26 apr. 2016

Nya namn i Humanisternas styrelse

PRESSMEDDELANDE

26 april 2016

 

Nya namn i Humanisternas styrelse

På Humanisternas kongress den 23-24 april valdes bland andra litteraturvetaren Piia Posti, riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh och kommunikationsstrategen Daniel Färm in som nya ledamöter i Humanisternas styrelse. Christer Sturmark omvaldes som ordförande i två år.

Piia Posti är lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö. För henne var det en självklarhet att kandidera till Humanisternas styrelse.
- Jag värderar den sekulära humanismens inkluderande och livsbejakande hållning, och tycker att tankefrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet är några av samtidens viktigaste frågor, säger Piia Posti.Sju nya ledamöter tog plats i Humanisternas styrelse på kongressen 23-24 april:
  • Take  Aanstoot
  • Dinky Daruvala
  • Daniel Färm
  • Ulf Gustafsson
  • Amineh Kakabaveh
  • Cecilia Nordén
  • Piia Posti
 - Det ska bli spännande att arbeta med den delvis nya styrelsen, säger Christer Sturmark som blev omvald som ordförande för Humanisterna.

- Den sekulära humanismen blir ett alltmer tilltalande livsåskådningsalternativ för dem som inte känner sig hemma i religiösa sammanhang.

Mer om den nya styrelsen och övriga ledamöter här http://www.humanisterna.se/forbundsstyrelsen/

För ytterligare information kontakta Humanisternas kansli på kansli@humanisterna.se eller Christer.Sturmark@humanisterna.se, mobil 0708 380 480.

17 kommentarer:

Göran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lennart W sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lennart W sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Patrik Lindenfors sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ostronmannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Patrik Lindenfors sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Patrik N sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ulf Gustafsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Göran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ulf Gustafsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Göran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ulf Gustafsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Krister V sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ostronmannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
John P sa...

Nu kommer jag inte exakt vad som skrev i de tidigare kommentarerna, men ett gällde som sagt Humanisternas nya styrelsemedlem Amineh Kakabaveh, som på facebook länkat till ett videoklipp från Nordisk ungdom:

expo.se/2016/riksdagspolitiker-(v)-spred-fascistisk-propagandafilm

Ulf G länkade sedan till ett annat inlägg på facebook där hon beklagade det som inträffat, att det inte var meningen att länka till detta. Men jag blir dock osäker på vad ursäkten egentligen var till för. Som det verkar så tycker hon innehållet är helt oproblematiskt, men att däremot "utgivaren" var mindre bra. Se främst du vad Johan Murén skrivit på twitter:

twitter 1

twitter 1

Nu kanske hon har kommenterat/förtydligat vad hon sagt i ett annat inlägg, men spontant var det ganska tråkig att läsa detta från en person som annars står upp starkt för kvinnors rättigheter i segregerade samhällen.

Ulf Gustafsson sa...

Ja, det var ett betydande misstag att lägga upp denna film och inte inse att den var fejk. Hennes ursäkter är dock uppriktiga.

Kakabaveh:s ursäkt på Facebook:
"Vänner och Kamrater
Jag är glad att bo i ett demokratiskt land som Sverige. Här går det att begå misstag, här går det att be om ursäkt och rätta till de fel och misstag som man oavsiktligt begått. Jag har i flera tidigare inlägg skrivit det och vill avsluta denna debatt och detta drev mot mig.
Jag vill särskilt be om ursäkt till somalier som känt sig kränkta av mitt misstag!
I söndags delades en film på min facebooksida som jag sedan taggade i ett inlägg om månggifte. Jag ångrar det djupt och jag helt tar avstånd från videoklippet som visade sig vara nazistisk propaganda med falsk källa. Filmen hade lagts upp på Youtube av organisationen Nordisk Ungdom och de hade försett filmen med en SVT-logga och en logga från SomaliaChannels .
Jag skulle självklart inte ha delat detta från en sådan organisation om jag förstått vem som var avsändaren. Nordisk Ungdom vill skapa en vit homogen nation. De står så långt ifrån Vänsterpartiet och mina värderingar som man kan komma och jag tar fullständigt avstånd från dem och allt de står för.
Den påhittade svenska undertext som finns på filmen innehåller grova rasistiska stereotyper om svarta muslimer vilket jag också tar avstånd ifrån och kämpar emot.
Jag inser att jag med mitt misstag har kränkt en del människor och jag ber om ursäkt för det.
Jag har under hela mitt liv kämpat för människors lika värde och har alltid riktat stark kritik mot fundamentalism inom islam och andra religioner som förtrycker människor och i synnerhet barns, kvinnors och homosexuellas rättigheter.
Alla människor har rätt till sin tro, oavsett om man är ateist, kristen, muslim eller något annat. Islamofobi och rasism är ett stort problem i Sverige idag och ska bekämpas.
Och jag kommer att forsätter bekämpa alla former av förtryck oavsett vilken grupp det riktas mot!"
https://www.facebook.com/amineh.kakabaveh/posts/10154110307418787?pnref=story

En kortare variant kom sedan på Vänsterpartiets hemsida:
http://www.vansterpartiet.se/vansterpartiet-tar-avstand-fran-spridandet-av-rasistisk-propaganda

Hon gjorde också ett uttalande på VHEK:s hemsida:
http://www.varkenhoraellerkuvad.se/okategoriserat/uttalande-fran-amineh-kakabaveh.html

John P sa...

Tack för förtydligandet Ulf.

Det var framförallt det hon skrev i ett tidigare inlägg (det som just Johan Murén hade skärmdumpat) att:

"Jag tog bort filmklippet inte pga innehållet eftersom det stämmer och denna verklighet råder i många av landets förorter!"

Alltså, hon hade tittat på klippet, instämt i budskapet som förmedlades [oklart för mig vad hon höll med om dock] och sedan valt att dela det vidare. Att det var just Nordisk ungdom som skapat och delat ett fejk-klipp var sekundärt, det kunde ha varit vilken organisation/förening som helst.

Men det är dock bra att hon pudlat och, som det verkar, genuint ångrat att hon länkat till den video samt det budskap den förmedlar.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se