30 mars 2016

”Ban Ki-moon, ta tag i skurkstaterna!”

Den uppmaningen kommer i dag från Humanisterna, Varken Hora eller Kuvad, Unizon, S-Kvinnor, Liberala-Kvinnor och Sveriges Kvinnolobby. De skriver på svt Opinion:
Frihetsälskande människor världen över betraktar FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948 som en milstolpe i mänsklighetens historia. Trettio år senare enades FN även om Kvinnokonventionen, CEDAW. 
Att det finns universella grundprinciper som alla stater ska leva upp till ger oss hopp om en bättre framtid för världen. Samtidigt måste man granska alla stater för att undersöka hur de i praktiken lever upp till de principer de har ställt sig bakom. 
[...] 
Att flera av FN:s medlemsländer i nationell lagstiftning legitimerar brott mot de mänskliga rättigheterna borde inte längre accepteras. Vi förslår att FN agerar resolut utan att dröja flera decennier till. 
Generalsekreteraren bör som ett första steg tillsätta en kommitté som får till uppgift att inventera förekomsten av nationella lagar som strider mot de mänskliga rättigheterna. En seriös varning bör sedan riktas mot de stater där det förekommer.
Om reformer uteblir bör berörda stater berövas rösträtten i generalförsamlingen. De ska endast få delta som observatörer så länge deras lagstiftning inte är i överensstämmelse med FN:s mänskliga rättigheter. 
Att medlemsstater som aktivt bidrar till brott mot de mänskliga rättigheterna ska få delta i världssamfundets arbete och styrning på samma villkor som länder som efterlever principerna är absurt och därmed oacceptabelt. 
Herr generalsekreterare, vi ser fram mot Ert svar! 
Läs hela artikeln.

"How I Ended Up At The Center of the Universe"

Doktor Chiara Mingarelli beskriver hennes personliga resa - och de hinder hon mötte - till "universums mitt". Mingarelli är astrofysiker och jobbar med gravitationsvågor vid Caltech och NASA.

29 mars 2016

Ikonoklaster

28 mars 2016

Mer humbug i svensk skola

Bild från FC-föreningen Göteborg
Radioprogrammet Kaliber har granskat humbugmetoden faciliterad kommunikation (FC), vilken fram till nu praktiserats både på skolor och på LSS-boende, som ett sätt att "hjälpa" människor med funktionsnedsättning att kommunicera.

Det går till så att en stödperson hjälper personen utan kommunikativt tal att uttrycka sig med hjälp av exempelvis en bokstavstavla eller ett tangentbord, genom att fysiskt stödja och/eller beröra personens underarm, handled eller en annan kroppsdel.

Denna metod har dömts ut av Socialstyrelsen: "bedömer att det inte finns något vetenskapligt stöd för FC:s tillförlitlighet. Detta innebär att det finns en risk för att det är stödpersonen (faciliteraren) och inte personen med funktionsnedsättning (FC-användaren) som påverkar kommunikationen när FC används." Skolinspektionen har förbjudit att den används på skolor och DART (Kommunikations- och dataresurscenter på Sahlgrenska sjukhuset) har skrivit utförligt om problemen med metoden och avråder bestämt från dess användning. Kritiken är inte ny (se kritik från 2014) och till och med Antroposofer tar avstånd från metoden.

Inte nog med att skattemedel finansierar en ovetenskaplig metod, närmast att se som tankeöverföring, så riskerar den att skada och kränka personerna som ska hjälpas, samt personer i dess omgivning. Kaliber tar upp ett fall då anklagelser om sexuella övergrepp framkom genom att metoden användas och polisförhör genomfördes med hjälp av metoden. Tänk det övergrepp en person utsätts för, som inte kan kommunicera förståeligt men förstår vad omgivningen säger, när en annan person tar över och tolkar vad personen försöker säga, men detta görs helt felaktigt.

Lyssna på radioprogrammet Kaliber: Del 1Del 2Del 3Del 4.

Ett föredrag för alla er som hela tiden skjuter upp saker



Ni kan förstås alltid se det imorgon...

27 mars 2016

Golgatavandring i Ann Arbor, Michigan

The Satanic Temple of Detroit organiserade på fredagen en protest mot abortmotståndare utanför en Planned Parenthood-klinik i Ann Arbor, Michigan. Protesten bestod i en golgatavandring med ett kors symboliserande "the burden of oppressive mandates endured by women". [The Daily Beast]

Man skulle kunna tro att satanisterna är för att abort ska kunna göras helt fritt, men så verkar inte vara fallet. De är för att statlig information om aborter endast ska bygga på beprövad vetenskap.
An increasing number of states have passed “informed consent” laws, requiring that women seeking abortions be subjected to state-mandated informational materials that are often false or misleading. We believe that personal decisions should be made with reference to only the best available, scientifically valid information. [The Satanic Tempel]

Nytt poddavsnitt #160 - Radio Houdi blir religiösa



Nytt avsnitt av Radio Houdi där John och Anders blir religiösa. Eller?
John löste Palmemordet igen i veckan. Han hittade också Star Wars från 1977 i ofövranskad version.
Anders har letat på internet och hittat feministisk häxskola och vättar som är från vettet.
Från vettet är förmodligen Michele Bachman efter sitt uttalande om terrordådet i Bryssel.
Socialstyrelsen anser att om man hör en gud tala och ber att man dödar sin dotter har man en allvarligt psykisk störning. Och på tal om det; hur skapade människan gudar och Bibeln?
Expressens Anna Bäsén fortsätter att orädd kritisera bluff inom alternativbranschen och Anders har blivit ordförande för Humanisterna i Örebro och gått med i Vetenskap och Folkbildning igen.
Vi delar ut Veckans Klappträ och Veckans Låtstöld samt lyssnar på visdomsord från Jean-Michel Jarre och Madonna.
Välkommen till ett religiöst avsnitt av Radio Houdi.
Madonna svarar på om religioner är kärlek

Helvetet i Saudiarabien

Brittiska itv har gjort en dokumentär om hur åsikter och människor förtycks i Saudiarabien. Dokumentären berättar tar också upp hur Wahhabismen sprids från landet och kopplingar mellan terrorister (som al-Qaida) och Saudiarabien.

Det kommer vara mycket svårt att bekämpa islamismen, så länge stora delar av Väst stödjer regimen i Saudiarabien.

30 år gammal och återuppstånden? Jodå - vetenskapligt bekräftat är det också


Så här på påskdagen kan det väl passa med en vetenskaplig berättelse om återuppståndelse och pånyttfödande? Det handlar förstås om björndjur - djuren som verkar överleva vad som helst. Man har utsatt dem för uttorkning, fryst ner dem, kokat dem, strålat dem med radioaktiv strålning och skickat ut dem i rymdens vakuum - inget verkar ta kål på dem.

Inte ens döden, faktiskt - nu har man återupplivat et björndjur som legat nedfrusen (alltså, helt utan metabolism, dvs. död) i strax över 30 år. Man hämtade björndjuret från Antarktis i november 1983 och har låtit det ligga nedfruset sedan dess i 20 minusgrader.

Björndjuret nöjde sig inte med att överleva utan la även 15 ägg - varav 7 överlevde! Tala om att besegra döden. (Fast världsrekordet vad gäller att överleva nedfrusen håller nematoden Tylenchus polyhypnus, som överlevde 39 år. Det ni.)

