29 feb. 2016

Varför stöttar inte KDU LUF:s incestförslag?

Man dömd för hädelse i Tyskland

De hädelselagar som fortfarande finns i flera europiska länder ställer till skada. Även om de sällan används och straffen är måttliga, ger de stöd till den absurda tanken att vissa kulturella företeelser ska skyddas från kritik och hån. De europeiska lagarna tillhör samma tanketradition som liknande lagar i andra länder, vilka i stor omfattning används för att förtrycka och döda människor som tillhör minoriteter eller som inte håller religiösa uttryck för heliga.

En pensionerad tysk lärare och ateist har dömts till att böta 500 Euro för att ha förtalat Kristendomen, i enlighet med en blasfemilag som sällan används i Tyskland. Brottet bestod i att han hade flera olika texter på sin bil som skämtade med eller smädade religionen. Ett exempel är:
"Vår favoritartist: Jesus - Har hängt i 2000 år och ännu ingen kramp!"
Läs mer i the Telegraph, Bild eller hdp.

Razor's Edge

En kort dokumentärfilm gjord av fritänkare från Bangladesh, om det våld och hat som möter humanister, sekularister, ateister och bloggare i landet.

100 kända humanister står upp för Salman Rushdie

We are outraged to learn that 40 state-run media outlets in Iran have raised $600,000 (£420,000) to add as bounty to Ayatollah Khomeini’s death fatwa on the writer Salman Rushdie because of his novel The Satanic Verses (Report, 22 February). We condemn the Iranian regime, its fatwa and the added bounty. We stand with Rushdie and the many Iranian freethinkers and writers languishing in prison, or facing the death penalty, for exercising their right to free expression and thought.
The Iranian regime must face global condemnation for its incitement to murder. Democratic and secular governments should unequivocally condemn the regime’s fatwa and bounty, demand their immediate cancellation, prioritise human rights and free expression, and side with freethinkers rather than appeasing a theocratic regime.

AC Grayling Philosopher
Adil Hussain Activist
Afsaneh Vahdat Women’s rights campaigner
Ali A. Rizvi Author of The Atheist Muslim
Ali al Razi CEMB Activist and writer
Aliaa Magda Elmahdy Activist
Alice Carr President of Progressive Atheists of Australia
Annie Sugier President of Ligue du Droit International des Femmes
Anthony McIntyre Writer and historian
Ariane Brunet Centre for Secular Space
Asra Q. Nomani Author, journalist, critical thinker and co-founder of Muslim Reform Movement
Ateizm Dernegi in Turkey
Author Jesus & Mo
Awat Farokhi Political activist
Becky Lavelle President Hull University, Secularist Atheist and Humanist Society
Behzad Varpushty Human rights activist
Benjamin David President of Warwick Atheists Secularists and Humanists
Boris van der Ham Humanistisch Verbond (Dutch Humanist Society)
Caroline Fourest Author
Chris Moos Secularist activist
Christine M. Shellska President of Atheist Alliance International
Claire Kennedy Curator of TEDxExeter
Dan Barker and Annie Laurie Gaylor Co-presidents of Freedom From Religion Foundation
David Silverman President of American Atheists
Deeyah Khan Filmmaker and human rights activist
Derek Lennard Human rights campaigner
Dilip Simeon Labour historian and chairperson of the Aman Trust
Djemila Benhabib Journalist and writer
Elham Manea Academic and human rights advocate
Erin Dopp Activist
Faisal Saeed Al Mutar Iraqi-born writer and activist
Faramarz Ghorbani Political activist
Fariborz Pooya Host of Bread and Roses TV
Farzana Hassan Author
Fateh Bahrami Political activist
Fauzia Ilyas Founder of Atheist & Agnostic Alliance Pakistan
Gita Sahgal Director of Centre for Secular Space
Halima Begum Ex-Muslim researcher and blogger
Harsh Kapoor South Asia Citizens Web
Hasan Salehim Political activist
Hassan Radwan Founder of the Agnostic Muslims & Friends Facebook Group
Ibn Warraq Writer
Ibrahim Abdallah Muslimish NYC organiser
Inna Shevchenko FEMEN Leader
Jane Donnelly Atheist Ireland
Joan Smith Author
Johann Hari Writer
John Perkins Secular Party of Australia
Julie Bindel Justice for Women and the Emma Humphreys Memorial Prize
Karrar Al Asfoor Arab Atheists and Forum for Humanitarian Dialogue
Kate Smurthwaite Comedian and activist
Keyvan Javid Director of New Channel TV
Khalil Keyvan Political activist atheist and ex-political prisoner
Kiran Opal Feminist writer and activist
Kojin Mirizayi President of the Kurdish Society at the University of Kent
Lalia Ducos Women’s Initiative for Citizenship and Universal Rights
Laura Guidetti Marea Magazine
Lisa-Marie Taylor Chair of Feminism in London
Lloyd Newson OBE
Maajid Nawaz Author and counter-extremism activist
Madhu Mehra Lawyer and executive director of Partners for Law in Development
Magdulien Abaida Libyan women’s rights campaigner
Marieme Helie Lucas Algerian sociologist and founder of Secularism is a Woman’s Issue
Maryam Namazie Spokesperson for Council of Ex-Muslims of Britain One Law for All and Fitnah - Movement for Women’s Liberation and Bread and Roses TV Producer
Masoud Azarnoush Activist
Mersedeh Ghaedi London Spokesperson for Iran Tribunal
Michael Nugent Atheist Ireland
Mina Ahadi Coordinator of Council of Ex-Muslims of Germany and International Committee against Stoning
Mohamed Mahmoud Director of Centre for Critical Studies of Religion
Monica Lanfranco Marea Review
Mostafa Saber Marxist activist
Nahla Mahmoud Spokesperson of Council of Ex-Muslims of Britain
Naser Kashkooli Activist of the Worker-communist Party of Iran
Nina Sankari Polish secularist and feminist
Peter Flack Leicester Social Forum
Peter Tatchell Human rights campaigner
Polly Toynbee Journalist
Pragna Patel Director of Southall Black Sisters
Ramin Forghani Founder of Ex-Muslims of Scotland
Richard Dawkins Scientist
Roberto Malini Poet, writer and human rights defender, EveryOne Group
Ronald Lindsay President of Center for Inquiry
Rumana Hashem Founder of Community Women’s blog and adviser to Nari Diganta
Safia Lebdi President of Insoumis-es and founder of Free Arab Woman
Safwan Mason on behalf of the Council of ex-Muslims of New Zealand
Sam Harris Neuroscientist and author
Samir Noory Chairperson of Committee for Abolishing Death Penalty in Iraq member of group “No to violence against women in Kirkuk”
Sanal Edamaruku President of Rationalist International
Sarah Peace Fireproof Library
Shelley Segal Singer/Songwriter
Sikivu Hutchinson Author Moral Combat: Black Atheists Gender Politics and the Values Wars
Soad Baba Aissa Association pour la Mixité l’Égalité et la Laïcité
Stephen Evans Campaigns manager of National Secular Society
Stephen Law Philosopher
Sultana Kamal Bangladeshi lawyer and human rights activist
Terry Sanderson President of the National Secular Society
Tom Holland Author and historian
Waleed El Husseini Founder of Council of Ex-Muslims of France
Yasmin Rehman Centre for Secular Space
Zari Asli Friends of Women in the Middle East Society

