31 okt. 2016

Påveligt avsnitt: #183 – Radio Houdi välkomnar Påven

radiohoudi-183-rubrik


Nytt påveligt avsnitt av Radio Houdi som presenteras utan konstig hatt
Dylan tar emot Nobelpriset ändå. PR-kupp eller?
Religioner i Karlavagnen och Påven kommer till Sverige.
Präst snor skämt men är Spinal Tap ett skämt? Men hur är det med plastsaneringen och platssaneringen?
Fullmatat avsnitt i sann John och Anders anda

Humanisterna: Tio teser för en mer human kyrka


På inbjudan av Svenska kyrkan kommer Påven idag till Lund och Malmö, 500 år efter reformationen. Lunds kommun lägger en miljon skattekronor på välkomstarrangemang, innerstaden spärras av och mediebevakningen är betydande.

Humanisterna ser skäl till både uppmuntran och kritik. Svenska kyrkan är en av världens mest progressiva, och Påvens fagra ord om mänskliga rättigheter är välkomna. Men Katolska kyrkan orsakar fortfarande stor skada i världen.

Vi i Humanisterna vill därför ge förslag på ämnen Svenska kyrkan kan ta upp när man möter påven: 10 teser för en mer human kyrka. Vi har föga förhoppning om att detta kommer att ske, men vill ändå uppmärksamma att en bättre lära är möjlig. Teserna följer här nedanför och presenteras även på Aftonbladets Debattsida.
  1. Ge kvinnor samma rättigheter som män. Kvinnor inom katolska kyrkan får inte bli präster, biskopar eller påvar.
  2. Ge hbtq-personer samma rättigheter som andra. Hbtq-personer har inte rätt till äktenskap inom katolska kyrkan.
  3. Respektera barns religionsfrihet. Spädbarn döps till medlemmar i katolska och Svenska kyrkan vid en ålder då de varken kan ge samtycke eller avstå.
  4. Respektera kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar. Katolska kyrkan motarbetar abort.
  5. Sluta motarbeta preventivmedel. Katolska kyrkan motarbetar kondomer och andra preventivmedel och har därmed bidragit till spridningen av bland annat hiv.
  6. Respektera alla människors rätt att bestämma över sitt eget liv. Katolska och Svenska kyrkan är mot dödshjälp.
  7. Polisanmäl övergrepp på barn. Katolska kyrkan har länge praktiserat enbart internutredningar av prästers barnövergrepp.
  8. Sluta blockera livräddande forskning. Katolska kyrkan motarbetar stamcellsforskning.
  9. Sluta låtsas att någon människa kan vara ofelbar. Påven kan välja att uttala sig ex cathedra och hävdar då att han är ofelbar.
  10. Ta eget ansvar i stället för att basera moral på övernaturliga föreställningar. Kyrkan menar att moralen är given av en Gud.
Läs hela vår debattartikel på Aftonbladet Debatt.

Magnus Timmerby, ordförande i Humanisterna Syd, genomförde tillsammans med några meningsfränder en manifestation utanför Lunds Domkyrka i lördags och tejpade (man kan inte spika i kulturminnen) upp teserna på kyrkporten (något som det tydligen är tveksamt om Luther gjorde på sin tid). Ni kan se manifestationen här.

Ni kan också ladda ner en affisch på teserna på svenska eller på engelska.

30 okt. 2016

Katolska kyrkan behöver fortfarande reformeras


Idag skriver jag på Dagens Samhälle om den institution hela Sveriges mediebolag gått ner på knä inför: Den Katolska kyrkan. Skulle man tro på det som skrivs har den nya påven reformerat kyrkan och fört den in i 2000-talet, men han har faktiskt inte ändrat läran alls. Det är fortfarande i grunden samma medeltidsinstitution vi har att göra med, skyldig till otaliga illdåd, homofobi, misogyni, barnövergrepp och ett kontinuerligt gullande med diktatorer. Katolska kyrkan behöver fortfarande reformeras.