26 mars 2016

"Barns mänskliga rättigheter får inte skymmas av religionsfriheten"

I en debattartikel i SvD skriver Cecilia Wemmert, Noomi Andemark, Håkan Järvå och Helena Löfgren:
Vi träffar i vårt dagliga arbete personer som vuxit upp i sekteristiska grupper. Många lider av posttraumatisk stress, ångest och depressionsproblematik. De vittnar om en vuxenvärld som saknat förmåga att se deras utsatthet och den omsorgssvikt de varit utsatta för. De har inte bara lidit av bristen på en verklighetsförankrad världsbild utan har också skadats djupt vad gäller grundläggande möjlighet för att skapa en trygg anknytning och en känsla av själv/jag. De har saknat rätt till sina tankar och sin kropp. 
Psykisk misshandel kan vara subtil för den utomstående, men blir ofta systematisk inom slutna grupper. Det handlar om barn som ständigt blir skrämda med att världens undergång är nära. Ofta får barnen lära sig att deras tankar kan ses av en dömande gud eller andlig ledare. De lär sig att de kommer att bestraffas om tankarna inte är de rätta. Inpräntande av skam är central. Psykiska eller medicinska problem liksom övergrepp hanteras inte sällan inom gruppen, av dess andliga ledare. 
Kraven på gruppens renhet kontrolleras effektivt genom att medlemmar – också barn – förväntas rapportera tankebrott eller andra felaktiga beteenden till ledningen. Det omedelbara straffet för den som ändå väljer en annan väg är inte sällan utfrysning från familjen och alla som stått barnet nära under uppväxttiden.
Denna form av barnmisshandel borde uppmärksammas i större omfattning och, som skribenterna avslutar, borde det allmänna ta ett större ansvar för att skydda barns rättigheter. Men det är inte religionsfriheten som är problemet, utan att föräldrarna misslyckas med att tillgodose sina barns intressen och att samhället låter detta ske, ofta utifrån vanföreställningar om vad religionsfrihet innebär.

Barns religionsfrihet är ett verktyg för att komma till rätta med problemet. Barn ska precis som vuxna ha rätt och frihet att välja sin egen religion, och detta inkluderar även frihet från religion. I slutna sekteristiska grupper saknar barn ofta denna möjlighet.

"The end of free speech"

En panel på Bristol Festival om Ideas diskuterar om yttrandefriheten är hotad i Storbritannien.
Are we facing a crisis in free speech? Are there limits on what we can talk about, campaign for, criticise and debate? Recent topics of discussion – ranging from the provision of safe spaces in educational institutions and work places, through ‘no-platforming’ policies to religious fundamentalism and the ideology behind the attacks in Paris and elsewhere – lead some to call for limits on freedom of speech and some areas of campaigning.
De fyra talarna är: Julie Bindel (skribent och journalist), Sarah Ditum (skribent som nyligen plockades bort från en panel i ett arrangemang av Bristol University Feminist Society), Maryam Namazie (politisk aktivist) och Sian Norris (skribent och feministaktivist).

Intervju med Stephen Fry nominerad för "2016 Sanford St. Martin Trust award for Interview of the Year" för "excellence in religious broadcasting"



Det handlar om intervjun varifrån ovanstående klipp är hämtat. Idag då "Gud är död" har en lite annan betydelse än normalt (Jesus dog ju igår och uppstår först imorgon efter ... eh ... "tre" dagar) är frågan Fry ställer ett teologiskt intressant problem att fundera över. Det är ju enligt kristendomen vårt fel att ondskan släpptes in i världen. Eller rättare sagt, Adam och Evas. Det är därför Gud behövde dö, för att deras (dvs. vår) skuld var så stor att vi inte kunde sona den själva.

Så varför skapades jorden med de förutsättningarna? Man får anta att en allsmäktig allgod Gud hade kunnat skapa en bättre värld; samma religion menar ju att den faktiskt existerar -  himlen. Så vadan allt detta lidande?

För att återknyta till inlägget igår så har polyteism inget teodicéproblem. Det finns onda gudar, det finns goda gudar. Klart.

25 mars 2016

Ceremonier i livet

Nu har det kommit en uppföljare till Den svenska högtidsboken, vilken publicerades år 2000 och har varit svår att få tag i de senaste åren.

Ceremonier i livet är en efterfrågad bok om hur man kan skapa en sekulär ceremoni, oavsett om den görs med hjälp av en officiant från Humanisterna eller om den genomförs på annat sätt.
Viktiga händelser i våra liv vill vi dela med varandra. Delad glädje, dubbel glädje. Och delad sorg som tröstar. En drift hos människan sedan urminnes tider. 
Länge har kyrkan haft monopol på det ceremoniella upplägget, men med ett alltmer sekulärt samhälle efterfrågas ceremonier utan kyrkliga eller religiösa inslag. 
Denna bok tar sin utgångspunkt i detta behov och ger i korta textavsnitt bakgrund till våra ceremonier samt tipsar om hur man skapar en sekulär inramning. 
Störst utrymme ges de rätta orden i form av dikter och sångtexter. Den svenska diktskatten uppblandad med några internationella diktares verk. Mycket är tonsatt och är lätt tillgängligt, men boken låter orden tala.
Redaktörer för boken är Anneli Noréus och Irene Rune. Den är utgiven på Santérus förlag och finns att köpa hos till exempel Akademibokhandeln eller hos nätbokhandlare.

Från humanisterna.se

En trevligare påskhistoria från en annan tid


Det finns många skäl att ha en högtid i närheten av vårdagjämningen. Ett skäl är det gammaltestamentliga - att fira tillfället då Guds dödsängel dödade alla förstfödda pojkar utom de judiska. Ett annat är det nytestamentliga - att fira att vi är sådana syndare att Gud var tvungen att ta livet av sig, fast bara på låtsas.

Men det finns trevligare myter att fästa vikt vid, om man verkligen känner ett trängande behov av en myt så här års. En är berättelsen om Ēostre eller Ostara, en gemensam europeisk fruktbarhetsgudinna vars historiska kult gått förlorat i historiens töcken. Det är i alla fall från henne ordet för påsk kommer på engelska och tyska - Easter respektive Ostern. (Det är ingen slump att orden liknar ordet för "öst" - alla kommer från den protogermanska ordet austrōn som betyder "gryning".)

Eller så kan man läsa om vår egen kärleksgudinna Freja, vars roll i vårens inträde gestaltas här ovanför av den danske tecknaren Peter Madsen som bland annat tecknat serien Valhall varifrån bilden är hämtad. Det finns en ganska bra sammanfattning av Frejas bravader (och Brisingasmycket) på Wikipedia, särskilt på engelska. Som kärleksgudinna var Freja förstås speciellt hatad av Jahves präster, vilket får mig att fundera - undrar om världen hade varit bättre eller sämre om polyteismen fått leva kvar. Jag tror bättre - polyteismen innehåller till sin natur en större tolerans för oliktänkande. Men det går inte att veta.

Gå inte på faktoiden om Ishtar som cirkulerar på nätet. Tack till bloggen Hedniska tankar för inspiration till detta inlägg.

24 mars 2016

Sent ska syndarna vakna - Svenska Akademien tar äntligen ställning mot dödsdomen mot Rushdie

I och med det förnyade mordkontraktet på Salman Rushdie som lagts ut av 40 statskontrollerade iranska medier har Svenska Akademien satt ner foten i Rushdie-frågan.

Akademiens ständige sekreterare skriver idag bland annat såhär i  Dagens Nyheter:
Domen och prispengarna är uppenbara brott mot internationell rätt och reglerna för umgänget inom världssamfundet och kan därmed på intet sätt vara förenliga med en normalisering.
Det faktum att dödsdomen utmäts som straff för ett litterärt verk innebär dessutom en allvarlig kränkning av det fria ordet. Principen om litteraturens oberoende från politisk kontroll är av grundläggande betydelse för civilisationen och måste försvaras mot angrepp från hämnare och censurvänner.
Svenska Akademien vill med detta protestera mot att dödsdomen över Salman Rushdie kvarstår och mot att statligt styrda medier tillåts underblåsa våld mot en författare.
Sådärja. Fast man har ännu inte löpt linan ut och appellerat till regeringen att ingripa - det som tydligen orsakade schismen förra gången Rushdie blev mordhotad för sitt skrivande. Ni vet, för 27 år sedan, då Kerstin Ekman och Lars Gyllensten "avgick" i protest. Så egentligen har väl kanske ingenting förändrats...