Musikens makt


Vill ni läsa en gripande och glädjande skildring om när Eagles of Death Metal spelade i Paris igen för första gången efter terroristdåden i Bataclan så finns en sådan artikel hos TeamRock.com.

28 feb. 2016

Palmemordet 30 år: Hur bra skulle du vara som vittne?

I dag är det 30 år sedan Olof Palme mördades på öppen gata.

Det fanns flera ögonvittnen. Bland annat Lisbeth Palme.

Men hur väl uppfattar man situationer och hur bra är man som ögonvittne egentligen?

Testa själv:

Nytt avsnitt av skep-humanistiska podcasten Radio Houdi: #156 – Radio Houdi löser Palmemordet


I detta avsnitt försöker John och Anders att lösa Palmemordet
Det är vid inspelningstillfället exakt 30 år sedan Sveriges Statsminister Olof Palme mördades på öppen gata i Stockholm.
10 000 personer har förhörts, 133 har erkänt mordet men vem var mördaren?
John är ganska säker på sin sak medan Anders mer tveksam.
Ett par får inte gifta sig i Virginia, USA, eftersom de inte tror på Gud.
Radio Houdi har fått ett tårdrypande mail där man uppgivet ser på när en sjuk person i deras närhet förlitar sig på alternativmedicin i stället för skolmedicin. Hur ska man kunna hjälpa sådana människor? John och Anders ger tips.
Vi ger Veckans Klappträ till en politiker och tar upp det stora debackel som skedde efter förra veckans utdelning av Veckans Klappträ som gick så långt att Anders hotades med stryk.
Vi hinner med att prata om filmen Tjejen som visste för mycket, “vuxenfilmer”, dåliga textöversättningar på film, virvlat vatten i Riksdagen, kassettskatten och filmen om Copyswede, veckans låtstöld och mycket mer.

Sharia i svensk domstol

Ett, i alla fall för jurister, intressant fall ska avgöras när nu Högsta domstolen prövar om svensk eller iransk lag ska gälla vid så kallad Mahr, ett islamiskt äktenskapskontrakt, en form av sharia lag. Inför domstolsförhandlingarna diskuterar tre jurister frågan i Dagens juridisk regi. Från deras diskussion framgår det att frågan är riktigt komplicerad och att detta är ett specialfall av hur civilrättsliga avtal som ingåtts utomlands ska hanteras av svensk lag.

Det specifika fallet verkar inte handla om barn- eller tvångsäktenskap. När det handlar om detta ska aldrig svensk lag ta hänsyn till äktenskapskontrakt som ingåtts utomlands. Förra veckans skrevs publicerades en debattartikel om de hål i lagstiftningen som fortfarande finns.

160225_vj_v2 from Dagens Juridik on Vimeo.

"Blir världen bättre?" - Hans Rosling håller föredrag hos Humanisterna Gotland

27 feb. 2016

Kyrkan för de som är spirituella men inte religiösa

Interpellationsdebatt om dödshjälp

Riksdagsledamot Staffan Danielsson (C) har i Riksdagen ställt en fråga om en utredning av dödshjälp. Denna besvarades av statsråd Gabriel Wikström (S) i en interpellationsdebatt. Johan Hultberg (M) deltog också i debatten.

Folkhälso- och sjukvårdsminister Wikströms svar var nekande. Det blir ingen utredning i frågan. Ändå är debatten i sig ett litet framsteg för oss som önskar ökad autonomi över våra egna liv.

Satans verser

Har ni besinnat al-Lat och al-Uzza,
och Manat, den tredje och sista?
Dessa är de högtflygande tranor
till vars medling vi sätter vårt hopp.
Dessa rader utgör de "fruktansvärda" Satansverserna - de verser Djävulen själv lurade Muhammed var Guds budskap. Problemet med verserna är att al-Lat, al-Uzza och Manat var för-islamska gudinnor, så de uttrycker förståelse för polyteismen. Och förståelse för oliktänkande var inget som stod högt i kurs hos Muhammed.

Kan ni tänka er vilken annorlunda religion islam hade kunnat vara med den toleranta ansats dessa verser innehåller? Med tre Gudinnor istället för en enda maktgalen Gud att underkasta sig? Det finns onekligen andra Koranverser som ger större intryck av att komma från någon o-god.
[5:33] De som kämpar mot Gud och Hans Sändebud och vars strävan det är att störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv skall utan förskoning dödas eller korsfästas eller få hand och fot på motsatta sidor avhuggna eller förvisas från [sitt] land. Denna förnedring skall de utstå i detta liv och i det kommande livet skall de få utstå ett outsägligt lidande;
[5:34] dock skall de som visar ånger innan ni har fått makt över dem skonas. Ni skall veta att Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
[9:5] När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och [villighet att] förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
[9:29] Kämpa mot dem som, trots att de [förr] fick ta emot en uppenbarad Skrift, varken tror på Gud eller på den Yttersta dagen och som inte anser som förbjudet det som Gud och Hans sändebud har förbjudit och inte iakttar den sanna religionens bud - [kämpa mot dem] till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten.
Nej, verserna är inte mer citerade ur sitt sammanhang än de som uttrycker ett fredligare budskap. Har ni inte redan gjort det, läs Koranen och bli upplysta. Det är ingen kul läsupplevelse, men ganska nödvändig för att orientera sig. (Är du islamofob? Läs Jonas Svenssons Människans Muhammed istället.)