This app knows how you feel - from the look on your face



"Our emotions influence every aspect of our lives — how we learn, how we communicate, how we make decisions. Yet they’re absent from our digital lives; the devices and apps we interact with have no way of knowing how we feel. Scientist Rana el Kaliouby aims to change that. She demos a powerful new technology that reads your facial expressions and matches them to corresponding emotions. This “emotion engine” has big implications, she says, and could change not just how we interact with machines — but with each other."

29 okt. 2016

The son of Richard Dawkins surpasses the son of God on Google (sort of)


What a driverless world would look like



"What if traffic flowed through our streets as smoothly and efficiently as blood flows through our veins? Transportation geek Wanis Kabbaj thinks we can find inspiration in the genius of our biology to design the transit systems of the future. In this forward-thinking talk, preview exciting concepts like modular, detachable buses, flying taxis and networks of suspended magnetic pods that could help make the dream of a dynamic, driverless world into a reality."

28 okt. 2016

What happens when our computers get smarter than we are?



Favorit i repris: "Artificial intelligence is getting smarter by leaps and bounds — within this century, research suggests, a computer AI could be as "smart" as a human being. And then, says Nick Bostrom, it will overtake us: "Machine intelligence is the last invention that humanity will ever need to make." A philosopher and technologist, Bostrom asks us to think hard about the world we're building right now, driven by thinking machines. Will our smart machines help to preserve humanity and our values — or will they have values of their own?"

27 okt. 2016

Machine intelligence makes human morals more important



"Machine intelligence is here, and we're already using it to make subjective decisions. But the complex way AI grows and improves makes it hard to understand and even harder to control. In this cautionary talk, techno-sociologist Zeynep Tufekci explains how intelligent machines can fail in ways that don't fit human error patterns — and in ways we won't expect or be prepared for. "We cannot outsource our responsibilities to machines," she says. "We must hold on ever tighter to human values and human ethics.""

26 okt. 2016

BBC India: The Indian women taking off the veil


Det är inte bara vissa kvinnor i Iran som vill förkasta slöjan. Nu har en gräsrotskampanj i Indien tagit sin början.

Islam's Non-Believers

"I remember saying to my mum, ‘I don’t think I believe in God any more,’ And her saying, ‘You can’t tell anybody else because they’ll kill you, we are obliged to kill ex-Muslims,’ and that it would put me at extreme risk if anybody else was to find out, so that conversation ended there." – Sadia, a former Muslim

25 okt. 2016

Nytt avsitt! #182 – Radio Houdi delar ut Nobelpriset

radiohoudi-182-rubrik

John och Anders är tillbaka från live-aventyret förra veckan. Denna gång delar de ut Nobelpriset
Donald Trump forstätter gå fram i USA-valet som en slottermaskin. Cleveland Indians möter Chicago Cubs i basebollens World Series.
Inom musik pratar vi bland annat om Phil Collins, Roger Waters, Kate Bush, David Gilmoure m fl.
Radio Houdis favorit-psychic-medium Karsten Torebjer ska göra en filmö och söker finansiärer via Kickstatrter.
Lawrence Krauss kommer till Sverige och Pär Wästberg läser lusen av nobelpristagaren Bob Dylan.
Radio Houdi ger tips om vem som blir nästa års Nobelpristagare i litteratur. Är det månne Astrid Lindgren eller Bibeln?
Veckans Klappträ och ett Tokigt Bibelord hinner John och Anders också med.

Vad är kritiskt tänkande?

Svaret ges av Gunilla Almström Persson (doktorand i pedagogik) och Åsa Wikforss (professor i filosofi). De föreläste på Humanisternas fortbildningsdag för lärare Sanning eller myt? och talade om hur lärare med hjälp av retoriska och filosofiska metoder kan hjälpa eleverna att utveckla ett kritiskt förhållningssätt i dagens offentlighet.

24 okt. 2016

"Fejkade mord och vithajar i Gävle"

In början av oktober arrangerade Humanisterna en fortbildningsdag för lärare. Temat för dagen var: Sanning eller myt?

En av talarna var journalisten Jack Werner. Han är med och driver Viralgranskaren – en satsning på källkritik på nätet som vann Stora journalistpriset 2014. Här berättar han om varför viralgranskare behövs och hur enkelt och viktigt det faktiskt är att själv spräcka nätbluffarna.