Alltings grund

23 mars 2016

Jesus and Mo kommenterar de senaste islamistiska terrordåden

Humanism mot terrorism

Den senaste dryga veckan har terrorister utfört attacker på ett flertal platser. Listan nedan tar bara upp de attentat som resulterat i ett flertal dödsoffer och riktat sig mot icke-militära mål:
13 mars attackeras två hotell på turistorten Grand-Bassam i Elfenbenskusten. Terroristerna dödade med hjälp av skjutvapen 18 personer och ropade, enligt vittnen, under attacken "Allahu akbar"
13 mars exploderar en bilbomb i centrala Ankara, Turkiet. 37 människor dödas och 125 skadas. Förmodligen utfördes dådet av kurdiska extremister och organisationen De kurdiska frihetsfalkarna (TAK) tog på sig terroraktionen. 
16 mars sprängs en buss i Peshawar, Pakistan. 15 statsanställda dödas. Gruppen Lashkar-e-Islam tog på sig attacken. De är en del av den militanta talibanrörelsen i Pakistan. 
16 mars mördar två kvinnliga självmordsbombare 22 personer i samband med morgonbönen vid en moské i Maiduguri, Nigeria. Attacken liknar tidigare som Boko Haram utför i nordöstra Nigeria. 
19 mars spränger en självmordsbombare sig på en köpgata i Istanbul, Turkiet. 5 personer dödas i attacken. Målet för attacken kan ha varit turister och Turkiets inrikesminister har sagt att den var kopplad till ISIS.
22 mars i Bryssel, Belgien mördas 34 människor när självmordsbombare spränger sig i en flygplats och på en tunnelbanestation. ISIS har tagit på sig attacken och förövarna har kopplingar till terrorattackerna i Paris, november 2015. [Wikipedia]
En gemensam nämnare i dessa attentat är att offren alla är människor. Mer humanism, i dess vidaste betydelse, kommer inte utrota terrorismen, men det kommer på sikt göra den till en marginell företeelse. Medmänsklighet, demokrati, rättsstat, utbildning, mänskliga rättigheter, förnuftsinriktad upplysning är idéer som bekämpar terrorismens fundament och göra att terroristernas ideologier blir irrelevanta.

Våra tankar går till alla drabbade av islamismens terror


22 mars 2016

IHEU kräver handling mot populistisk nationalism

International Humanist and Ethical Union, genom Elizabeth O’Casey, belyste inför FN:s råd för mänskliga rättigheter faran med att religion används som verktyg av vissa stater för att skapa exkluderande och diskriminerande nationella identiteter och faran med att nationalism används för att undertrycka yttranden och meningsskiljaktighet. Med fokus på Ryssland och hindunationalism i Indien tog hon upp att statens företrädare piskar upp förakt mot minoriteter och föder våld mot dessa grupper.
The Durban Declaration is clear in its condemnation of “violent nationalist ideologies based on racial or national prejudice” (para 84). On International Day for the Elimination of Racial Discrimination, we call on the Council to do more to combat the harmful and exclusionary ideology of populist nationalism, particularly in the two aforementioned member states.
Läs hela uttalandet hos IHEU.

En man och hans hund



Se den här utan att få en tår i ögat den som kan. (Registrera dig sen.)

21 mars 2016

Religions-, åsikts- och yttrandefrihet

FN:s råd för mänskliga rättigheter sammanträdde tidigare i mars talade Michael De Dora, som representant för Center for Inquiry. Hans kommentar berörde relationen mellan religionsfrihet och åsikts- och yttrandefrihet.
First, we view these rights as belonging to the same family — one rooted in the conscience. Freedom of religion or belief protects the internal liberty of each individual to hold opinions as they choose, and to manifest those beliefs in one's behavior — through worship, dress, and community. Freedom of expression extends these rights by protecting the liberty of each individual to promote and defend one’s religion or belief, and exchange ideas with others. Seen together, the freedoms of religion or belief and expression provide for a shared set of rights across the religious and non-religious spectrum. 
In this view, then, the same set of rights which protects the atheist who wishes to live free of religion and criticize theological propositions, also protects the Muslim who seeks to live devoutly and pray in peace.
Läs hela talet eller lyssna nedan.

Nytt poddavsnitt: #159 – Radio Houdi får moralpanik


Tyskarna ”har stormat” och Radio Houdi får moralpanik i detta poddavsnitt
Frank Sinatra J:r, Paul Daniels döda och Kent håller på att dö.
Ett framträdande av gammalt cirkusnummer från 1300-talet som kallas “kinesisk påle” upprör och veckans klappträ tillfaller moralpanikens mästare.
Agnes Wold skojade på Twitter efter stora tidningars webbsidor utsatts för Ddos attack och tidningsjournalister fick moralpanik och kunde inte förstå skämtet.
Relationscoach får sparken för icke PK-kommentarer på sin FB-sida och mer moralpanik uppstår när det sägs nej till kristen etik i sex- och samlevnadsundervisning. Men kristna gudstjänster ska visst vara fria från “mobil- och elstrålning”.
Vi varnar för mer moralpanik när Roger Waters säger vad han tycker om musikbranschen. Rockens historia på 15 minuter och hitlåtar med bara fyra ackord.
Veckans låtstöld tar upp Afro-Dite och Sonic The Hedgehog. Jellyfish och Pontus och Amerikanerna.
Vi avslutar med Nisse Hallbergs kross av skit- och bedrägeriprogrammet ”Det Okända”.
Hesselbom om nakenchock på SKL-arrangemang

Tolerans är omöjligt att försvara

20 mars 2016

Varning för den svenska omedvetna intoleransen



Bi Puranen pratar värderingsforskning på Utrikespolitiska institutet.

Är religion eller sekulär humanism bäst för vårt samhälle?

Detta var titeln på en debatt mellan Kashif Virk, imam Islams Ahmadiyya Samfund, och Christer Sturmark, ordförande för Humanisterna. Det blev ett samtal om ett flertal olika frågor: Ahmadiyya islam, sekulär humanism, livåskådningar i allmänhet, samt radikalisering och extremism.

Hur började islam?

Hur islam började som religion är i stort höljt i dimma. Ändå finns det en berättelse som tas för att vara vedertagen, men denna berättelse är förmodligen i huvudsakligen en myt. Problemet är att det är så få historiker som kritiskt, med gängse historievetenskapliga verktyg, undersökt islams tidiga historia, så vi vet väldigt lite.

En historiker som gjort detta är Fred M Donner, professor i Mellanösterns historia vid the University of Chicago. Han har bland annat skrivit: Muhammad and the Believers: At the Origins of Islam (2010).

I detta föredrag (2011) berättar han om sina slutsatser: Om Muhammeds liv har vi, om vi bortser från "traditionen" som skrevs ner än hundra år efter hans död, endast en källa, själva Koranen. Den berättar något om hans föreställningsvärld och de "troende" som texten riktar sig till. Efter profetens död (632) verkar det ha funnits en monoteistisk pietistisk reformrörelse som växte och var så lik judendomen och kristendomen i området att den accepterades utan öppen konflikt. Först runt år 700 verkar det bildas en från andra religioner distinkt lära, genom att fokus lades på Muhammed som profet och på förnekelse av treenigheten. Det är först då dessa "troende" kallas muslimer.