Mohamed Omar har skrivit en läsvärd artikel om satansverserna i tidskriften Kulturen.

26 feb. 2016

Ord kan inte dödas

På dagen ett år sedan mördades i Dhaka humanisten och författaren Avijit Roy. Roy och hans fru Rafida Ahmed Bonya var på väg hem från den årliga bokmässan Ekushey i Bangladesh huvudstad när två förövare attackerade dem med macheter. Bonya överlevde, men skadades allvarligt. Islamistgruppen Ansarullah Bangla Team tog senare på sig terroraktionen och flera personer har arresterats för dådet, men hittills är ingen dömd.

Under året har situationen i landet bara försämrats. Mordet på Roy var en av flera dödliga attacker mot fritänkare och sekularister i Bangladesh under 2015, men det är inte bara de som är målen för islamisternas terror. Hinduer, andra minoriteter och utlänningar är också deras måltavlor och offer. Regeringen verkar helt handfallen och de sekulära principer, som tidigare möjliggjort hyfsad fredlig samlevnad mellan människor med olika livsåskådning, tynar nu bort under hotet från de islamistiska extremisternas macheter och tystnaden från den muslimska majoritetsbefolkningen. Vid årets bokmässa stängdes, efter anklagelse om att de sålde böcker som "sårade religiösa känslor", ett bokstånd och de ansvariga för detta häktades.

De humanister, sekularister och fritänkare som finns i landet tystas. Många gömmer sig, andra har givits möjligheten att fly landet. I denna förtvivlade situation är det positivt att följa hur exil-bangladeshier, engagerade och orädda, för det fria ordets kamp vidare.
  • Bloggportalen som Roy grundade, Mukto-mona, är aktiv och drivs idag av Bonya med stöd av andra. Bland annat av en bloggare som flytt till Sverige.
  • Förra helgen arrangerades en alternativ bokmässa i Haag, Holland. Där samlades några av de som inte längre kan visa sig på bokmässan i Dhaka för att diskutera fritänkarlitteratur och situationen i Bangladesh. Initiativtagare till mässan var en av de som flytt islamisterna och arrangemanget gjorde bland annat ihop med IHEU.
  • I Kiruna ges den lilla webbtidningen Norrfika ut. Tack vare asylsökanden från Bangladesh publiceras där nu artiklar på bengali och engelska. Artiklar som sprider humanism och sekularism. Läs den mycket läsvärda artikeln Why Avijit Roy matters!
  • Dissidentbloggen, som är ett initiativ från Svensk PEN, samlade i en utgåva i december artiklar om och från bangladeshiska skribenter. Flera av dessa är idag bosatta i Sverige.
Denna aktivitet visar på kraften i uppropet #WordsCanNotBeKilled, vilket spreds på sociala medier efter mordet på Roy. Ändå drabbas en humanist av den djupaste bedrövelse när en medmänniska mördas. Inga ord kan ersätta ett mänskligt liv - ett medvetande - på ett sätt, en hel värld. Avijit Roys värld var enorm, fylld av skönhet, nyfikenhet och förundran.

Det är islamisternas begränsade och inskränkta värld, vid sidan av deras aptit på blod och död, som skrämmer. I den ska ingen vara fri, inte ens tanken. Friheten är deras fiende och det fria ordet är därför ett mäktigt vapen mot dem. Ett annat verktyg är förnuftet. "Låt förnuftets ljus befria oss" (Mukti Ashuk Juktir Aloy), skrev Roy. Låt hans ord inspirera er. Det är vårt svar på terrorns mörker.

Religionsfrihet gäller även barn

Helvetet. Här hamnar till exempel homosexuella.
I min självbiografiska roman ”Inuti mitt andetag” berättar mina nu vuxna barn om det helvete vi utsatte dem för med stöd av religionen. Vi manipulerade barnen till att följa med oss på möten (flera timmar långa vuxenmöten, där barnen skulle sitta stilla på en stol) och ut att knacka dörr genom att säga att om de inte ville följa med skulle det göra ”Jehova Gud ledsen”. Och vem vill ha ansvaret för att göra självaste Gud ledsen?
I min bok berättar min dotter om sin vånda då klasskamrater fyllde år och hon varje gång var tvungen att sitta ned när alla andra stod upp och sjöng för födelsedagsbarnet. Det var hon och den som fyllde år som satt ned. I en klass är det ju ofta någon fyller år och min dotter har berättat om den ångest hon kände inför detta. Våra barn behandlades av alla i skolan som om de också var Jehovas vittnen – fast det ju egentligen var vi vuxna som trodde fanatiskt på Sällskapet Vakttornets läror och tvingade dem att göra som vi sa.
Barnen fick inte heller vara med på julförberedelser eller några andra traditioner. Att behöva sitta i ett annat rum när de andra i klassen gjorde sådana saker var bara något som vi och alla andra vuxna bestämde över huvudet på barnen.
De fick inte heller delta i aktiviteter efter skolan, som till exempel lagsport eller umgås med klasskamrater som inte var vittnen. Mycket tid ägnades åt mötesförberedelser och möten två kvällar i veckan plus söndagarna förutom all tid ute i predikoverksamheten, där barnen släpades med.
Det är väldigt svårt för barnen att göra motstånd dels på grund av att de är lojala mot sina föräldrar men även på grund av hotet om straff, att dödas i Harmageddon – Guds sista krig mot alla som inte är Jehovas vittnen.
Jag och mina barn har lämnat Jehovas vittnen. Men många barn är fortfarande kvar i olika församlingar runt om i landet. Jehovas vittnen tillåts fortfarande förbjuda sina barn att ta del av aktiviteter i skolan, som skapar utanförskap hos barnen och som gett livslånga trauman för många.
Ur denna erfarenhet föreslår Carlmark en revision av gällande lagstiftning:
Nuvarande lag om religionsfrihet måste revideras så att det tydligt kommer fram att vuxna inte har rätt att manipulera/tvinga in barn i samma religion som de själva tillhör. Detta saknas i den nuvarande lagen och om riksdagen skulle ta beslut i den frågan skulle det ge tyngd åt allvaret i det hela.
Att väga föräldrars och barns rättigheter mot varandra är förstås en oerhört svår gränsdragning att göra i en lagtext. Men det finns redan skrivningar som man kan använda sig av. Så här står det i FN:s Barnkonvention, Artikel 14 (som regeringen lovat göra lag av):
  • Konventionsstaterna skall respektera barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.
  • Konventionsstaterna skall respektera föräldrarnas och i förekommande fall, vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter att på ett sätt som är förenligt med barnets fortlöpande utveckling ge barnet ledning då det utövar sin rätt.
  • Friheten att utöva sin religion eller tro får underkastas endast sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som är nödvändiga för att skydda den allmänna sedligheten eller andra personers grundläggande fri- och rättigheter.
Det här är aningen luddigt uttryckt och går att läsa som ett skydd för både barns rätt att tänka själva och föräldrars rätt att uppfostra sina barn i enlighet med sina egna värderingar. Så måste det förstås vara - speciellt som barn får större och större egen identitet och integritet under uppväxten. Det som behöver göras tydligt är att föräldrar inte har rätt att göra precis vad man vill mot sina barn. Man bör till exempel inte ha rätt att begränsa sina barns deltagande i skolaktiviteter som Carlmark beskriver här ovanför - det är föräldrarna som är Jehovas vittnen, inte barnen.