Det rationella valet

Rolig för den är sann.

22 okt. 2016

Christer Sturmark och Vår Herre

Den senare hade för kvällen tagit sig skepnad som Per Gudmundson, ledarskribent på SvD.
Ett samtal, arrangerat av Margit Sahlin-akademin, om religion och sekularism i Sverige.

Gud på hjärnan


Tillfällighet? Skulle inte tro det.

Apor som gör stenverktyg?

I alla fall något som kan sammanblandas med stenverktyg gjorda av människor. Himla kapuciner att sabba för arkeologer.

21 okt. 2016

Wynken, Blynken, and Nod

Wynken, Blynken, and Nod är en vers för barn, från 1889, av den amerikanska författaren och poeten Eugene Field. Här som vacker vaggvisa av Jack & Amanda Palmer.

Är Gud ett hot mot jämställdhet?

Ett samtal om hur religionerna förhåller sig till jämställdhet och kvinnors rättigheter.

Panelen: Sara Larsson, sekulär humanist, skribent och redaktör, Kashif Virk, imam vid islamska Ahmadiyya-samfundet, och Helene Egnell, präst, teologie doktor, Centrum för religionsdialog.

Vetenskapsmånad på British Pathé

20 okt. 2016

Patriotism vs. nationalism

En väsentlig betydelseskillnad som ibland blandas ihop.
Från smbc-comics.com

Svenska kyrkan är en "oseriös prenumerationstjänst"


Det har varit stor uppståndelse i Svenska kyrkan kring hemsidan http://www.offentligt.se/ som erbjuder utträde ur kyrkan via nätet. Nu har Kyrkans tidning letat upp och intervjuat skaparen, Emanuel Karlsson.
Vem är du? Har du någon kristen koppling?
– Jag är programmerare. Jag har ingen kristen koppling och är inte troende. Jag tror att jag motsvarar en genomsnittsvensk så tillvida att jag är uppvuxen i en kristen kultur men har aldrig varit troende.
Varför startade du sajten? Hur fick du idén och när?
– Anledningen till att jag startade sajten är jag är uppriktigt förvånad över att Svenska kyrkan har så många medlemmar med tanke på hur få som betecknar sig som troende i dag. Jag misstänker att de flesta medlemmarna är ”soffliggare” som blivit anslutna utan att göra ett aktivt val i vuxen ålder och inte kommer sig för att lämna Svenska kyrkan på grund av ett otidsenligt och lite krångligt utträdesförfarande.
– Jag tror att många till och med är medlemmar utan att veta om det. Detta eftersom man fram till och med 1996 blev medlem oavsett om man döptes eller ej.
[...]
Berätta hur den fungerar, hur ser ett ärendes gång ut från det att du får in en anmälan till att en person har utträtt?– När tjänsten lanserades fick utträdaren signera genom att rita en signatur direkt på skärmen som automatiskt påfördes den ifyllda blanketten. Blanketten mejlas därefter till den församling som medlemmen tillhör. Kravet för utträde enligt kyrkoordningen är att utträdesansökan är egenhändigt undertecknad. Rent juridiskt görs i dag ingen skillnad mellan underskrift på skärm och på papper. Det är varje församling för sig som beslutar om utträde. Många församlingar accepterade också inledningsvis utträde genom detta förfarande.
– Efter den första helgen hade närmare 9 000 utträdesansökningar gjorts genom tjänsten. Sajten uppmärksammades även ganska stort i media. I samband med detta gick Svenska kyrkan ut centralt och uppmanade församlingarna att inte godkänna utträde utan signatur på papper. Detta med motiveringen att signatur på papper säkerställer att avsändaren är den rätta. Jag tycker det är en märklig inställning eftersom en underskrift på papper också kan göras av vem som helst.
– Mot bakgrund av Svenska kyrkans agerande signeras numer blanketterna med Bank-ID, den säkraste formen av signering som erbjuds i Sverige i dag. Svenska kyrkan vägrar emellertid fortfarande att acceptera utträdesansökningar som ingivits genom min tjänst och de har inte gett några kommentarer kring säkerheten om Bank-ID.
– Jag kan inte tolka det på annat sätt än att Svenska kyrkan fått kalla fötter när det kommit in så många utträdesansökningar på så kort tid och vill försvåra möjligheterna att lämna. Vad jag vet är det mest oseriösa prenumerationstjänster som i dag vill försvåra uppsägning av medlemskap, som gör så.
[...]
Vad tjänar du på sajten, när den är gratis för användarna?
– Jag tjänar ingenting på sajten. Den är 100 procent gratis och har ingen reklam. Jag gör detta delvis för att jag gillar att driva teknikutvecklingen framåt, delvis för att jag tycker det är fel att så många är med i Svenska kyrkan utan att aktivt ha valt att vara medlemmar i vuxen ålder. Till skillnad från andra organisationer förnyar man ju inte sitt medlemskap i Svenska kyrkan aktivt varje år.
Det är bara att tacka Emanuel Karlsson för hans insats. Den här sidan behövs verkligen.

