5 sep. 2016

”Religiösa friskolor fördjupar segregationen”


Idag skriver flera styrelseledamöter i Humanisterna om religiösa friskolor på Dagens Samhälle.
Religiösa friskolor skapar och fördjupar segregationen i samhället. Staten bör inte finansiera verksamhet som får sådana konsekvenser. Regeringen bör nu därför ta initiativ till en utredning om religiösa skolors framtid, skriver ledamöter i Humanisternas förbundsstyrelse.
Medan det skulle betraktas som något fullständigt hårresande med särskilda skolor som inte släpper in barn med muslimska föräldrar, så accepterar och finansierar den svenska staten i praktiken det motsatta – särskilda skolor anpassade till barn med muslimska föräldrar. Effekten blir densamma i båda fallen: barn med muslimska föräldrar isoleras från andra barn och från resten av samhället. Ett aktuellt beslut från Skolinspektionen visar också att de riskerar få sämre utbildning i jämställdhet mellan könen.
[...]
Religiösa friskolor skapar och fördjupar segregationen i samhället. Staten bör inte finansiera verksamhet som får sådana konsekvenser. Denna kritik handlar inte om muslimska friskolor, utan om alla friskolor med konfessionell inriktning. Denna kritik handlar inte om att vissa skolor missköter sig, utan är principiell.

3 kommentarer:

Göran sa...

Frågan om uppdelad idrott är väl i stort sett överspelad nu trots att Fridolin skulle vara duktig och kraftfull så trampade han ordentligt i klaveret.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article23456625.ab

Ulf Gustafsson sa...

Göran, Guillou resonerar så ihåligt att inte ens hans motstånd mot religiösa friskolor skolor i artikeln kan tas på allvar.

Anders Wallner förklarar vad Guillou missar:
http://www.dagenssamhalle.se/kronika/stoetta-barnen-som-inte-vill-delas-upp-efter-koen-27070?pack=27175

Göran sa...

Ulf,
Har lite svårt att förstå hur gemensam idrott skulle hjälpa Wallner i hans speciella fall. Han verkar själv inte riktigt veta. Men detta kan jag hålla med honom om.

"Egentligen tycker jag att skolledare, lärare och elever ska bestämma över den här sortens frågor, så nära verksamheten som möjligt."

Men av er artikel att döma så håller du nog inte med om det.

Men visst kan det vara svårt att helt följa JGs tankegångar i vissa frågor. Men just här har han en poäng liksom de andra han hänvisar till i artikeln. Reglering i frågan skulle kasta ut barnet med badvattnet.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se