Paradisiskt liv efter detta. Här är det bögfritt, men man slipper i alla fall bli uppäten av tigrar.

En humanist som nästa president i USA?



Humanisterna tar inte partipolitisk ställning, men vi måste ändå uppmärksamma Bernie Sanders svar på frågan "What is your religion?". En humanist som nästa president i USA?

25 feb. 2016

Nigel Warburton on the freedom to offend

Atlas - nästa generation robot



Måste de filma när de behandlar den så illa? Hämnden kommer att vara gruvlig.

24 feb. 2016

De mänskliga rättigheterna är under attack

Ett nyhetsbrev från Amnesty International Sverige
Amnesty International
Årsrapport 2015
De mänskliga rättigheterna är under attack
Under 2015 har Amnesty International undersökt situationen när det gäller mänskliga rättigheter i 160 länder och territorier runt om i världen. Idag, 24 februari, släpps vår årsrapport!

Tortyr förekom i minst 122 länder
Över 60 miljoner människor var på flykt
Det fanns samvetsfångar i minst 61 länder
Minst 156 människorättsförsvarare blev avrättade

"Inte bara är våra rättigheter hotade, det gäller även de lagar och system som finns där för att värna dem. Många regeringar har utan att tveka brutit mot internationell rätt och underminerar med flit de institutioner som är till för att skydda människors rättigheter", säger Amnesty Internationals generalsekreterare Salil Shetty
MER OM ÅRSRAPPORTEN 2015
DELA MAILET
DELA DELA
FÖLJ OSS
GILLA FÖLJ
FÖLJ FÖLJ

Därför ska vi skydda religionsfriheten

Per Dannefjord skriver i Humanisternas medlemstidning Humanisten (1/2016) en artikel som också är publicerad på förbundets hemsida.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Därför ska vi skydda religionsfriheten

Varför ska en övertygad ateist prioritera ett arbete för religionsfrihet?

Jag tror att svaret på den frågan är ganska enkelt, men framför allt väldigt viktigt. Många av oss har spontana invändningar, men jag tror att dessa bygger på just det missförstånd som de religiösa företrädare som missbrukar begreppet ger uttryck för.

Artikel 18 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna säger: ”Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion och trosuppfattning och att, ensam eller i gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva sin religion eller trosuppfattning genom undervisning, andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.”

Dessa rättigheter går naturligtvis att diskutera. De kan formuleras annorlunda och man kan rent av hävda att någon av dem är felaktig. Jag skulle säga att de just nu är det bästa vi har i den här vägen, men det finns skäl att undersöka vad de innebär.

Om jag fritt ska få uttrycka och utöva min humanistiska syn på världen finns det tre vägar att gå.

  1. Vi gör humanismen till den enda livsåskådning som fritt får uttryckas och utövas. Det innebär att alla andra livsåskådningar förbjuds och att den av oss som ändrar uppfattning plötsligt har en livsåskådning som inte är tillåten.
  2. Humanismen görs till en av en begränsad mängd livsåskådningar som fritt får uttryckas. Det innebär att vi måste hitta ett sätt att skilja tillåtna livsåskådningar från otillåtna.
  3. Alla livsåskådningar, religiösa, sekulära, humanistiska eller andra, är likvärdiga i alla här relevanta avseenden.

Det är ganska enkelt att välja mellan dessa tre och det har en praktisk och moralisk konsekvens. Om jag vill ha rätt att uttrycka min livsåskådning måste jag samtidigt hävda allas rätt att göra detsamma och jag måste i konsekvensens namn också göra vad jag kan för att skydda alla andras rättighet. Att hävda religiösa individers rätt till religionsfrihet är alltså inte ett hot mot en sekulär livsåskådning, utan tvärtom ett av de viktigaste sätten att skydda den.

Misstag att bara skydda sin egen frihet

Man kan hävda att det inte är vår uppgift att skydda religiösa uttryck, men det är inte de religiösa uttrycken vi skyddar, utan den religionsfrihet som är central även för oss. Därför är det religionsfriheten vi ska arbeta för att skydda och stärka, inte ”vår religionsfrihet”. Den som bara ägnar sig åt det senare missar själva idén och riskerar att försvaga allas religionsfrihet. Det misstaget ska vi inte göra.

Det går att hävda att begreppet ”religionsfrihet” borde ersättas med ”livsåskådningsfrihet” eller något annat som inte fokuserar just på religion, och det går att hävda att religionsfriheten innefattas i andra rättigheter och därför är onödig. Detta är förvisso korrekt, men det är, i mitt tycke, onödiga pseudodiskussioner. Religionsfriheten är viktig, även för en ateist, och vi har både moraliska och strategiska skäl att skydda den.

De diskussioner som behöver föras är å ena sidan hur religionsfriheten ska tolkas och tillämpas och å andra sidan vilka subjekt som omfattas av den. I dag kräver religiösa företrädare samvetsfrihet i religionsfrihetens namn och många anser sig ha rätt att märka sina barn med religiösa symboler och tillhörigheter. Jag anser att båda dessa är exempel på hot mot religionsfriheten snarare än tillämpningar av den.

I religionsfriheten ingår att ingen ska behöva ta konsekvenserna av någon annans tro. Du har rätt att tro på vad du vill, men ingen annan ska behöva bekymra sig över det. När barn, arbetsgivare eller vårdtagare riskerar att förlora sina rättigheter på grund av vad någon tror på är religionsfriheten i fara.