Is Trump the Anti-Science

Lawrence Krauss kommenterar de ovetenskapliga inställningar som frekvent framkommit i det amerikanska presidentvalet. Med tre veckor kvar till presidentvalet verkar inte vetenskaplig skepticism och rationellt tänkande vara det som lockar väljarna.
Stating that you were wrong, and explain why, raises you to a higher level - it's a beautiful thing.

18 okt. 2016

Nytt minst sagt levande podavsnitt: #181 – Radio Houdi är LIVE!


Det här avsnittet spelades in live inför publik på Söders Källare i Stockholm 12 oktober
Anders har äntligen sett Star Wars: The Force Awakens. John har skaffat hundvalp och berättar om hur det går.
Hur fungerar sajten där man kan utträda ur Svenska Kyrkan på 10 sekunder? Går det? Svenska Kyrkan försvårar processen. 
Och vad går kyrkoavgiften till?
Hur svarar man på argumentet “jaha, om du vill att jag ska bevisa gud får du bevisa att kärlek finns”?
Satirtecknare ihjälskjuten i Jordanien.
Väggkonst väcker känslor i Uppsala.
Carolina Gynning blir ännu ett bedragande medium.
Vi svarar på tuffa frågor vi fått på Twitter och Radio Houdi roastas.
Radio Houdi hinner rekommendera samt leverera ett tokigt bibelord innan första liveinspelningen går till ända.
Mycket nöje!


Lawrence Krauss i debatt mot Roland Poirier Martinsson

Den 27 oktober kommer Lawrence Krauss till Stockholm för att debattera mot Roland Poirier Martinsson.

Are science and religion compatible?

Går det att förena religion och vetenskap eller är konflikten mellan dessa sfärer oförsonlig? Vad bidrar religion med, eller är det så att vetenskap är tillräckligt? Debatt mellan Lawrence Krauss, professor i fysik och författare till boken “Ett universum ur ingenting”, och Roland Poirier Martinsson, författare och doktor i filosofi. (Debatten sker på engelska.)

Datum: Torsdagen 27 oktober, kl. 18:00-19:30
Plats: Aulan, Östra Reals gymnasium (Karlavägen 79)
Inträde: 60 kr (köp biljetter hos Eventbrite)

17 okt. 2016

Kalla någon ateist kan vara hatspråk

I länder där ateister och ex-muslimer mördas av islamister och fängslas av regimerna, borde det ses som hatspråk att kalla någon ateist. Att bli kallad ateist innebär en fara för livet, och förtrycket av denna minoritet drabbar inte bara individen, utan även dens familj.

Lyssna på Maajid Nawaz och Douglas Murray tala om förföljelse av ateister och ex-muslimer. Detta är det första avsnittet i poddsändningen Holy Smoke från brittiska The Spectator.

16 okt. 2016

Vad kan vi verkligen veta – och vad måste vi tro?

Eller kan Göran Rosenberg (moderator i detta samtal) skapa mer förvirring i samtiden?



Inom både naturvetenskap och humaniora ställs nu återigen frågan om vad vi menar med tro och vad vi menar med vetande. Hur förhåller de sig till varandra? Existerar sådant som religion, vetenskap och politik i skilda världar? Finns det ett språk där de kan mötas?

