6 mars 2009

Religionens roll i världens kvinnoförtryck

Enligt artikel på DN Debatt presenterar Sida idag en analys av finanskrisens påverkan på kvinnors situation i världen. Som vanligt när pengarna tryter är det de svagare i samhället som får ta den största smällen, och som vanligt tillhör i många länder de flesta kvinnor till gruppen "de svagare".

I en analys som den som Sida presenterar kunde det vara på sin plats att diskutera den generella frågan om varför kvinnor på många ställen är en svagare part. Här spelar självklart religion en stor roll, men inte ett ord om detta i DNs debattartikel.

Dock behöver man bara bläddra fram till kulturdelen för att finna en stort uppslagen artikel på temat kvinnor och religion. Den beskriver de kvinnliga demonstrationer för ökad frigörelse som inträffade precis efter att Shahen hade blivit störtad i Iran. En tid som verkade full av framtidstro. Dock slog Khomenis lärljungar brutalt ner demonstrationerna och den islamiska revolutionen urartade till värsta sortens teokrati.

Det slår blixtar mellan de två verklighetsanalyserna på DN Debatt och i kulturdelen. För går det att analysera kvinnors relativa fattigdom i Iran utan att ta med religion som en förklarande faktor?

Eller varför inte läsa i Dagen om den nio-åriga flicka som efter att ha blivit våldtagen av sin styvfar blivit gravid med tvillingar. En nio-årings kropp (flickan väger 36 kilo) är inte gjord för en graviditet - särskilt inte en tvillinggraviditet - så flickan genomgick en abort. Detta trots Brasiliens generella förbud mot aborter. Men här gjordes ett undantag då moderns liv var i fara.

Vad gör Katolska kyrkan i ett sådant här fall? Rycker ut till flickans tröst? Fördömer styvfaderns agerande? Nej, istället fördömer man i skarpa ordalag aborten. Flickan borde ha fortsatt graviditeten menade Katolska kyrkans representanter.

- Det är Guds lag: Du ska inte döda. Vi ser detta som mord, säger Marcio Miranda, advokat för biskopsdistriktet till O Globo.

Går det att förstå kvinnans underordnade ställning i Brasilien utan att ta med religion som en förklarande faktor?

Hur många exempel behövs det? Hora-madonna-dikotomin inom katolicismen. Tempelprostituerade i Indien. Beslöjade kvinnor inom Islam. Kvinnoprästmotstånd inom Svenska kyrkan - inom alla kyrkor. Abortmotstånd. Talibanernas hot mot flickskolor i Afghanistan. Hedersvåld. Listan kan göras nästan hur lång som helst.

Att göra en analys av kvinnans problem i världen utan att nämna religion är att sila mygg och svälja kameler.

12 kommentarer:

Anonym sa...

1.
Ett typiskt inlägg där man gör en ensidig betoning utifrån ett ganska svepande resonemang.

Man kan lika gärna nämna hur mycket gott som görs mot kvinnor från religiösa och religionen. Varför görs inte detta?

Att nämna allt det goda som görs mot kvinnor av religiösa och i religionens namn utan att nämna detta är att sila mygg och svälja kameler.

Till sist finns aspekter av förtryck av kvinnan som utvecklats i takt med att samhället sekulariserats. Pornografi och kvinnans objektifiering är två av dessa.

2
Med sekulariseringen har också följt en allvarlig miljöförstöring, teknik som kan förstöra vår planet flera gånger om, totalitära system vars upphov till folkmord och lidande saknar motstycke i historien etc. Detta är sekularisternas fel och då är dessa ett hot, motståndare till utveckling mot en god miljö bla bla bla bla.

Så som jag resonerar ovan i 2 får man ständigt höra från en hel del sekulära humanister. Ganska tröttsamt, onyanserat och ensidigt.

Patrik Lindenfors sa...

Några exempel på goda saker som händer kvinnor i religionens namn hade varit klädsamt.

JemyM sa...

"Anonym", du ägnar dig åt ren demonisering här, eftersom du inte kan hålla åttånde budet utgår jag från att du inte är tror på en moralisk existens i tillvaron.

Sekulariseringen har inget att göra med miljöförstöring.

Varför nämns inget gott? Ett enkelt svar är att det inte finns något gott mot kvinnor som kommer från de tre abrahamsreligionerna eftersom kvinnans underställning förevigt är präntat i dess grundande manifest. Godhet mot kvinnan och jämställdhetsperspektiv bygger på mänsklig empati som tvingar fram en förändring. Ett exempel är omtolkning av kärnmanifesten utefter humanistiska/humanitära perspektiv. Dit hör svenska kyrkan i synnerhet som är starkt påverkad av västerländsk humanism.

Pornografi är inte ett förtryck av kvinnan. Feminism är oförenlig med kristet sexförakt trots att vissa låter sig påverkas att tro på ett sådant förvridet perspektiv. Kvinnans frigörelse är beroende av en friare snarare än en hårdare syn på sexualitet och sexuella uttryck.

Saladin sa...