Detta följer av vem som är religionsfrihetens subjekt. Den som äger religionsfriheten är individen och det innebär alla individer, det vill säga även barn. Att vi har rätt att uppfostra våra barn enligt de ideologier eller andra föreställningar vi har ger oss inte rätt att tillskriva barnen dessa föreställningar eller att utsätta dem för övergrepp i dessa föreställningars namn. En familj, församling, klan eller annan grupp har inga rättigheter. Rättigheterna är individens och individen måste därför alltid erbjudas möjligheten att utforma sin egen livsåskådning oberoende av omgivningen. Att detta kan vara svårt i praktiken gör det inte mindre principiellt viktigt.

I dessa frågor finns det mycket att diskutera och arbeta med. Det gör vi bäst genom att försvara religionsfriheten för alla individer.

Per Dannefjord

Gud får vänta: Svenska kyrkans opinionsbildning



Datum: tisdag, 8 mars, 2016 - 09:00 till 10:00
Adress: Timbro, Kungsgatan 60, Stockholm Sverige

Svenska kyrkan är inte bara ett religiöst samfund med 6,4 miljoner medlemmar. Den är också en aktiv och inflytelserik opinionsbildare. Men vem företräder organisationen när den bildar opinion?

Inte sina medlemmar i alla fall. I en ny rapport visar Annika Borg, doktor i teologi, och Eli Göndör, senior fellow på Timbro, hur Svenska kyrkan prioriterar helt andra frågor än de som medlemmarna tycker att den ska ägna sig åt. Bara var tionde medlem tycker att kyrkan ska ägna sig åt miljöfrågor och politisk samhällsdebatt, trots det handlar mer än en tredjedel av de pressmeddelanden som ligger på kyrkans hemsida om sådana frågor.

Välkommen till ett seminarium om religion och politik.

23 feb. 2016

För första gången i historien är vi fler män än kvinnor i Sverige



Här har ni en bra redogörelse av Bi Puranen av de problem vi behöver ta tag i för att lyckas med integrationen.

Rockmusik kan leda till döden

I Iran har metal-bandet Confess varit häktade sedan november förra året. Enligt uppgift har bandmedlemmarna nu åtalats för blasfemi, att gjort reklam mot staten, drivit ett illegalt band och skivbolag inom satanistisk rockmusik, skrivit anti-reigiösa, ateistiska, politiska och anarkistiska texter, samt givit intervjuer till utländska radiostationer. För detta kan de dömas till upp till 6 års fängelse, eller till döden för hädelse.

Department of the Study of Religion, Aarhus University

Placebohjälm.
Förra veckan hade jag förmånen att hälsa på Department of the Study of Religion på Aarhus University i Danmark tillsammans med flera andra svenska forskare som intresserar sig för kognitiv religionsforskning . Det var ett fantastiskt intressant möte med många långa diskussioner. Det började med att jag, Pehr Granqvist (psykologiprofessor från Stockholms universitet) och Ingela Visuri (doktorand i religionsvetenskap från Södertörns högskola) hamnade i så intensiva diskussioner redan på Köpenhamns flygplats att vi gick igenom två passkontroller fast vi inte behövde gå igenom någon och sedan fann oss själva vid fel gate. Det fortsatte i samma anda i två dagar. Möter man som mer eller mindre isolerad forskare andra som intresserar sig för samma ämne, från andra ämnesinriktningar som grädde på moset, då finns det mycket att prata om. Det blev helt enkelt två väldigt intensiva dagar.

Pehr Granqvist är kanske känd för er i skeptikerkretsar som den som tillsammans med bland annat Dan Larhammar visade att Persingers Gudshjälm inte fungerade som påstått - eller rättare sagt, inte alls. Det var inte magnetfält som orsakade de mystiska erfarenheterna som Persinger rapporterat, utan förmodligen suggestion. Det här sista har man jobbat vidare med i Danmark där man framkallat mystiska erfarenheter på lab med hjälp av hjälmen här ovanför - som bara var placeboinkopplad (dvs. inte alls). Som man misstänkt handlade allt istället om suggestion.

Det jag personligen intresserar mig mest för är den danska forskningsgruppens arbete på religion som placebo. Här är man förmodligen världsledande (men det mest intressanta arbetet är ännu inte publicerat). Det här är något jag hoppas kunna arbeta vidare med dem om i framtiden.

Med lite uppföljning kan de nya kontakterna leda till många intressanta forskningssamarbeten mellan andra forskare även om andra frågor. Till exempel var Jonas Svensson (docent i religionsvetenskap från Linnéuniversitetet) med på resan. Han har nyss publicerat den förmodligen första boken i världen om islam med kognitionsvetenskaplig utgångspunkt: Människans Muhammed. Den boken kunde ni för övrigt läsa om i en understreckare i SvD i fredags. Med på mötet var även Andreas Nordin, antropolog från Göteborgs universitet som bland annat forskar på ritualer i Nepal och Tibet, samt Tomas Lindgren, bloggande professor i religionspsykologi från Umeå universitet, som studerar förhållandet mellan religion och politik, med särskilt fokus på våld/icke-våld och konflikter.

Nu gör jag kanske resten av deltagarna på mötet en otjänst genom att inte berätta mer, de danska forskarna är ju väldigt framstående i sitt fält mycket tack vare professor Armin Geertz som byggt upp en unik forskningsmiljö, men det var så många intressanta inslag att jag måste begränsa mig någonstans - och så blev jag så glad att stöta på den här typen av forskning i Sverige. Det visade sig att vi är flera som hittat fram till samma forskningsfält på olika institutioner, inom olika forskningsfält. Nu återstår bara att hitta forskningsfinansiering. Mötet var i alla fall högst lovande och jag tror mycket intressant kommer att komma ut ur det.

22 feb. 2016

Siktet på skeptikerrörelsen i nya Radio Houdi: #155 – Radio Houdi är Python


I detta avsnittet är John och Anders python
Tjing på dig och tjosan din jävel. Tuggbuss häng med på raketen.
Svenska textöversättningar av hollywoodfilmer går inte av för hackor.
Hur är det med roliga hattar på religiösa, viktiga personer?
Skulle man kunna göra Monty Pythons Life of Brian i dag med alla triggergalna människor som är lättkränkta?
Neil Innes hade en lustig hatt när han var med i Monty Python and the Holy Grail. Men vad har det med Oasis att göra?
Vi delar ut veckans klappträ och svenska skeptikerrörelsen är fokuserat i kikarsiktet.