Panelen: Germund Hesslow, neurofysiolog och filosof, David Thurfjell, religionshistoriker och författare till bland annat ”Det gudlösa folket”, Johanna Gustafsson Lundberg, forskar om etik, tros- och livsåskådningar, och Bengt Kristensson Uggla, filosof och teolog, författare till bland annat ”Slaget om verkligheten”.

14 okt. 2016

Är Gud ond eller god?

13 okt. 2016

Äntligen! Bob Dylan får nobelpriset i litteratur 2016

Däggdjurskonspirationen


12 okt. 2016

Ingemar Hedenius om hjälpverksamhet och samvete

1959 publicerades essän Tröstens villkor, av Ingemar Hedenius, i essäsamlingen med samma namn. Den hade i augusti året innan publicerats i Dagens Nyheter. Nedan ett utdrag som handlar om hjälpverksamhet.
Men nu hör det till saken, att inte bara risken för krig plågar oss. Har du till exempel aldrig skämts för att vara svensk? Jag tänker inte på det vimsiga, stundom rent komiska sätt, som en del människor har att skämmas för sin svenskhet, när de träffar fint folk från de stora nationerna. Sådant är rörande och hör inte hit. Nej, jag tänker på vår skam inför de fattiga folkens elände. 
På många håll i världen finns 15, kanske 20 miljoner så kallade "displaced persons", på svenska människor som varken har hem eller hemland och hålls i läger eller i slumkvarter —arbetslösa, håglösa, snart sagt utan livslust. Eller en annan sak: två tredjedelar av världens 900 miljoner barn lider av hunger och undernäring. Vartannat barn i världen dör före femårsåldern. Ändå är maten billig: fem öre kostar i Östern en skål med ris, som är ett helt mål mat. En svensk brännvinsliter är i pengar likvärdig med 500 sådana måltider för ett svältande barn. Ytterligare: enligt Världshälsoorganisationens beräkningar kostar det 15 kronor att med moderna läkemedel bota en spetälsk. Sålunda skulle det kosta omkring 150 miljoner kronor i medicin att utrota den sjukdomen — 10 miljoner av våra medmänniskor lider nämligen av spetälska. 
Men i vårt lilla Sverige, där allting är så bra, använde vi under ett år, 1956, inte som du kanske tror just futtiga 150 miljoner kronor på till exempel snask, bakelser och läsk. Ingalunda: snasket med tillbehör gick i stället till det sjudubbla, 1 065 miljoner kronor. Tobaksvarorna lade vi ner något mindre på, bara 896 miljoner kronor — men på vin, sprit och starköl desto mer: hela 1 445 miljoner kronor. Det vill säga att vi på ett enda år för nöjes skull konsumerade alkohol för bortåt tio gånger så mycket pengar som skulle ha räckt till för den medicin som skulle utrota spetälskan från världen. 
Slår vi sedan ihop vara utgifter för snask tobak och alkohol under ett år, så får vi en aktningsbjudande slutsumma på 3 386 miljoner kronor. Låt oss nu föreställa oss, att vi avstod från en tiondel av denna lyxkonsumtion (som på grund av sin storlek ger oss åtskilliga problem i form av tandröta, fettsot, hjärtfel, lungcancer och en viss nersupning) och att vi skänkte det då inbesparade beloppet till lindrandet av världens nöd. Vi själva skulle knappast märka en så liten standardsänkning utom i form av en liten ökning av vårt eget välbefinnande. Men för lindrandet av nöden utanför våra gränser skulle en gåva på 338 miljoner kronor om året ha en enorm betydelse. För bara en tiondel av detta belopp, alltså hundradelen av våra snask-, rök-och suppengar, skulle till exempel Rädda barnen fördubbla sin hjälp till Europas flyktingbarn. En enda procent av vår skadliga lyxkonsumtion... 
Poängen är, att en så blygsam ökning av vår hjälpsamhet dock förefaller utesluten. Disproportionen mellan andras behov och vår egoism, vår rikedom och andras nöd, står fast, och hur länge den skall bestå vet vi inte. Därför händer det, att jag känner förskräckelse över att vara svensk – och därtill en typisk svensk. 
Det finns ett sätt att hjälpa detta, och det är lätta på plånboken. Man säger hånfullt, att man då med några tior köper sig ett gott samvete för världens nöd. Ett sådant talesätt är ingenting att fästa sig vid, ty vi har nästan ingen annan möjlighet att befria oss från vår skuld. Eller ändå? Något hemskt ligger i att vi uppnår gränsen för vår givarlust långt förr än vi har befriat oss från vårt samvete. Ja, räcker egentligen några så kallat "normala" offer, när vi jämför svältens och lidandets omfattning med våra verkliga resurser? Det är så trivialt detta dåliga samvete, att man knappt kan tala om det. Ändå vet jag inte hur jag skall kunna befria mig därifrån och få förlåtelse.