19 mars 2016

Jesus före evangelierna

Bart Ehrman har utkommit med en ny bok om Jesus - Jesus Before the Gospels: How the Earliest Christians Remembered, Changed, and Invented Their Stories of the Savior. Denna bok undersöker med hjälp av forskning inom psykologi, antropologi och sociologi hur muntliga traditioner och gemensamma minnen fungerar, och ifrågasätter tillförlitligheten hos evangelierna.

Ehrman har intervjuats av podden American Freethought.

18 mars 2016

The Gospel of Doubt



Casey Gerald är en minst sagt fängslande talare.

17 mars 2016

Moral, ett verktyg för konfliktlösning

Vad moraliska är kan ibland vara oklart. Det är tvingande lag. Det är biologiska instinkter. Det är en mänsklig överenskommelse. Det finns inte. Är fyra olika svar.

Den amerikanska filosofen Stanley Cavell ser det som ett av flera verktyg för konfliktlösning, ibland det bästa. 
Morality must leave itself open to repudiation; it provides one possibility of settling conflict, a way of encompassing conflict which allows the continuance of personal relationships against the hard and apparently inevitable fact of misunderstanding, mutually incompatible wishes, commitments, loyalties, interests and needs, a way of mending relationships and maintaining the self in opposition to itself or others. Other ways of settling or encompassing conflict are provided by politics, religion, love and forgiveness, rebellion, and withdrawal. Morality is a valuable way because the others are so often inaccessible or brutal; but it is not everything; it provides a door through which someone, alienated or in danger of alienation from another through his action, can return by the offering and the acceptance of explanation, excuses, and justifications, or by the respect one human being will show to another who sees and can accept the responsibility for a position which he himself would not adopt. We do not have to agree with one another in order to live in the same moral world, but we do have to know and respect one another’s differences. [The Claim of Reason, p. 269 (1973)]
Detta är ett humanistiskt synsätt på moral. Inte det enda, men ett mycket tänkvärt alternativ.

Orduppdateringar

16 mars 2016

EHF statement: "Money vs people: Europe shameful deal"

Ahead of the European Council meeting in Brussels on 17-18 March 2016, the European Humanist Federation calls on the Council to fully respect its human rights commitments and to open safe ways to Europe for asylum seekers.

As humanists, we are committed to the building of a more open, free and equal society through an ethical approach based on humanism.

Refugees and migrants are first and foremost human beings who hold human rights and should be treated as such. Moreover, we believe that they do not only contribute economically and demographically to our societies, they also bring with them new cultures and traditions that make the European society rich and diverse.

According to the UN High Commissioner for Refugees, the number of people who have fled Syria is “the biggest refugee population from a single conflict in a generation”.

It is estimated that around 4.8 million people have left, and millions more are internally displaced. These refugees, including many children, have fled the indiscriminate attacks by Government forces on civilian residential areas; they have fled IS controlled zones, where IS enforce their strict interpretation of Islamic law, carrying out frequent public executions, including of those accused of apostasy, adultery or because of their real or perceived sexual orientation.

Europe can not turn a blind eye on them.

Yet those who survive the dangerous journey to Europe, with the hope that they will be greeted as human beings worthy of dignity and respect, are instead at times being met with attacks from far-right activists, alongside the rise of populist politics and xenophobia.

There are an estimated 26,000 unaccompanied children in Europe alone, who are vulnerable to trafficking, prostitution, and child labour.

All European Member States are committed by European and international human rights intruments to respect the human rights of all human beings, including refugees and migrants.

We fully support the eight key actions for refugee protection put forward by Amnesty International at the UN Human Rights Council to pressure all EU States to live up to their duties under the UN Convention on Refugees and the European human rights framework.

Europe should not abandon its values by shamingly trading people against money as it is about to do with Turkey, a country with a poor human rights record. The EHF therefore calls on the European Coucil to make a radical shift in its approach of the refugees crisis.

Intervju med Andrew Copson

Relativt nyligen startade poddradion European Skeptics Podcast. Det är ett oberoende initiativ som försöker bevaka och stödja skeptikerrörelsen på en Europeisk nivå. I avsnitt 12 intervjuade de Andrew Copson, president för International Humanist and Ethical Union och ledare för British Humanist Association.

Barnteckningar skildrar ett liv på flykt



Inget barn ska behöva ha det här temat för sina teckningar.

15 mars 2016

Hilary Putnam (1926-2016)

Filosofen Hilary Putnam dog i söndags 89 år gammal. Han anses vara en av de mest inflytelserika amerikanska filosoferna under 1900-talet. Martha C Nussbaum har skrivit några ord om Putman.
Most philosophers talk a lot of talk about following the argument, but eventually lapse into dogmatism, defending a well-known position at all costs, no matter what new argument comes along. The glory of Putnam's way of philosophizing was its total vulnerability. Because he really did follow the argument wherever it led, he often changed his views, and being led to change was to him not distressing but profoundly delightful, evidence that he was humble enough to be worthy of his own rationality. Once in the late 1970's he offered a class on metaphysics at Harvard with his colleagues Nelson Goodman and W. V. O. Quine. The other two held views very different from Putnam's, and they argued well. Putnam became more and more excited by the debate -- so much so that he would leave a department meeting in the middle of lunch to walk up and down the halls with Goodman. At the end of that term, his Presidential Address to the American Philosophical Association contained an elegant argument against himself -- somewhat in Goodman's spirit, though not exactly.
1977 intervjuades Hilary Putnam i BBC av Bryan Magee. Samtalet handlar huvudsakligen om epistemologi och vetenskapsteori. Hans sista bok i ämnet utkommer i april: Naturalism, Realism, and Normativity.

Grekisk mytologi vs. kristen mytologi

14 mars 2016

Happy 3/14/16

Barnbok för blivande sektledare

13 mars 2016

Nytt podcastavsnitt - #158 – Radio Houdi och den femte Beatlen



I dessa melodifestivaltider pratar John och Anders hellre om den femte Beatlen
Melodifestivalen – reklam-tv för skivbolagen i “reklamfritt” public service – är över för denna gång. George Martin – mannen bakom Beatles sound – har dött 91 år gammal. Så även musikerna Keith Emerson och Jon English.
Humanisterna jämställs med Svenska Kyrkan och vem kom först: Hönan eller ägget. Eller; vem skapade Gud?
Och hur bra var inte Ricky Jervais intevju i filmen The Unbelievers?
30 år sedan kultfilmen Higlander hade premiär och Roger Waters The Wall blir kanske opera. Och vilken svensk känd showgrupp använde The Trial från The Wall i sin show på Hamburger Börs på 80-talet?
Veckans klappträ delas ut i sann hesselbomsk anda innan vi kastar oss in på Veckans Låtstöld där vi sätter likheter mellan Shakira – Waka Waka och melodifestivalaktuella SaRahas Kizunguzungu. Frans låts likhet med Matt Simons – Catch & Release och superproducenten Timbalands låtstöld från finsk spelprogrammerare.
Friar vi eller fäller vi?
“When you extend life span, that’s really something. That’s hard to do.”– George Martin
Ricky Jervais fenomenala intervju från The Unbelievers

Hur kan våldsbejakande extremism motverkas?

Samtal arrangerat av S:ta Katharina Stiftelsen. Livsåskådningsforum med Ute Steyer, Philip Geister, Mohammad Fazlhashemi och Christer Sturmark.

Söndagslöftet: Så är det i himlen



Baptistpastorn Estus Pirkles vision av himlen är inte direkt något eftersträvandsvärt.

12 mars 2016

"Jesus begravdes i Kashmir"

Religionsdialog i Sverige brukar mest handla om att religiösa träffas och håller med varandra. Därför är det uppfriskande när det blir debatt mellan olika religiösa företrädare.