Statssanktionerat mordkontrakt på Salman Rushdie utlagt från Iran

Är du utan skrupler? Vill du tjäna mer än fem miljoner kronor ($600 000 i dagens penningvärde)? Då har du chansen nu, för 40 av Irans statskontrollerade nyhetsmedier har just gått ihop och uppdaterat mordkontraktet på Salman Rushdie.
"Imam Khomeini's fatwa is a religious decree and it will never lose its power or fade out," Iran’s Deputy Culture Minister Seyed Abbas Salehi told Fars News Agency.
Fars News Agency är ett av de 40 mediabolagen och är någon slags halvofficiell nyhetsbyrå för Iranska staten.

Istället för mord vill jag rekommendera att ni köper och läser någon av Salman Rushdies många böcker. Den senaste, Two years eight months and twenty-eight nights [1001 nätter, för den som räknar], är ett stabilt Rushdie-hantverk om de arabisk/persiska väsen som kallas Djinn ("av Gud skapade ökenandar bestående av ”en rökfri eldsflamma""). Fast han har lite skaffat sig manér med åren. Bättre då kanske hans klassiker Midnattsbarn, eller varför inte Satansverserna, eller Morens sista suck (med en oförglömligt usel sex-scen), eller hans självbiografi Joseph Anton (som jag inte läst - jag har heller inte läst Clownen Shalimar som jag hört mycket gott om).

Bildning istället för mord. Hur låter det?

(För övrigt. Det här är ett mord på en författare beställt av en teokratisk diktatur. De som vill ursäkta religiöst våld med att det är politik får jobba extremt hårt i det här fallet.)

Humanisterna - en extrem form av att vara human



"Att vara humanist är viktigt för mig. Sedan finns det saker, som de som kallar sig Humanisterna, som är en extrem form av att vara human. Jag tycker det är viktigt med rättvisa, jämlikhet på ett förnuftigt sätt." 
- Björn Skifts i #196 av poddsändingen Värvet

21 feb. 2016

Är ateism det rationella valet?

Söndagspredikan: Vetenskap, teknologi och mänsklighetens framtid

I måndags föreläste Olle HäggströmInstitutet för framtidsstudier utifrån sin bok Here Be Dragons. Det handlar om stora framtida hot mot mänskligheten och att vetenskap och teknologi både kan förhindra och orsaka dessa katastrofer. Ur detta uppkommer den etiska frågan om forskningen där av ska styras och kontrolleras i större omfattning för att avvärja hoten.

Efter Häggströms föredrag på 30 minuter, följer ett panelsamtal där även Hannes Sjöblad, Karim Jebari och Ann-Sophie Crepin.

20 feb. 2016

Björn Ulvaeus i Värvet

I avsnitt 212 av poddsändningen Värvet intervjuas Björn Ulvaeus. Det mesta av samtalet handlar om Ulvaeus som musiker, låtskrivare och om de olika projekt han är delaktig i idag. Ofta lyser dock hans humanistiska förhållningssätt igenom. Han berör till exempel sin syn på döden.

Två hållpunkter:
28:10 berättar Ulvaeus om när han intervjuade Richard Dawkins på Cirkus.
33:10 berättar han om Humanisterna och varför han engagerar sig i förbundet.

Manliga studenter överskattar konsekvent varandras kunskaper – även om kvinnliga klasskamrater presterar bättre

En nyligen publicerad studie visar att [surprise!] manliga studenter konsekvent överskattar varandras kunskaper, även om deras kvinnliga arbetskamrater presterar bättre. Det är antropologen Dan Grunspan vid University of Washington som undersökt attityderna hos 1 700 kvinnliga och manliga biologistudenter i 18-årsåldern.

Så här sammanfattar SVT Nyheter studien:
Vid tre tillfällen under ett år fick studenterna var för sig nominera de klasskamrater som hade de bästa kunskaperna i ett ämne.
Det visade sig att männen nästan undantagslöst överskattade och rankade kunskaperna hos andra män högre än ämneskunskaperna hos deras kvinnliga klasskamrater, även om dessa råkar ha bättre betyg.
Forskarna drar slutsatsen att överskattningen nästan motsvarar ett helt betygssteg. En manlig student med betyget B i ett ämne rankas alltså av andra män som om han ligger på samma nivå som en kvinnlig student med betyget A. Minst.
Ett motsvarande mönster bland kvinnliga studenter, att boosta varandra, fanns inte.
De manliga studenterna fick dessutom betydligt fler nomineringar i andra kategorier, jämfört med deras kvinnliga klasskamrater. Exempelvis i fråga om vem eller vilka i klassen som får mest uppmärksamhet.
Här nedanför presenteras resultaten grafiskt:



Det här är en slags könsspecifik Dunning-Kruger-effekt (Dunning-Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent), men här handlar det istället om en kognitiv bias som gör män inkompetenta att bedöma kompetens utan att blanda in kön. Det är lätt att misstänka att det är den här sortens oförmåga som är orsaken till att till exempel börsbolagens styrelser fortsätter att vara så snedfördelade (1/3 kvinnor i mitten på förra året) och att över tre av fyra professorer är män.

Den här sortens omedveten kvotering måste förstås få ett stopp - förutom att det är skriande orättvist att bli bedömd utifrån sitt kön så kostar det oss förmodligen miljontals kronor att hantera kompetens så vårdslöst.

19 feb. 2016

En underlig nyhetsartikel om kvinnomisshandel

DN publicerade i går en kort nyhetsartikel signerad Clas Svahn: Religiös ledare uppmanar till misshandel. I artikeln beskrivs ett nyhetsinslag från den palestinska myndigheten i vilket Gazaremsans mufti Hassan Al-Laham intervjuas.

Muftin ger råd om hur en man ska behandla sin fru för att hon ska underordna sig: Frys ut henne "genom att inte längre dela säng med henne" och "slå henne, men bara på ett sådant sätt att polisen inte kan märka det och absolut inte så att hon bryter några kroppsdelar eller så att slagen syns i hennes ansikte."

Detta är inget nytt, utan råd som då och då ges av muslimska religiösa företrädare. Det som är överraskande i den korta DN-artikeln är dess avslutande stycke:
Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet dödas i genomsnitt 20 kvinnor i Sverige av sina män varje år. I USA misshandlas fler än 10 miljoner män och kvinnor av sin partner varje år.
Varför ta upp Sverige och USA i en artikel om Palestina och religiöst motiverade råd?