11 okt. 2016

10 okt. 2016

Prova stoicism

Nästa vecka är det Stoic Week 2016, ett årligt arrangemang som syftar till att skapa engagemang hos allmänheten för den klassiska stoicismen. Detta sker genom att tillämpa filosofins idéer och praktiker på de utmaningar människor möter i vår tid. Det är ett internationellt arrangemang som sker online, vilket gör att alla kan delta. Förra året deltog 3 200 personer. Läs mer och anmäl er.

I helgen arrangeras också konferensen Stoicon, där forskare, filosofer, psykologer och historiker diskuterar olika aspekter av stoicismen. Filmen nedan är från 2014 och beskriver veckan och konferensen som de såg ut då.

6 okt. 2016

Finns verkligen orsak och verkan?

Kulturell överföring av kunskap hos humlor



I ett av de snyggare experiment jag sett har forskare lyckats visa på kulturell överföring av kunskap (kulturell överföring = lära sig färdigheter av andra). Man använde sig av Mörk jordhumla (Bombus terrestris), en vanlig kolonilevande art i våra trädgårdar. Dessa fick lära sig att hitta mat i artificiella blommor (de blå ringarna i filmen ovan). Efter att de hade lärt sig detta puttade man de artificiella blommorna längre och längre in under en plexiglasskiva. En del bin lärde sig efter lång träning att dra ut blomman för att komma åt maten i mitten (av alla bin man testade var det bara två stycken som lärde sig samma färdighet spontant - utan träning). Till slut hade det gått så långt att vissa bin (men inte alla) lyckats lära sig att dra ut blomman med hjälp av ett snöre, som ni kan se på filmen.

Då vidtog det verkliga experimentet. Man lät nu bin som inte hade fått vara med på inlärningsexperimentet observera bina som fått lära sig snörtricket. Denna observation tvingade man bina till genom att först stänga in dem i en plexiglaskammare så de inte kunde röra sig, ge dem lite mat och vänta två minuter så de lugnade ner sig. Sen placerade man kammaren så att de instängda bina såg försöksuppställningen, släppte in bin som kunde snörtricket och lät dem hämta mat. Varje observatörsbi fick titta på tio lyckade snördragningar. Sen släppte man in observatörsbiet i en likadan arena (man tvättade arenan med sprit och bytte snören emellan  - bin har både synsinne och luktsinne, så lukter hade kunnat störa experimentet) och lät dem försöka.

Nu grejade 60% av försöksbina snörtricket - någon sorts "kunskap" hade överförts från kunniga bin till observatörsbina! Dock tog det lika lång tid för observatörsbina att lära sig utföra hela proceduren som det tog för de två enda bin som lärde sig spontant att först komma på hur det fungerade. Forskarna spekulerar i att det bina lärde sig var platsen de skulle utforska (änden på snöret), inte exakt vad de skulle göra. Fortsättningsvis satte man in kunniga bin i nya kupor och kunde observera hur kunskapen spred sig i fler samhällen i flera led. Man utförde vidare kontroller och sidoexperiment, men jag tror ni fått med er det väsentliga.

