8 maj 2016

Religiös särbehandling på irrationell grund

2014 uppmärksammades att Åsa Romson hade bottenmålat sin båt med en kraftigt giftig färg. Hon förklarade att det var hennes make som köpt färgen, men tog ändå på sig skuld och bad om ursäkt.

Tänk om Romson och hennes sympatisörer reagerat annorlunda. Tänk om hon sagt till sitt försvar att hon var en båtmänniska och att hennes båt måste vara helt ren från sjöväxter. Tänk om hennes supportrar försvara henne med att det finns allvarligare miljöproblem och det går att kämpa för en bättre miljö, även om man använder giftig bottenfärg. Om så skett tror jag inte Romson kunnat sitta kvar som språkrör.

I fallet Yasri Khan behöver vi inte spekulera. Han och hans anhängare använde liknande förklaringar och försvarstaktiker. Varken "båtmänniska" eller "muslim" är förmildrande omständigheter när det gäller att bryta mot ens partis värderingar. Lika så är det varken en förmildrande omständighet att anser en båt ska vara ren eller att det är intimt att röra vid kvinnor. Och det finns alltid allvarligare problem att bekämpa. Varför arbeta mot miljöförstöring och patriarkalt förtryck, när universum går mot en värmedöd?

Yasri Khan hade kunnat fortsatt verka inom Miljöpartiet om han gjort som Romson, bett om ursäkt och sagt han skulle ändra sig. Men detta är vanligtvis inte ett alternativ när det gäller religiösa praktiker. Hade Khan på allvar problematiserat sin sedvänja, på ett sätt att det framgick att han insåg att det fanns problem med den, kanske han också kunnat rädda sig kvar. Detta är dock inte ett alternativ om man håller en dogmatisk religiös åskådning eller brukar en sedvänja som fungerar som en identitetssignal till omgivningen. Religiös praxis kombinerar ofta dessa två aspekter.

Skillnaden mellan hur Romson agerade på kritiken 2013 och hur Khan gjorde det nu borde vara uppenbar. Denna skillnad förklarar varför det första kunde förlåtas inom feministisk miljöparti och det senare inte.

Att det finns de som inte ser detta beror på att de tillskriver religiösa åsikter och praktiker ett speciellt värde. Antingen för att de anser dessa har gudomlig sanktion, eller för att de erkänner att dessa åsikter och praktiker är extra svåra att förändra och dra slutsatsen att vi därför måste tolererar dem, även när de är skadliga. Denna särbehandling av religion måste upphöra. Den saknar rationell grund.

Inga kommentarer:

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se