En enkel förklaring är att det hela var ett misstag. Det sista stycket skulle inte vara med i denna artikel. En annan förklaring är att textförfattaren vill upplysa om att misshandel även förekommer i Västvärlden. För att motverka fördomar om palestinier och muslimer. En annan förklaring är att visa att muftins råd om att misshandla försiktigt, "på ett sådant sätt att polisen inte kan märka det", är bättre än det som sker i Västeuropa där kvinnor dödas och miljontals misshandelsfall rapporteras.

Oavsett är det oväsentligt att ta upp statistik över kvinnomisshandel i USA och Sverige. Det hade dock varit relevant att redovisa statistik från Palestina. En bra nyhetsartikel bör upplysa, inte som i detta fall väcka fler frågor än den besvarar.

18 feb. 2016

Kärlekspodden: #154 – Radio Houdi firar Alla Hjärtans dag



Veckans avsnitt är inspelat på Alla Hjärtans Dag så John och Anders delar mycket kärlek
John blev bräckt med råge av rosköpare när han skulle köpa rosor till sin fru till Alla Hjärtans Dag. Sportbar i Norrland serverar surströmmingsklämma bland hamburgare och pommes frites.
John har sett på Superbowl och recenserar Lady Ga Ga, Coldplay, Bruno Mars och Beyonce.
I Parneviks på TV3 spår man i kaffesump (eller gör man?). Anders berättar om Katolska kyrkans pedofilskandaler som visas i den flerfaldiga oscarsnominerade filmen “Spotlight”.
Richard Dawkins har fått en stroke men är på benen igen. John och Anders läser upp läsarbrev om astronaut i Sverige samt Statens reglementer.
I serien låtstölder tas både David Lindgrens låt i Melodifestivalen upp samt den kontroversiella frågan om Led Zeppelin snott riffet till Stairway To Heaven av gruppen Spirit.
Ett avsnitt med blommor, kärlek och choklad i känslan av alla hjärtans dag.

Naturens komplexa nätverk

Några argument mot vegetarianism

17 feb. 2016

Vad har religion gjort för människors lika värde

Frida Boisen skriver i krönikan Vad har religion gjort för människors lika värde?:
Alla väljer självklart att tro vad de vill. Det finns otroligt fina sidor i de flesta religioner. Som att störst av allt är kärleken och att behandla din nästa som du själv vill bli behandlad. Man kan trösta sig med det. För resten av religionen - allvarligt talat - hur har den verkat för människors lika värde? 
Vi är upprörda över att noll procent av alla filmer för några år sedan klarade Bechdeltestet, det vill säga att filmen innehåller en dialog, bara mellan kvinnor, en dialog som inte handlar om män. Men att en majoritet av kapitlen i Bibeln inte klarar testet, är inga konstigheter. En lära som styr miljoner människors liv. 
Att våra barn fortfarande lär sig sagor i skolan om kvinnor gjorda av mäns revben, att en man räddade världen, för att pappan som styr allt hade bestämt det, efter en massa elände som började när den första kvinnan förstörde precis allt vackert. För att hon ville inte rädda sitt barn eller annat livsviktigt. Nej, hon ville äta ett äpple. 
Jag blir provocerad när min dotter kommer hem och rabblar historier om Noah - som räddar sitt folk, bröderna Kain och Abel, Josef som drömmer fantastiska drömmar och räddar sin kung, män, män, män, män, män, män, män... Och då har jag bara pratat kristendom. Vi har inte överhuvud- taget nämnt Muhammed i islam eller Buddha i Buddismen. [...]
Och ja, självklart är kunskap makt. Även kunskap om de stora världsreligionerna och synen - och tyvärr alldeles för ofta bristen - på jämställdhet i dessa. 
Allt jag säger: i dag har vi schemalagd skoltid för att förklara berättelsen att kvinnan skapades av ett ben av mannen. Men försvinnande få lektionstimmar åt livsfilosofin och ämnet jämställdhet och alla människors lika värde.
Läs hela krönikan i Expressen.

Come Home (Cardinal Pell) - Tim Minchin



Den som väntar på en ny sång från Tim Minchin får alltid vänta för länge. Men igår var det äntligen dags igen. Om ni undrar vad sången handlar om står det så här i Daily Review:
Tim Minchin has penned a song in his ever so polite, succinct, and yet jaunty way imploring Cardinal George Pell to return to Australia to give evidence to the Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual Abuse.
Cardinal Pell is apparently too poorly to fly and can’t make it home to give evidence about what he knew, or otherwise, about sexual abuse in the 1980s by priests in the Ballarat diocese.
Minchin said Pell’s excuse to not attend the hearing “stinks to high heaven” and in his singleCome Home (Cardinal Pell) asks one of the most powerful priests in the world to: “Come and face the music, Georgie/You owe it to the victims, Georgie”.
Proceeds from the sale of the the single will go to a gofundme.com campaign to help abuse survivors from Ballarat travel to Rome to observe Pell giving video evidence to the Commission on February 29.

15 feb. 2016

Religionsfrihet ska vara en rättighet för alla

6 mars: Hijab som politiskt motstånd

Två dagar senare är det internationella kvinnodagen...


Från programmet:
Hijab som politiskt motstånd
Söndagen den 6 mars 2016 kl. 12.30-18.15 anordnar Svenska Hijabis som är ett communityteaterarbete initierat av America Vera-Zavala en konferens om Hijaben utifrån ett post-kolonialt perspektiv. Konferensen har som mål att diskutera hijaben som ett verktyg i kampen för värdighet och respekt.
I den svenska debatten är hijaben/slöjan ofta kopplad till rasistiska fördomar där muslimska kvinnor porträtteras som offer utan agens. Vi vill bryta med denna stereotyp genom att låta svenska hijabis själva föra sin talan. Konferensen är ett första steg till det som ska bli Sveriges allra första teaterpjäs om svenska hijabis och har som mål att lyfta muslimska kvinnor livssituation. Teaterpjäsen har premiär hösten 2016.
Svenska Hijabis inbjuder till en kostnadsfri konferens för att öka medvetenheten om hijab som politisk motstånd i kampen mot rasism. Konferensen vänder sig till personer som är intresserade av frågor som berör frihet, rättvisa och anti-rasism.
Rasism menar de nog. Vänsterpartiet verkar helt ha tappat den moraliska kompassen i krocken mellan islam och feminism. Om de undrar över hijaben som politisk symbol bör de nog göra några studieresor till länder vars ledning infört plagget som påbud. Jämställdhet? Not so much. Anti-rasister är de som kämpar för jämställdhet även för nya svenskar som råkar ha ursprung i muslimska länder.