Notera flera saker det här experimentet belyser. Väldigt enkla nervsystem (nåja) kan lära sig väldigt komplicerade saker (nåja). Och de kan lära sig dem genom att observera varandra. Det här betyder inte att "bin är som treåringar" eller någon liknande dumhet man brukar skriva när till exempel kråkfåglar eller apor löser liknande problem (kråkfåglar som fiskar mat ur provrör, till exempel, eller schimpanser som fiskar termiter). Det betyder bara att nervsystem är utformade på ett sätt som gör inlärning möjlig och att sådana enkla inlärningsförmågor kan ge upphov till överföring av kunskap mellan individer om individer lär sig saker genom att iaktta andra (så kallad kulturell överföring).

Däremot är det en hopp i förmågor till oss människor - vi kan inte bara lära oss av varandra utan även lägga kultur till kultur och ackumulera kunskap till den komplexa världsbild vi har idag. Inget djur - inget - är i närheten av detta.

Alem S, Perry CJ, Zhu X, Loukola OJ, Ingraham T, Søvik E & Chittka L 2016 Associative Mechanisms Allow for Social Learning and Cultural Transmission of String Pulling in an Insect. PLoS ONE.

5 okt. 2016

Sluta gulla med påven

Helena Myrstener, präst i Limhamns kyrka, har skrivit ett utmärkt inlägg i Sydsvenskan:

Troende har ett särskilt ansvar att bekämpa intolerans och förtryckande traditioner inom sin religion. Det kristna innehållet ska inte förvanskas genom människors behov av makt, hierarkier och kontroll över andra. 
Om inte vi som är troende själva aktivt bekämpar intolerans och förtryckande traditioner så får vi svårare att kritisera dem som hävdar att religion aldrig kan vara något gott, en resurs i samhället. Även den evangelisktlutherska kyrkan, som Svenska kyrkan tillhör, behöver göra upp med patriarkaliska traditioner och synsätt. 
I ett alltmer rasistiskt Europa likställs ofta muslimer och arabvärlden med militant, kvinnoförtryckande islamism. Hedersförtryck ska bekämpas i alla dess upptänkliga former, och vi som är kristna västerlänningar harett särskilt ansvar att också göra upp med vårt egna patriarkala arv inom kristendomen, som ju så ofta pekas ut som en kärna i det västerländska samhället. Det sexistiska brottet eller synden gäller även kristna. 
Påven Franciskus är en världsledare och som sådan bör han bedömas efter vad han faktiskt gör. Mer verkstad än snack, helt enkelt. Vackra ord är en sak. Verklig och djupgående reformvilja en annan. Vill han något med sina olika utspel måste han visa det och inte låta kvinnorna hamna längst ner på prioriteringslistan. Låt oss sluta gulla med påven.
Läs debattinlägget: ”Låt oss sluta gulla med påven.”

4 okt. 2016

Årets Nobelpris i kanelbulle

Tror Kungl. Vetenskapsakademin i år blandade ihop Nobelpriset i fysik och Kanelbullens dag.

Kommentar om Svenska kyrkans medlemsvård

Presskommentar från Humanisterna:
En ny internettjänst som erbjuder möjligheten att “Lämna Svenska kyrkan online på 10 sekunder” har uppmärksammats i media. 
Det nya med denna tjänst är att den är helt digital och gratis. Man knappar in sitt personnummer och undertecknar med en digital signatur. Först gjordes en egenhändig signatur med fingret eller genom att skriva med musmarkören, sedan utvecklades tjänsten och började använda BankID som signeringsmetod. 
Denna internettjänst är inget initiativ från Humanisterna och vi tar inte ställning, vare sig för eller emot medlemskap i Svenska kyrkan. Men lanseringen av utträdessajten föranleder oss att kommentera hur Svenska kyrkan sköter sin medlemshantering och bemöter den nya internettjänsten. Både för att det finns etiska problem med detta och för att många har en felaktig uppfattning om vad medlemsavgiften används till.
Läs vidare på Humanisternas hemsida.