Martin Lembke, doktor i religionsfilosofi, men också kristen apologet, har läst Koranen och har efter detta frågor om Koranens grymmaste verser vilka han ställer till imamer och andra muslimska representanter. Lembke gör detta i en debattartikel i Expressen, men det framgår inte om detta är en kreativ form av forskning, genom crowdsourcing, eller kritik av islam.
Går [dessa problematiska passager] till äventyrs att läsa symboliskt? Eller går det åtminstone att resonera liksom i fallet med kroppsbestraffningar, alltså att de nödvändiga villkoren för reglernas tillämpning i praktiken saknas? 
I takt med att allt fler svenskar är muslimer blir det viktigare att frågorna ställs. De är komplexa och svåra att diskutera, men syftet är väsentligt. Gemenskapen och integrationen mellan olika slags troende och icke-troende har allt att vinna på en ärlig dialog.
Det är förvånande att Lembke, biträdande studierektor på en religionsvetenskaplig institution vid Lunds universitet, inte kände till eller tog reda på svaren innan han skrev debattartikeln. Han borde inte vara ovetande om alternativa översättningar av Koranen, till exempel Quran: A Reformist Translation.

En som vill hjälpa med att bota okunskapen är Kashif Virk, imam i Islams Ahmadiyya Samfund. Han svarar hur deras samfund tolkar de aktuella passagerna. Dessa tolkningar mildrar innebörden, men buden är ändå hårda.
Det är viktigt att fråga sig själv hur en skrift där Gud förklarar sig själv vara nåderik och barmhärtig innan varje kapitel, kan innehålla de inslag som Lembke hänvisar till? Jag själv, född och uppvuxen i Sverige, kan tycka att dessa bud är mycket hårda. Men som muslim måste jag även ta avstånd från de handlingar som föranleder dem. Förseelsen ses lika allvarligt som straffet. 
Sedan tror jag även dessa verser blivit aktuella just på grund av den systematiska feltillämpning som de utsatts för i vissa muslimska länder. [...] 
Jämförelsevis har Sverige kommit mycket långt kring hur vi tänker om jämlikhet. Dock utgör vårt sätt att tänka ingen norm i omvärlden. Även vi muslimer som lever i Sverige anpassar vårt utövande till samhället, men utan att bortse från den visdom vi finner i vår lära.
Kashif Virk debatterade förra helgen Sanningen om Jesus med den kristne apologeten Omid Pasbakhsh. Det var muslimen som framförde argument för att Jesus var en helt igenom mänsklig profet som överlevde korsfästelsen, mot den kristna berättelsen av en gud som lät sig dödas så att "vackra" halssmycken kunde bäras 2000 år senare.

Tidningen Dagen rapporterade från debatten och intervjuade dem efter åt. Hela debatten, som arrangerades av Svenska Evangeliska Alliansen, kan ni lyssna på här.



Debatterna om religion brukar annars ske med företrädare för Humanisterna som ena parten. Detta sker igen nästa vecka. Då samtalar Kashif Virk med Christer Sturmark om ämnet Är religion eller sekulär humanism bäst för vårt samhälle? Tid: Torsdag 17 mars kl. 18:00 Plats: ABF-huset, Stockholm

Saudisk humor

TubeUp, en i Saudiarabien mycket populär youtube-kanal, lägger bland annat ut doldakameranvideor. Deras senaste skoj gick nog lite långt. Det börjar med att en bilförare plockar upp en liftare. Vad om sedan händer är ganska uppenbart, även om man inte kan arabiska.


The Washington Post skriver om detta, för den som vill veta mera.

Dogmatisk ateism? Jodå, och nu finns det forskning på det


Slår man upp ordet "fritänkare" i Nationalencyklopedin står det så här:
fritänkare, person som i religiösa frågor inte erkänner någon läroauktoritet och därför står fri gentemot kyrkan och dess lära; i modernt språkbruk ofta detsamma som en som förnekar Guds existens.
Det låter väl finemang? En del ateister ser sig därmed per automatik som fritänkare - bara för att de är atister. Men man behöver inte spendera lång tid i diskussioner på nätet för att upptäcka att så är det inte alls. Tvärtom är många ateister precis lika dogmatiska som fundamentalistiska kristna - som om de vore "ateistiska fundamentalister". Är man ateist som värderar verkligt fritt tänkande - förmågan att ändra åsikt när man blir överbevisad - är det här skitjobbigt.

Men är det sant då? Är inte "dogmatiska" ateister egentligen fria tänkare som bara är väldigt säkra på sin sak? Människor som inte krampaktigt håller sig fast vid sin sanning när det kommer nya evidens, utan bara personer som fritt kontemplerat evidensen kring gudarnas existens och dragit den enda möjliga slutsatsen?

För att undersöka dogmatism har Malgozata Kossowsk, Aneta Czernatowicz-Kukuczka och Maciej Sekerdej vid Jagiellonian University i Krakow gjort ett experiment på 116 studenter, varav ungefär en fjärdedel var universitetsutbildade och 13% var ateister. Först fick försökspersonerna fylla i frågeformulär som mätte hur svårt de hade att tolerera osäkerhet, hur dogmatiska de var i allmänhet och hur säkra de var på sin gudstro/ateism.

Det visade sig att människor som hade svårt att tolerera osäkerhet också var religiöst dogmatiska - och här spelade det ingen roll om försökspersonerna var religiösa eller ateister.

Försöket fortsatte sen med att man bjöd in försökspersonerna till att göra vad man sa var ett personlighetstest på universitet. Hälften blev frågade frågor som tvingade dem reflektera över osäkerheten i sina liv. Hälften frågades frågor som var neutrala och enkla att besvara. Sen följde en rad frågor om deras fördomar, t.ex. om homosexuella eller abortmotståndare.

Dogmatiska religiösa och dogmatiska ateister var, som man kunde förvänta sig, mer benägna att hålla med fördomsfulla påståenden om "de andra". Men i båda fallen så ökade benägenheten att hålla med om fördomsfulla påståenden om försökspersonerna först hade tvingats reflekterat över sin osäkerhet.

Slutsatser? Människor som har svårt att tolerera osäkerhet är mer benägna att bli dogmatiska ateister eller dogmatiska troende. Och båda grupperna reagerar på osäkerhet genom att bli mer fördomsfulla.

Det finns tack och lov viss forskning som indikerar att ateister trots allt är lite mindre dogmatiska än kristna. Men det här är ändå en tänkbar förklaring av det vi alla har observerat - att det existerar en delmängd ateister som är lika dogmatiska som religiösa.

Det är min bestämda åsikt att vi bör vara på vakt mot all dogmatism. "Håll rent åt höger" manar man demokratiskt sinnade högerpartier. "Håll rent åt vänster" är samma maning till demokratiska socialister. "Håll rent mot dogmatismen" är det som gäller oss.
___________________________

Forskningsrapporten kan du läsa här. En del av den här bloggtexten är översatt från bloggen Epiphenomenons text om samma studie.

11 mars 2016

The Tapescrew Letters

The Tapescrew Letters: Letters from a Senior to a Junior Guru* är en fiktion författad av filosofen Stephen Law. Den består av en antal brev från Tapescrew, en guru i en ung religion, till hans adept Woodworm. Breven består av instruktioner om hur lärjungen ska missionera för att locka flera att tillbe gudomen Glub.

Nu har denna berättelse spelats in som ljudbok på ett underbart underhållande sätt. Den finns också att läsa på engelska. På svenska finns den översatt i Stephen Laws bok Bluff.


* Texten är insprierad av C. S. Lewis skrift The Screwtape Letters, Letters from a Senior to a Junior Devil (1942).