Linderfors:

Jag tror inte att det handlar om ge några exempel, för det finns det uppsjö efter upsjö av. Snarare handlar det om ifall dessa sakligt och förnuftigt mottas som motargument. Argumenten undergrävs inte med argument som tar hänsyn till verkligheten och dynamiken i världen utan dessa anpassas selektivt för att vara till fördel för den egna ståndpunkten. Detta är snarare rutin än undantag, eftersom i en sådan konversation så argumenterar man med personer som redan från början monopoliserat sanningen. Min erfarenhet av extrema sekularister, som många av organisationen Humanisternas företrädare är, har lärt mig att det egentligen inte kan föras någon diskussion i ett tankemönster som redan vävts klart. Sturmark t ex är väldigt pigg på att säga att han inte har hela sanningen utan gärna ändrar sig om han motbevisas. Samtidigt är hans argumentation, såsom vi har sett det på Newsmill odyl, bland de mest stagnerade och opportunistiska som skrivits. Religion utmålas osm roten till allt ont i samhället, samtidigt "respekterar" han och organisationen han står bakom religion så mycket att de vill skydda den. Min tanke är: är han så pass insnöad, eller går detta i linje med många extrema sekularisters hybris gentlemot andra människor?

Anonym sa...

Anonym och The Banana:

men fortfarande inget exempel, trots att det "finns uppsjö efter uppsjö"..

Anonym sa...

Religion som samhällsystem i det offentliga rummet hade säkert sin plats när människan först började organisera sig i samhällen, men mycket har hänt sedan vi klättra ner ur träden. Att behålla ett sätt att se på människor och samhällen under århundraden och lita till att människan trots sin rörlighet skall acceptera dessa lokala och sektliknande regler är ett säkert recept för att rasera vårt samhällsbygge.

Låt oss istället leka med tanken på att vi sekulära skulle försvinna ur samhället och endast de religiösa skulle finnas kvar, hur skulle man kunna samsas då olika sekter fördömmer varandras inställning och kallar varandra hedningar, otrogna och avföda. Hur länge tror ni att samhället skulle kunna hållas ihop.

Var lite ärliga och tacka "er" gud för att vi finns och som ett elastiskt lim håller ihop samhället, utan oss hade ni varit utlämnade till varandras bigotta inställningar.

Anders

Anonym sa...

Varför förminska religionens förtryckande roll till enbart kvinnoförtryck?..allvarligt, är det inte hög tid att kasta påvar och deras svarta biblar i någon mycket djup sjö. Är inte medvetenheten större ännu..det är det som är så fantastiskt förvånande.

Anonym sa...

Till Jemym

Du visar prov på bristande läsförståelse. Om du ser under 2 vad jag skriver så står bla följande:

"Så som jag resonerar ovan i 2 får man ständigt höra från en del sekulära humanister."

Mitt inlägg är således ett speglande resonemang på hur flera sekulära humanister argumenterar.

Du själv säger att det är "demonisering". Mitt i prick. Det är så jag uppfattar en del sekulära humanisters resonemang mot religion och religiositet.

Resonemang som gör att jag inte känner igen mig i den bild en del humanister ger. Detta är ju också uppfattningar som kommer från andra humanister mfl.

Magnus

Anonym sa...

När det gäller kristna/kyrkans, jag talar för kyrkan/kristna, finns det oändligt mycket gott som görs mot kvinnor.

Jag kan på stående fot ge många exempel i min närhet.

Tittar vi ur ett makroperspektiv finner vi flera saker. Bla har vi det här med pornografi och objktifiering vilken redan påve Paulus VI i en encyklika från 1968 förutsåg och motsatte sig.

Till Jemym igen!

Vadå, kristet "sexförakt". Forskning visar att kristnas sexualvanor i ett äktenskap inte skiljer sig vad gäller frekvens från andra.

Men då du inte betraktar pornografi som ett uttryck för kvinnoförtryck/objektifiering av kvinna undrar jag egentligen vad du lägger i detta

Hälsningar/Magnus

Patrik Lindenfors sa...

Det finns faktiskt en aktuell undersökning om porr och religiositet. Du kan läsa om den i det förträffliga organet Dagen: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163519 Precis som förväntat är porrkonsumptionen högst bland religiösa.

Patrik Lindenfors sa...

Magnus,
Du skriver så här: "När det gäller kristna/kyrkans, jag talar för kyrkan/kristna, finns det oändligt mycket gott som görs mot kvinnor. Jag kan på stående fot ge många exempel i min närhet."

Men så gör det då!

Anonym sa...

Till Patrik!

Jag tycker faktiskt det är en aning löjligt om jag ska behöva räkna upp ett antal konkreta exempel exempelvis i min närhet på hur kristna hjälper kvinnor i olika situationer. Det är en självklarhet på både mikro, dvs den enskilda kristne,och makronivå.

Du får helt enkelt lita på mig.

Man har all rätt att vara kritisk till religion och religiositet men ser man det så svart och vitt som du så att du måste ha konkreta exempel undrar jag vart du vill komma med önskan om att jag ska rabbla upp en massa konkreta fall.

Vad gäller porrkonsumtionen som bla grundar sig i öppnade abbonemang så är undersökningen gjort i USA. Förutom religiositet, hur man nu har definierat detta, så finns också en politisk variabel med. Vad är det vetenskapliga i att generalisera empiri från USA till hela världen.

Men frågan är om det är vetenskap och argumentation som egentligen är intressant utan egentligen något annat.

Med varma avslutande hälsningar/Magnus

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se