10 juni 2016

"Relativisera inte hatet mot muslimska bögar"

Patrik Kronqvist skriver i Expressen om ett informationsmöte som gick fel, lärare som inte stod upp för allas lika rättigheter och en kampanjledning som verkar vikt ner sig.
"Bögjävel". "Fy fan vad äcklig du är". Nyligen vittnade Ardeshir Bibakabadi i Göteborgs-Posten om hur han har mötts av hat och hot när han i Rädda Barnens regi föreläst på skolor om sin homosexualitet och sin muslimska tro.
Det mest otäcka i artikeln är dock inte glåporden från eleverna - eller ens att en av dem försökte attackera Bibakabadi. Det är att skolpersonal på Sjumilaskolan i Biskopsgården också vände sig emot honom.
När han skulle föreläsa för skolans stökigaste klass anslöt flera lärare och elevassistenter som inte hörde till klassen och ifrågasatte hur Bibakabadi kunde kalla sig för både homosexuell och muslim.
"De tror på Koranen på ett så starkt sätt och accepterar inte 'tolkningar' eftersom Gud har sagt att det är på ett sätt. Deras problem var att han sa att han tolkade det som OK att vara homosexuell. Det kunde de inte släppa", berättar en tidigare anställd på skolan för GP.
Till slut fick föreläsningen avbrytas i förtid.
Efter händelsen har anställda tilldelats varningar för att de agerat mot kommunens värdegrund. Skadan är dock redan skedd. En hel klass har på skoltid fått höra att det inte går att vara både muslim och bög. Och en man som flytt från mullornas Iran har blivit påhoppad av kommunal personal i Sverige. Vilket mörker!
[...]
Men när Ardeshir Bibakabadi i dag påpekar att han själv bara mött homofobiska reaktioner i klasser där många elever har utländsk bakgrund får han mothugg av Rädda Barnen. I stället för att ta Bibakabadis erfarenheter som en ledtråd till var värderingsarbetet behöver vara som mest intensivt känner sig projektledaren Sara Mühling tvungen att påpeka att "utmaningen är omfattande och generell".
Det är en relativisering som känns igen från debatten om hedersvåld och antisemitismen i Malmö. Tanken är säkert god: att undvika att underblåsa främlingsfientlighet. Och visst finns homofobi i hela samhället.
Men det finns goda skäl att tro att problemet är mer utbrett i grupper från länder där homosexualitet fortfarande straffas med fängelse eller döden. Och när en muslimsk bög utsätts för hat och hot från andra muslimer måste vi kunna fokusera på den problematiken.
Annars sviker vi alla de människor som flytt till Sverige för att kunna leva öppet som homosexuella.
Det är allas ansvar att stå upp för allas rättigheter, vare sig det handlar om förföljda ateister, kristna eller - som i det här fallet - troende muslimer. De nu pågående hatkampanjerna mot Sara Mohammad och Amineh Kakabaveh visar att man riskerar att få mycket skit när man gör det (särskilt om man är invandrad kvinna, tydligen) och just därför måste vi vara många som gör det tillsammans. Låt inte mörkret vinna.

4 kommentarer:

Patrik N sa...

"Men när Ardeshir Bibakabadi i dag påpekar att han själv bara mött homofobiska reaktioner i klasser där många elever har utländsk bakgrund får han mothugg av Rädda Barnen. I stället för att ta Bibakabadis erfarenheter som en ledtråd till var värderingsarbetet behöver vara som mest intensivt känner sig projektledaren Sara Mühling tvungen att påpeka att "utmaningen är omfattande och generell. Det är en relativisering som känns igen från debatten om hedersvåld och antisemitismen i Malmö. Tanken är säkert god: att undvika att underblåsa främlingsfientlighet. Och visst finns homofobi i hela samhället.
Men det finns goda skäl att tro att problemet är mer utbrett i grupper från länder där homosexualitet fortfarande straffas med fängelse eller döden."

Den dag vi verkligen börjar gräva i vilka grupper (och inte längre nöjer oss med den lågupplösta förklaringen "män") som till största delen ligger bakom antisemitismen i Malmö, våld mot kvinnor och trakasserier av unga tjejer så kommer vänstern att implodera. Men än så länge har inte grävandet riktigt börjat (även om Kronqvists ledare är ett första och gott steg). Men grävandet kommer att behöva göras. Förr eller senare. För sanningen är nog förmodligen den att vissa män ur vissa grupper är mer frekvent förekommande i förbrytarlistan än andra och ska vi kunna åtgärda problemen behöver vi få syn på just dessa.

Men än så länge är det nog stämplat som rasism att ta i denna byk genom att tala om den eller ens nämna dess eventuella existens.

Kanske Humanisterna skulle ta i problemet?

Anders Hesselbom sa...

När polisen säger att religionsfriheten väger tyngre än jämställdheten, är det förmodligen lite som när Lars Adaktusson säger att demokrati är viktigare än kristendom genom uttalandet "K:et i KD det viktiga". http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisens-hr-chef-religionsfriheten-vager-tyngre

Lars Torstensson sa...

Jag har citerat Ardeshir i humanistiska publikationer och andra fora alltsedan han kom ut för några år sedan, som den förste gaymuslimen i landet någonsin. Det har varit mycket effektivt. Egna erfarenheter av en ledande gaymuslim är mycket svåra att avfärda även för den mest inbitet kulturrelativistiske antirasist.

Lars Torstensson sa...

"Myndigheterna fruktar att kallas rasister"

2009 hade Ardeshir Bibakadabi en artikel i Sydsvenskan där han kallade sig "Sveriges ende öppet homosexuelle muslim". (Numera finns det fler.) Han beskrev där hur svårt trakasserad han hade blivit av trosfränder för sin sexuella läggning:

"... muslimer kom fram till mig på stan. De hotade mig, skällde ut mig, skrek saker. Jag fick hotbrev.

En gång bjöds han in av en somalisk islamisk förening för att hålla föredrag om sex och hälsa. Han tvingades fly därifrån.
– Några i publiken blev vansinnigt arga. Jag var livrädd och tvingades förneka att jag var homosexuell.

Ardeshirs far är död. Numera vet hans mamma och hans sju syskon om att han är gay. Men de äcklas och vill inte höra talas om det.
– I början sade min mamma en massa elaka saker om att jag skulle hamna i helvetet. Nu låtsas hon inte om det ...

... hans pojkvän Zafer ... är 33 år och bor i Tyskland. Han kommer från en religiös muslimsk familj från Turkiet.
– Zafer är inte öppen. Han är livrädd för vad som kan hända om hans familj får veta. På riktigt: han vet inte om de skulle döda honom. Jag känner igen mig i honom.

Ardeshir har träffat hela Zafers släkt – i egenskap av 'vän' ”.

Han skriver också:

- Svenska myndigheter är rädda att kallas rasister. Därför vill de inte bråka med muslimska församlingar. Men att blunda är ett svek mot alla homosexuella muslimer.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/gud-vill-inte-att-man-lever-olycklig

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se