Sufi-party i Tjetjenien...



...verkar roligt, men var e brudarna?

10 mars 2016

Otillfredsställande replik från LeDrew och Bornemark

Stephen LeDrew och Jonna Bornemark har nu replikerat på Christer Sturmark kritiska kommentar till Bornemarks recension av LeDrews bok: The evolution of atheism: The politics of a modern movement. Artikeln Viss sorts ateism är blind för social ojämlikhet ger några förtydliganden, men inte mer substans i de påståenden som Bornemark gjorde i sin recension. Jag kommenterar nedan tre frågor i artikeln: Vems åsikter är det som uttrycks om de svenska förhållandena, islamofobi-beskyllningen och scientism.

LeDrew skriver:
Det är viktigt att först notera att min bok handlar om ateism i USA och Kanada och inte gör några påståenden om Humanisterna som Sturmark representerar.
De utsagor som Bornemark gör i recensionen om svenska förhållanden, Humanisterna och den svenska humaniströrelsen är alltså inte hennes reflektioner utifrån boken, ändå skriver hon nu:
Det är intressant att Sturmark vill få den aktuella understreckaren till att utgöra mina personliga åsikter när jag i själva verket bygger på Stephen LeDrews mångåriga forskning.
Någon av dem slirar på sanningen här.

I frågan om islamofobi framhärdar Bornemark och hänvisar till religionsvetarna Olsson och Sorgenfrei. Förmodligen syftar Bornemark på deras artikel: "Svensk religionskritisk diskurs". I recensionen var det lätta att uppfatta att islamofobi-beskyllningen gällde Humanisterna, nu skriver hon: "hur den svenska humanistiska rörelsen ibland gränsar till islamofobi". Detta kan med viss välvilja inkludera magasinet SANS. Olsson/Sorgenfrei hade studerat ett nummer av denna tidskrift och skrev i sammanfattningen till artikeln: "Härmed riskerar deras religionskritik att uppfattas som islamofobisk".

Med den kunskapssyn Humanisterna förespråkar är det väsentligt att skilja på "uppfattas som" och "gränsar till", Bornemarks ordval visar att det är hennes åsikt som uttalas och inte forskning, som hon försöker förespegla. Religionsvetarnas slutsatser ifrågasattes kraftfullt när detta var aktuellt 2012. (Om detta finns det tre inlägg på bloggen: SL, PD, UG.)

Slutligen har vi frågan om scientism, ett begrepp Bornemark kallar: "väletablerat och väl beforskat". LeDrew skriver:
Detta leder oss till frågan om scientism, vilket är en sorts tro som innebär att man tillämpar naturvetenskapliga teorier på den sociala världen, i likhet med hur Shermer tillämpar darwinistiska teorier på ekonomi. Det är ett faktum att många nyateister är fientliga mot samhällsvetenskaper och humaniora. Richard Dawkins har skrivit många nedsättande kommentarer om sociologi, Sam Harris säger att neurovetenskapen kan ge en ny grund för moralen och Lawrence Krauss kallar filosofin en ”debil” disciplin. Detta är direkta resultat av deras åsikt att naturvetenskapen är den enda legitima kunskapskällan, vilket i sig är en ideologisk tro.
Håller detta stycke för kritisk granskning?

Han presenterar en definition: Scientism är en sorts tro som innebär att man tillämpar naturvetenskapliga teorier på den sociala världen. Sedan ger han tre exempel på nyateister som sägs vara fientliga mot samhällsvetenskaper och humaniora. Men detta var inte definitionen för scientism. Det är två olika fenomen. Även exemplen är bristfälliga. Att någon skrivit nedsättande kommentarer om sociologi är inte scientism, enligt den definition LeDrew presenterade. Kanske kan det kallas fientligt och man gillar konfrontativ retorik.

LeDrews definitionen är i sig djupt problematisk. Om man ska undvika scientism så måste man tro att naturvetenskapliga teorier inte alls kan appliceras på den sociala världen. Vad kallas denna vanföreställning? Här behövs ett nytt begrepp och forskning. Nej, scientism är inte väl beforskat. Begreppet är inte ens väl definierat. En nödvändighet innan forskning påbörjas.

Okristligt


Prästen Kent Wisti kommer med ett konstruktivt förslag angående Humanisternas sammankomst vid Riksmötets öppnande..

George Martin 1926-2016



I förrgår dog George Martin, Beatles geniale producent, 90 år gammal. Det går inte att överskatta Martins betydelse för Beatles karriär och därmed för musikhistorien.

På videon här ovanför kan ni höra ett av hans inhopp som musiker, på piano (mellan 1:28-1:47). Martin visste vad han ville spela men var inte tillräckligt fingerfärdig pianist för att klara av det. Han löste resolut problemet genom att in spela sitt inslag en oktav lägre, på halv hastighet.

Här nedanför kan ni lyssna på Elenor Rigby, en av alla låtar George Martin gav en unik touch genom sina arrangemang - i det här fallet med en stråkensemble. Stråkarrangemang för ett rockband? Genialt. Det är bara att tacka för all den makalösa musiken.

9 mars 2016

Humanisterna likställs med Svenska kyrkan

I dag har det beslutats att Humanisterna ska likabehandlas med Svenska kyrkan i samband med Riksmötets årliga öppnande.
– Tidigare har gudstjänsten varit en del av öppnandet. Nu säger vi att kyrkan står för sin programpunkt och Humanisterna för sin, säger Kristoffer Bäckström, enhetschef vid Riksdagens enhet för besök och evenemang. 
I praktiken innebär förändringen att information om både Svenska kyrkans och Humanisternas evenemang kommer att ingå i inbjudan som skickas till gästerna. I gengäld måste arrangörerna uppfylla riksdagens krav, som att lokalerna ska vara tillgängliga för funktionshindrade. 
– Vi vill vara demokratiska och rättvisa, säger Kristoffer Bäckström. [DN]
Detta är ett positivt erkännande från riksdagsförvaltningen. Förhoppningsvis blir det nu lättare att få även riksdagsledamöterna (lagstiftarna) att likabehandla icke-religiösa livsåskådningar.

"Lås in killarna istället!"

Marwa Anwari från Fittja berättar om sina egna erfarenheter från en Stockholmsförort.

En rolig serie - i genomsnitt

8 mars 2016

Humaniora och samhällsvetenskap viktigare än någonsin i dagens värld

Christer Sturmark svarar i dag på Jonna Bornemarks understreckare i SvD. I "Humanisterna vill motverka islamofobi" skriver Sturmark:
Hon skriver vidare om ateister: ”I denna världsbild är det inte heller bara religionen som är problematisk, utan även humaniora och samhällsvetenskap anses antingen överflödiga eller som outvecklade grenar av evolutionsbiologin”. Detta är gripet ur luften och förstås helt felaktigt. Hur skulle humaniora och samhällsvetenskap kunna vara överflödiga i dagens samhälle? Tvärtom är dessa ämnen viktigare än någonsin i dagens värld, som i allt för hög grad präglas av konspirationsteorier, religiös fanatism och pseudovetenskap. [...] 
Riktigt illa blir det dock när hon i svepande ordalag och utan belägg tillskriver den svenska sekulärhumanistiska rörelsen (Humanisterna) en inställning ”på gränsen till islamofobi”. Detta är grovt felaktigt och Bornemark kan förstås inte redovisa några belägg för detta. 
Tvärtom arbetar Humanisterna på många olika sätt med att just motverka islamofobi i det svenska samhället. Humaniströrelsen är också internationellt mycket aktiv i dessa frågor, vid sidan om sitt engagemang för mänskliga rättigheter och människors rätt att slippa religiöst förtryck, alldeles oavsett vilken religiös kontext de stammar från.
Läs hela inlägget i SvD.

