31 aug. 2016

#mitthakkors

Svensk politisk satir är nästan alltid väldigt tam, i alla fall den som publiceras i våra större tidningar. Jämför man med hur satiren är i Storbritannien eller i Frankrike, t.ex. genom Charlie Hebdo, är svenska satirteckningar vanligtvis närmast menlös. Den upprör inte en själ.

Därför var reaktionerna på Pontus Lundkvists teckning #mitthakkors, som publicerades i Aftonbladet, uppfriskande. Oj, så många som ansåg det var olämpligt att publicera denna bild.
Åsa Lindeborg, på Aftonbladet kultur, kommenterar reaktionerna och lovar mer. Det ser vi fram emot.

3 kommentarer:

Lennart W sa...

Från artikeln:

"Nu är han tokarg för att Pontus Lundkvist driver med de konservativa krafterna i Svenska kyrkan."

Så det är alltså bara det som #mittkors handlar om? Konservativa krafter i SvK?

Bilden tycker jag är rolig, men Lindeborg kanske mindre så.

Däremot är det ganska skojigt att Jan Myrdal satte stopp för att Lindeborg skulle få Leninpriset.
;-)

Göran sa...

"Fredrik Malm (L) är också arg.

Malm är inte känd för att ha humor, han är snarare känd för att inte ha humor, men även sådana kan ju få ha åsikter om vad satir ska vara och på den punkten har Malm mycket bestämda åsikter. Han är emot satir när den drabbar drottning Silvia, men för satir när den går loss på muslimer. Nu är han tokarg för att Pontus Lundkvist driver med de konservativa krafterna i Svenska kyrkan."

Författaren står väldigt långt ifrån mig politiskt men jag gillar denna text. Den omnämnde Fredrik Malm har en väldigt stiff upperlip
och ett lite större klipp förtjänar göras för att förstå att även kyrkan ser ut bestå av individer med olika politiska preferenser.

Ulf Gustafsson sa...

Värden idag har samlat fler upprörda röster:
http://www.varldenidag.se/nyheter/kulturchef-forsvarar-grov-satirteckning-om-mitt-kors/BbbphE!a8Y7QuXOZUi8wCx@VrAK3w/

Satirtecknaren om #mitthakkors – "Teckningen är inte min längre"
http://www.st.nu/opinion/ledare/satirtecknaren-om-mitthakkors-teckningen-ar-inte-min-langre

Lennart W, jag måste nog sluta länka till artiklar Lindenborg skriver. De är håller aldrig till sista meningen.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se