14 feb. 2016

Påven och den ortodoxa patriarken möts för första gången på 1000 år - passar på att uttala sig mot samkönade äktenskap


I ett historiskt försonande möte träffades häromdagen Påve Franciscus och Patriarken Kirillför att diskutera dåtid, nutid och framtid. En av de uppenbarligen viktigaste frågorna du kunde enas kring var att begränsa homosexuellas rätt att gifta sig. Så här formulerade man sig.
The family is based on marriage, an act of freely given and faithful love between a man and a woman. It is love that seals their union and teaches them to accept one another as a gift. Marriage is a school of love and faithfulness. We regret that other forms of cohabitation have been placed on the same level as this union, while the concept, consecrated in the biblical tradition, of paternity and maternity as the distinct vocation of man and woman in marriage is being banished from the public conscience.
Hur kan man ha som en av sina viktigaste punkter att begränsa andra människors rättigheter? Andras rätt att manifestera och fira sin kärlek? Det är så futtigt att man tappar andan. Tyvärr har de här båda gubbstruttarna och deras organisationer makt över människors tankar. Det är något värt att motarbeta.

Idag är det kärlekens helgdag, av någon oförtjänt anledning döpt efter ett katolskt helgon. Ok, lite kommersiellt dravel handlar det också om. Men ändock - en dag man kan fundera lite extra på om någon har rätt att hindra samtyckande vuxna att manifestera sin kärlek. Humanisterna säger nej.

En kosmologisk debatt

Den 12 december förra året möttes Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, och Max Tegmark, professor i fysik, inför 1600 åhörare på Cirkus i Stockholm. Dessa fick uppleva ett högst stimulerande, intressant och roande samtal i vetenskapens gränsland.

13 feb. 2016

Gravitationsvågor!

Igår rapporterade amerikanska forskare att man uppmätt fluktuationer i rumstiden orsakade av två svarta hål som krockade för en komma tre miljard år sedan - vågfluktuationer som är ungefär en tusendels proton stora.



Läs mer hos Hedeniuspristagaren Ulf Danielsson, som utlovar fler blogginlägg om upptäckten inom en snar framtid.

"Dödshjälp är en trygghet"

Björn Ulvaeus och författaren Inga-Lisa Sangregorio vill se en lagändring så att svårt sjuka människor får rätt till dödshjälp även här hemma i Sverige.

12 feb. 2016

Vad händer efter döden?

Tidningen Metro har frågat sex personer med olika livsåskådning. 

Glad Darwindag!

"Ateistens dilemma"

I en krönika i radioprogrammet Människor och tro tar Alice Petrén upp Humanisternas kommentar till att ateisten Omar Makram inte fick asyl i Sverige.

11 feb. 2016

En gudsbild bortom existens

"Att säga att Gud inte existerar är inte att säga att det inte finns någon Gud."
En kort text med denna för tanken provocerande inledning finns att läsa på nätsajten Freestyle Christianity. Jag har under en tid sporadiskt läst texter där och mer systematiskt följt deras poddsändningar. Det är lite av en nerdsajt gjord av yngre kristna teologer.

I en text God Exit God argumenteras för att Gud inte är ett ting bland andra, utan är bortom existens. Gud är istället en metafysisk grundsten, ett axiom. De som söker Gud ska därför vara tacksamma mot intellektuell ateism, vilken med hjälp av vetenskapliga undersökningar motbevisar felaktiga uppfattningar om Gud. Att säga att Gud inte existerar, är helt enkelt ett sätt att beskriva vad vi talar om när vi talar om Gud.

Konsekvensen av detta resonemang är att det är avgudadyrkan att grunda sin tro på Anselms ontologiska gudsbevis. Och de som anstränger sig för att motbevisa detta hjälper den gudstroende att finns den sanna Guden. Textförfattaren David Carpener skriver att religionen Kristendomen:
It is the space left after the exit of God, where I think we are most likely to discover God — the in-between spaces, the unforeseen places.
Författarens tankegångar verkar i stort överensstämma med resonemangen hos den i dag relativt inflytelserika tysk-amerikanske protestantiska teologen Paul Tillich (1886-1965). Tillich skrev:
It is a remarkable fact that for many centuries theologians and philosophers were equally divided between those who attacked and those who defended the arguments for the existence of God. Neither group prevailed over the other in a final way. This situation admits only one explanation: the one group did not attack what the other group defended.
Finns det något att lära från detta, mer än det uppenbara, att det är bra om man är överens om vad man diskuterar innan man diskuterar det? Ja, Gud som axiom inom religionen är inte en helt dum idé, men den har väldigt litet förklaringsvärde.

Jämför med grundantagandet inom vetenskapen att det finns en yttervärld (utanför vårt sinne) som går att undersöka. Detta antagande kan inte styrkas med den vetenskapliga metoden, men är samtidigt nödvändigt för den vetenskapliga metoden. Det är dock avgörande att vi kommer ihåg att detta grundantagande inte säger något om hur världen är beskaffad, mer än att den är tillgänglig för oss.

För säkerhets skull, Gud jämförs inte med "yttervälden", utan med axiomet "det finns en yttervärld som går att undersöka". Förhoppningsvis klargör detta förtydligande hur lite Gud som metafysisk grundsten säger om religionens värld i övrigt. I stort ingenting. Det går till exempel inte att dra någon slutsats om Jesus eller kristendomens sanningshalt utifrån detta.

Denna gudsbild placerar Gud bortom vetenskapens domän. Kanske kan filosofi användas för att pröva denna Gud, på samma sätt som vetenskapsfilosofi förhåller sig till vetenskap? En del talar för att så inte är fallet, att religionen mystikens värld där logik inte är tillämpbar. Om detta förtäljer dock inte den aktuella texten på Freestyle Christianity.

Lukasevangeliet enligt... vänta ett tag...


För att ni ska slippa att själva slå upp citatet har ni det här. Lukas kapitel 4, verserna 5-7.
Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.”
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se