3 okt. 2016

Religionsvetarmöte 2016 - kort rapport från en utomstående


Så har jag då spenderat två dagar på ett möte med Sveriges religionsvetare. Efter några sessioner stod det klart för mig jag är naturvetare och har klara luckor gällande grundläggande teoribildning. Att delta i det här mötet var därför lite som att springa marathon tillsammans med Kenyaner: det handlade mycket om att beundra andras prestationer. Som tur är har jag viss vana av den här situationen från att jobba på Centrum för evolutionär kulturforskning, där alla befinner sig i samma situation hela tiden. Håll dessa brister i minnet när ni läser min korta betraktelse.

[Vad gäller okunskap går det att finna viss tröst i filosofin. Från Wikipedia: "Sokrates blev kallad "samtidens visaste man" av oraklet i Delfi. Detta höll han inte med om, men efter att ha samtalat med andra visa män ska han ha sagt: "Jag är dock visare än han. Ty det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men han tror att han vet det utan att veta det, under det att jag varken veta det eller inbillar mig veta det." Från detta kommer talesättet: "Visast är den som vet vad han inte vet."" I och med mina nyvunna insikter om mina kunskapsluckor har jag helt enkelt blivit lite visare.]

Religionsvetenskap är forskning som befinner sig i samtidens centrum. Oerhört många samtidsskeden påverkas av religion och det finns helt grundläggande frågor att intressera sig för, förutom förstås traditionerna i sig själva. Detta speglades i ämnesvalen som verkligen inte väjde för de svåra frågorna: Religion som civilsamhälle, kan samhället kräva “rätt värderingar” av samfunden? Hur definierar vi Islamism? Bör religionsvetenskap vara normativ? Äkta religion och oäkta? Är sexualitet religionens kärna? Var går gränsen mellan religion och mänskliga rättigheter? Är sekulariseringen en myt? Vilket förklaringsvärde har religion i radikaliseringsprocesser? Vad kan vi faktiskt veta om religionsgrundarna? för att nämna några.

För att ta ett exempel var den sista diskussionen, om källäget gällande Buddha, Jesus och Muhammed, oerhört intressant. Jag var medveten om det bristande källäget gällande Buddha och Jesus, men att det var så oerhört skakigt gällande även Muhammed visste jag inte om. Ok, hans roll i de historiska skeendena hade jag hört var osäker, men att även vår kunskap om de historiska skeendena i sig själva - till exempel de slag Muhammed sägs varit delaktig i - var så dålig var en nyhet för mig. (Men - för att förekomma eventuella myticister - absence of evidence is not evidence of absence.)

Den utan tvekan ointressantaste diskussionen uppstod i seminariet om Var går gränsen mellan religion och mänskliga rättigheter? med bland andra Mattias Gardell, där denne prompt proklamerade att ämnesvalet var märkligt; förmodligen står religion som proxy för islam och islam är i sin tur en proxy för muslimer, och han ville minsann inte vara delaktig i den typen av diskussion, så han pratade om västerlandets historiska skuld istället. Och fick inga mothugg. Jag är fascinerad över Gardells karismatiska förmåga att "äga samtalet", men hade hellre spenderat min tid i den andra salen där majoriteten av deltagarna befann sig för att diskutera om sexualitet är religionens kärna.

Förutom detta var diskussionerna genomgående lärda, informativa och upplysande på alla sätt och vis. Hur definierar man egentligen islamism, till exempel? Begreppet används för alla möjliga sorters rörelser, från IS till några som mest liknar KD. Numera är ju begreppet även värdeladdat med ondska. Dags för ett nytt begrepp? Eller frågan om det finns "äkta" religioner och "oäkta"? Med kristendomen som omedveten mall verkar New Age väldigt underligt, men nog kvalar det in som religion ändå. Scientologi likaså, underliga trossatser till trots. Men skämtreligionerna gör ju att gränsdragningen ändå måste finnas där. Men var? Och hur är det med sekulariseringen egentligen - blir världen mer eller mindre religiös? Är Sverige ett specialfall, eller är vår sekularisering också en myt? Och så vidare.

Kort sagt var det två väl spenderade dagar, där man i ena sekunden kunde fascineras över att någon kunde bibelcitat ur minnet, kapitel och vers, och i den nästa fick diskutera satanistiska offer-riter över lunchen. Jag fick lära mig hur mycket som helst.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se