20 juni 2016

Ursäkten godtas

Svenska kyrkans kommunikationschef Gunnar Sjöberg skrev, med hans egna ord, "respektlöst om en annan livsåskådning", vilket Christer Sturmark för tre veckor sedan reagera på. Sjöberg ber nu oreserverat om ursäkt:
Det finns många diken på nätet och jag har själv kört ner i några. Jag vill be Christer Sturmark och Humanisterna om ursäkt för mina raljerande ord när jag skrev texten ”ett sekulärt självbedrägeri”. Jag skrev respektlöst om en annan livsåskådning, om andra människors personliga livssyn. Att säga att det inte var meningen låter tomt. Det var dumt, onödigt och sårande. Jag har lärt mig av den diskussion som uppstod och hoppas ärligt att min ursäkt tas emot.
Detta är glädjande. Ursäkten godtas. Sällan reflekterar skribenter på nätet över de reaktioner de möts av och är beredd att ompröva hur de uttrycker sig. Tyvärr är det istället alldeles för många som struntar fullständigt i hur de uttrycker sig och hur detta tas emot av andra. Sjöberg skriver:
Under samma fyra månaderna har jag samtidigt aldrig tidigare fått så många otrevliga mejl och telefonsamtal, aldrig mött så många förolämpande tillmälen om min roll och person på nätet. Från första start har de uttryckts av människor jag inte känner med kommenterar till min egen blogg (där jag själv kan hindra publicering), i andras bloggar och kommentarsflöden och i röstbrevlådan. Sakta men säkert äter sig kommentarerna in under huden och blir till sår som antingen föder tystnad eller vrede. 

16 kommentarer:

Patrik Lindenfors sa...

Jag välkomnar skämt och ironi från kyrkans sida - de tar ofta sig själva på alldeles för stort allvar. Prästen Wisti är ett lysande exempel. Vad gäller de som hotat och förolämpat Sjöberg så har de inte uppfört sig i enlighet med en humanistisk grundsyn, så jag hoppas verkligen det inte rör sig om medlemmar i Humanisterna. I så fall har de helt missuppfattat vad vår livsåskådning går ut på.

Anders Hesselbom sa...

Häng ut dem. http://hesselbom.blogspot.se/2012/12/hur-mar-kristdemokraterna.html

Patrik N sa...

Står förolämpningar i strid med en humanistisk grundsyn?

Patrik Lindenfors sa...

Ok, dåligt formulerat.

Håkan W sa...

"Står förolämpningar i strid med en humanistisk grundsyn?" Absolut. För mig innebär en humanistisk grundsyn en inställning av respekt för andra människor (vilket inte hindrar att man kan kritisera och ibland rata deras åsikter), och respekt rimmar illa med förolämpningar. Förolämpningar tar man dessutom ofta till när de egna argumenten tryter.

Lennart W sa...

Så bra. Ordningen återställd. Att raljera och skriva respektlöst om andras livsåskådningar, t ex på den här bloggen, är ju Humanisternas prerogativ.

Ulf Gustafsson sa...

Håller med dig, Håkan. Humanisterna etiska riktlinjer där det står:
"Osakliga påhopp ska alltid undvikas. Vi ska bemöta varandra och andra på ett respektfullt, sakligt och korrekt sätt."

Angående grundsyn kan jag inte komma på en humanistisk moral där en förolämpning kan ses som moraliskt positivt eller neutral, allt annat lika. Sedan kanske någon utilitaristisk teoretiker kan hävda att förolämpningen på sikt medför mer välbefinnande än det lidande den direkt orsakar, hypotetiskt.

Patrik N sa...

Ulf,

Upplever du att bloggen ibland förolämpar människor genom de inlägg som görs här?

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Det var inte min avsikt att du skulle tro att jag ansåg detta. Men skulle vi granska de över 6000 inläggen, så skulle det nog dyka upp några exempel som var tänkbara förolämpningar.

Patrik N sa...

Ulf,

Inte något större problem alls med andra ord?

Anders Hesselbom sa...

Det finns en serie som heter Jesus and Mo. Den innehåller ibland spår av humor genom drift med religion. Det borde vara lätt att söka efter den, och radera de posterna. Hur slätstrukna vill ni bli? Om jag får ta del av visionen, så blir det lättare för mig att bidra.

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Inga problem i denna tråd. Detta är inte tråden för allmänna diskussioner om bloggen.

Anders H,

Ser du inga nyanser mellan Jesus and Mo och förolämpningar?

Anders Hesselbom sa...

"Ser du inga nyanser mellan Jesus and Mo och förolämpningar?"

Jo, jag uttrycker mig ju försiktigt. Dessutom frågar jag hur slätstrukna ni vill bli. Om jag får ta del av visionen, så blir det lättare för mig att bidra.

Patrik N sa...

Ulf,

"Inga problem i denna tråd."

Och om du höjer blicken utanför denna tråd och tittar på de 5 999 övriga trådarna?

Ulf Gustafsson sa...

Anders,

Bloggen har kommentarsregler: http://humanistbloggen.blogspot.se/p/inga-otrevligheter.html. Inläggen behöver hålla samma standard.
Humanisterna har etiska riktlinjer: http://www.humanisterna.se/etiska-riktlinjer/

Är det för slätstruket (vad detta nu betyder för dig) för din smak?
Din försiktighetsprincip om att klumpa ihop Jesus and Mo och förolämpningar tycker jag är slätstruket.

Anders Hesselbom sa...

Vill du höra att du har edgy humor, så kan jag bjuda på det. ;-)

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se