Förgiftar ateism allt?

Även Maria Küchen har bidragit i genren ”svartmåla ateister”. I decembernumret av Ordfront magasin publicerades hennes artikel Religionen som syndabock. Det är en lång artikel som både har starka och svaga sidor, men det är svårt att bortse från det som i bästa fall kan kallas överdrifter och slarvigt formulerade resonemang.

Richard Dawkins är huvudfokus i artikeln som inleds med att han var dragplåster vid ett populärvetenskaplig föreställning arrangerad av Kungliga Vetenskapsakademien och Fri Tanke förlag i december 2015. Küchen skriver:
"Dawkins forskning har legat i träda sedan 1990-talet, men många av hans anhängare ser honom ändå som en vetenskapsman i Nobelpris-klass. Varför? För att han inte tror på Gud."
Undrar hur många anhängare detta är? Något närmare upplysning om detta ger inte Kuchen. Hon vet dock varför dessa personer anser detta: Dawkins är ateist! Vi har alltså att göra med några personer som, enligt Küchen, anser Dawkins ska få Nobelpriset för att han är ateist. Inte speciellt kunniga personer. Man undrar dock hur hon kommit fram till denna slutsats. En ledtråd jag hittar är en facebookgrupp kallad "Prof Richard Dawkins for The Nobel Prize". Det är sex personer som gillar den.

Sedan levererar Küchen två exempel: Brights-rörelsen som Dawkins startade 2003 och att den
"ateistiska föreningen Humanisternas ordförande Christer Sturmark poserade vid ett schackbräde när han våren 2015 intervjuades i DN."
Detta är enligt henne belägg för tesen:
"I den aktiva ateistens självbild ingår kort sagt ofta att han är intelligentare än andra. Han tror inte på sagor. Han har begripit att tomten inte finns."
Tesen är inte helt utan bäring. Det finns ateister som gillar att framställa sig själva som smartare än religiösa i allmänhet. Dessa personer är inte speciellt trevliga. Dock tillhör absolut inte Christer Sturmark dessa. Att han fotograferas ihop med ett schackbräde beror på att schack är ett av hans stora intressen. Det beror inte på att schack betyder hög IQ, vilket gör att man är en skitstövel. Något Küchen tycks tro.

Efter detta kommer den obligatoriska slängen med rasistsleven:
"Jag måste gå till rasistsajter för att finna motstycke till hatet och hoten jag mött vid försök att kommunicera i vissa ateistiska amerikanska FB-grupper."
Küchen ger ett exempel, facebookgruppen: "Religion poisons everything". Nio av mina facebookvänner gillar den gruppen. Hatar ni lika mycket som rasisterna? Ni vet själva vilka ni är. Küchen fortsätter:
"Hatare attraheras av rörelser med anspråk på att propagera en hotad absolut sanning i ett omgivande mörker. Den missionerande ateismen är en sådan rörelse. Det tydliggjordes i en rätt så förvirrad debattartikel i DN 2015, där Christer Sturmark och andra förväxlade sanningsrelativism med det postmodernt helt vetenskapliga synsättet att saker vi iakttar ser olika ut beroende på perspektiv."
Detta måste vara artikelns lågvattenmärke. En debattartikel författade av, förutom Sturmark, Martin Ingvar, professor i integrativ medicin, och Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, tas som ett exempel på att den missionerande ateismen är en rörelse som attraherar hatare, eftersom Küchen anser författarna inte förstått vad postmodernism är. Ni resonerade fel. Alltså ni "propagera en hotad absolut sanning i ett omgivande mörker". Alltså ni attraherar hatare. Vänta nu Küchen... detta var ett förvirrat resonemang. Alltså du attraherar hatare!

Nästa obligatoriska ingrediens är historisk terror som sägs bero på ateism:
"Bland ateister flammade hatets lågor under terrorregimen i Frankrike, när kristna i Upplysningens kölvatten halshöggs på löpande band. I Sovjet, där ateism var påbjuden livsåskådning, deporterades troende systematiskt till Gulag eller spärrades in på mentalsjukhus eftersom gudstro likställdes med sinnessjukdom. Ateister har fel om de tror att inga korståg skett i ateismens namn och ingen terror utövats."
Om Franska revolutionen har vad jag förstår Küchen fel. Under Robespierres skräckvälde förföljdes både katoliker och ateister. Marquis de Condorcet och Jacques Hébert är ett exempel på det senare. Robespierres sa följande i ett av hans kända tal: "Armed in turn with the daggers of fanaticism and the poisons of atheism, kings have always conspired to assassinate humanity."

Att förföljelsen i Sovjet gjordes i ateismens namn är delvis rätt, men också en grav förenkling. Men ändå ateism är inget absolut skydd mot terror. Kom ihåg detta!

Sedan presenterar Küchen ett stycke om Dawkins och Christopher Hitchens, som är en blandning mellan påhitt och halvsanningar, med kontentan att religion inte är roten till allt ont.
"Därför skrämde det mig att så många människor omedelbart skyllde terrordåden i Paris den 13 november enbart på religion och gudstro – all slags religion, all slags gudstro överallt."
Ja, det finns säker några stycke som hävdade detta. De har fel. Mer än religion hade betydelse för terrordåden och Jainismen går fri från attentaten i Paris.

Avslutningsvis berättar Küchen att hon gärna själv varit åhörare vid det populärvetenskapliga arrangemanget i december:
"Det hade varit skoj att gå till Cirkus i Stockholm i december och lyssna på Richard Dawkins föredrag, men jag har inte råd. Att höra Dawkins kostar 400 kronor."
De 1 600 personer som hade 400 kr över, ska dock veta att de inte skulle gått dit:
"Pompösa välbetalda aggressiva överstepräster som Richard Dawkins skulle denna folkrörelse kunna avstå från att dyrka och försörja."
Tur för Küchen att hon inte hade råd, då hade hon drabbats av sin egen oförsonliga kritik. Nu är det lite orättvist att bara angripa dessa åhörare. Dawkin var vid detta sverigebesök inbjuden till så väl Nobelfesten som tv-programmet Skavlan.

Men för att nyansera lite. Ateism förgiftar inte allt. Inte ens uttalad ateism. Det går att vara både aktiv och missionerande ateist, utan att hata och hetsa mot religiösa. Tänk på detta. Det går också att skriva bättre granskande artiklar om ateiströrelsen, än den Maria Küchen levererade.

Ögonblicksbild från eventet "Hijab som politiskt motstånd"


Aliaa Elmahdy, den dödshotade människorättsaktivisten känd som ”den nakna bloggerskan” från den arabiska våren i Egypten, som sedan dess fått asyl i Sverige och som gjort flertalet omskrivna Femenaktioner, meddelade på sina bara bröst sitt budskap till hijab-eventet i Fittja den 6/3. "Awra" är de delar av kroppen som måste döljas enligt Islam. Feminism är i betraktarens ögon?

Kvinnodagen...

7 mars 2016

Christer Sturmark gäst i P4 Extra

En intervju delvis om hans engagemang i Humanisterna, delvis om hans arbete som bokförläggare och resten om hans privatliv.

Christer Sturmark och Erik Blix. Foto: Åsa Stöckel/Sveriges Radio

Raheel Raza samtalar med Bill Maher

I fredags gästade Raheel Raza programmet the Real Time och talade om de problem hon ser inom sin egen religion, islam. I intervjun nämns filmen By The Numbers - The Untold Story of Muslim Opinions & Demographics som producerats av Clarion Project. De arbetar med att visa upp farorna med islamistisk extremism samtidigt som de är en plattform för moderata röster och gräsrotsaktivism.

Raza var i Sverige i januari och deltog i Fadimedagarna, då hon även är engagerad i arbetet mot hedersbrott.

Bluff eller på riktigt? "Glaciers, gender, and science A feminist glaciology framework for global environmental change research"

Via bloggen Why Evolution is True får jag tips om följande nypublicerade vetenskapliga publikation i "feministisk glaciologi". Där går diskussionens vågor höga om huruvida artikeln är på riktigt eller ännu en Sokal-bluff. Vad tror ni - bluff eller på riktigt?


6 mars 2016

Nytt poddavsnitt i nyvalet spår: #157 – Radio Houdi i fäders spår



Ur spår! Radio Houdi stakar på i Gustav Vasas skidspår
Vi har kommit fram till vasaloppstider. Vi diskuterar gamla tiders vasalopp, Republikanska Föreningen och det nya kronprinsbarnet innan vi gratulerar Pink Floyd till 43-årsdagen av The Dark Side of the Moon.
Religiös upplevelse blir det när vi listar de bäst säljande albumen och inser att Toto finns med där (dock ej som bandet). Däremot hyllar vi Totos låt Rosanna på ett speciellt sätt.
Kristna tidningen Dagen skriver om att det blir fler ateister i världen. Varför använder kristna ofta argumentet om ögat i stället för hjärnan när de vill argumentera för intelligent design?
Vi berättar om ett lysande prank med vuxenfilmer på TV–1000 innan vi delar ut Veckans Klappträ!
John har fastnat för husmors filmer och dess gamla charm. Därefter presenteras veckans låtstöld och mycket mer.
Valla rätt så kommer här ett fulladdat Radio Houdi i dina välvaxade öron.

Feminism från Indien #ShareTheLoad

5 mars 2016

Radikalisering och extremism

Panelsamtal om hur det kan motverkas att unga radikaliseras och hamnar i extrema miljöer.

Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, inledningstalar. Därefter en panel med Lisa Bjurwald, journalist och författare, Eli Göndör, fil dr religionshistoria, och Evin Ismail, doktorand i sociologi. Moderator: Kashif Virk, imam Ahmadiyya Muslimska Samfundet Stockholm, vilka också stod som arrangörer. [svt]


Kan ses till 26 feb 2017.

Jesus and Mo om semantik


4 mars 2016

"Sovjeterans missbruk av psykiatrin lever och frodas i Ryssland"

En ateist i Ryssland, Viktor Krasnov (38), är anklagad och riskerar fängelse för att i en nätkonversation sagt att "Det finns ingen Gud" och att Bibeln är "sagor". Det han diskuterade med anmälde honom för att han "förolämpade" deras "religiösa övertygelse". Före rättegången tvingades Krasnov genomgå en psykiatrisk utvärdering, eftersom "förolämpningen" sågs som ett resultat av hans ateism.

International Humanist and Ethical Union uppmärksammar detta och organisationens president Andrew Copson säger:
To go running to the police just because you think ‘someone is wrong on the internet’ is pathetic enough on an individual level. But for police to heed the accusation, and for a new law to be ready to crush non-religious criticism of social dogmas, can only be a sign of outright totalitarianism at a national level. 
This is part of a deeply worrying trend in which state officials and social conservatives use the rhetoric of ‘traditional values’, pandering to the Russian Orthodox Church, marginalizing or explicitly demonizing minorities, including sexual minorities, religious and non-religious minorities, as well as proponents of secularism, and political critics. 
That Viktor Krasnov was not only charged but faced detention on supposed suspicion of psychiatric illness is especially damning, evocative as it is of the execrable Soviet era abuse of psychiatry, apparently alive and well in Russia today as a tool of intimidation and oppression.

Schack för alla åsikter

3 mars 2016

Hoppsan - kreationistiskt språkbruk slinker igenom vetenskaplig peer-review


Eftersom kreationismen inte är nödvändig för artikelns slutsatser [duh] så har vi förmodligen en redaktionell ändring i texten att se fram emot. Diskussionen är redan i full gång hos PLoS ONE angående hur detta har kunnat slinka igenom den vetenskapliga granskningen.

Genialitet

De mänskliga rättigheterna på två minuter - från Forum för levande historia

Mänskliga rättigheterna på två minuter from Levandehistoria on Vimeo.

2 mars 2016

Hitchens om tortyr



Med tanke på dagens felspäckade artikel av Jonna Bornemark, där hon skriver att Christopher Hitchens "försvarade användningen av tortyr".

Har man hittat proto-religion hos schimpanser eller är det bara hannar som larmar och gör sig till?

När under evolutionen uppkom religion? Frågan faller delvis samman eftersom "religion" inte går att definiera enhetligt, men några saker man kan undersöka är till exempel spår av ritualer eller heliga platser. En parallell fråga blir då om djur uppvisar något liknande - har de ritualer eller heliga platser? Svaret har länge varit ett solklart "Nej" förutom en enskild observation hos Jane Goodalls schimpanser i Gombe, att schimpanserna blir alldeles till sig när de kommer till ett speciellt vattenfall - se videon här nedanför.


Nu har emellertid en stor grupp forskare ledda av primatologen Hjalmar Kühl observerat ett nytt fenomen - "heliga träd" som schimpanserna upphetsat (rituellt?) bankar och kastar sten på på varje gång de går förbi. Det här lämnar spår som kan förväxlas med spår av mänsklig rituell verksamhet. Studien är publicerad i Scientific Reports.

(a) Adult male chimpanzee tossing a stone; hurling a stone (Boé, Guinea-Bissau); and banging a stone (Comoé GEPRENAF, Côte d’Ivoire). (b) Boé, Guinea-Bissau landscape: stones accumulated in a hollow tree; a chimpanzee accumulative stone throwing site; and stones accumulated in-between buttress roots.
Huruvida det här kan räknas som "proto-religion" eller inte är förstås en diskussionsfråga. Det är högst tveksamt att schimpanserna kontemplerar döden, själens existens eller existensen av någon gudom (dessutom är det omöjligt att undersöka). Men att religion av nödvändighet involverar trosföreställningar och tänkande är en väldigt protestantisk idé. Om man istället menar att det räcker med med rituellt handlande eller en känsla av vördnad blir frågan svårare att svara på. Vad håller schimpanserna på med?

En alternativ förklaring är att beteendet bara är en förlängning av det "trummande" som schimpanshanar ägnar sig åt för att visa upp sin ... eh ... "manlighet". Forskarna presenterar båda hypoteserna och tar inte ställning till tolkningen eftersom de inte har data därtill.

Hur det än är med tolkningen är studien viktig av flera orsaker. (1) Den har kartlagt ett schimpansbeteende man inte har sett förut, ett beteende som bara finns i vissa populationer if Guinea Bissau, Liberia och Côte d’Ivoire, men inte öster om detta. Detta trots att man sökt noga och frågat alla forskare som studerar schimpanser efter spår av beteendet. (2) Det är första gången man kartlagt systematisk användning av stenverktyg till något annat än att skaffa sig mat. (3) Spåren efter beteendet kan förväxlas med spår av mänskliga ritualer, något som manar till försiktighet vid tolkningen av liknande fynd i arkeologiskt material.

Här nedanför kan ni se en video med flera filmade observationer av vad schimpanserna sysslar med vid träden. Vad tror ni - religiöst beteende eller bara hannar som larmar och gör sig till? Sensmoralen kanske tillhör Shakespeares Macbeth (akt 5:5):
En skugga blott, som går och går, är livet,
en stackars skådespelare, som larmar
och gör sig till, en timmes tid på scenen
och sedan ej hörs av.
Det är en saga
berättad av en dåre.
Låter stort, betyder intet.


Läs mer hos the Conversation där doktoranden Laura Kehoe som var med på studien berättar mer ingående.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se