7 jan. 2011

Den ofattbart cyniska tron

Den 5 januari skriver Expressen ett avslöjande reportage om den kristna ungdomsorganisationen  Ny generation, som bildades för åtta år sedan av Joakim Lundqvist, direktör för Livets Ord:s Bibelcenter.

Föreningen har fått 34 miljoner kronor av Ungdomsstyrelsen för att bedriva sin verksamhet; att missionera på skolor. Så här beskriver organisationen själva sitt uppdrag på sin hemsida:

“Ny Generation arbetar för att det ska finnas en kristen grupp på varje skola i hela Sverige. Vi tror att skolan är världens viktigaste plats och att Jesu ord och kärlek behöver finnas där.”

En av skolmissionärerna från ny generation berättar för Expressen:

“Vi bakade och delade ut 200 semlor i anslutning till semmeldagen. De flesta på skolan blev glada. Och vi känner att vi inte är ensamma i detta utan att vi får hjälp. Ta en sådan konkret sak som att vi hade köpt för lite grädde. Vi räknade ut att det skulle bli 0,3 deciliter per semla så vi bad till Gud att det skulle räcka. Det gjorde det och vi som var där är rätt säkra på att vi la på mer än 0,3 deciliter”

Så cynisk är alltså den tro som organisationen Ny Generation propagerar för: Tron på en Gud som låter över 200 000 människor dö i en jordbävning på Haiti, men som gärna fixar lite extra grädde till semlorna.

Det är givetvis ofattbart oförnuftigt att tro att grädde kan materialiseras ur tomma intet. Men det är det minska problemet. Det är också outhärdligt cyniskt att ha en så narcissistiskt självcentrerad tro, att det är rimligt och eftersträvansvärt med en Gud som prioriterar grädde till det egna bakprojektet framför lidande och död.

Det är sannerligen inte en sådan moral och etik vi vill främja i våra svenska skolor. Men spridandet av dessa vanföreställningar finansieras alltså av skattemedel, hittills 34 miljoner kronor. Det är fullständigt skandalöst.

25 kommentarer:

Bo sa...

Det är också outhärdligt cyniskt att ha en så narcissistiskt självcentrerad tro, att det är rimligt och eftersträvansvärt med en Gud som prioriterar grädde till det egna bakprojektet framför lidande och död.

Lidandet på Haiti är inte en nedprioritering av befolkningen där. Annorzzz har förklarat att det är den kärleksfulla gudens megafon.
Inte nog med det, det är en rättvis dom av en god gud som är kärleken enligt Göran, en krok utlagd för att visa på guds kärlek.

Kim sa...

Detta bevisar att Humanisterna behövs nu mer än någonsin. Jag säger det igen: vi måste få stopp på den konservativa, ny-kristna, vetenskapsfientliga våg som sveper över landet. Skrämmande!

Lärare förtvivlar på våra gymnasieskolor då svenska elever de sista åren börjat ifrågasätta varför inte "skapelseberättelsen om Eva och Adam" får lika stort utrymme som evolutionsteorin!

Per Ewert sa...

Ett litet frågetecken bara. Nej förresten, ett rätt stort ett: Är orden om Gud, Haiti, döda, grädde och semlor tagna ur något slags informationsmaterial från Ny Generation, eller var det en twist som du slängde in, Christer? Isåfall en underligt ditpetad parallell, måste jag nog tycka.

För även om Gud tillåter lidande, är det logiskt nödvändigt att han då måste undvika att göra något positivt, om än ack så litet? (Detta alltså alldeles oavsett om ett eventuellt mirakel skett eller ej)

Bo sa...

Per Ewert,

Du framstår precis lika vidrig som någonsin Göran eller Annorzzz.
Inser du vad du säger?
Att en god gud skulle prioritera lite grädde på en semla över lidandet i Haiti?

Patrik N sa...

Per Ewert,

Jag har två frågor som jag hoppas att du besvarar.

1) Är gud ansvarig för det som inträffade på Haiti?
2) Var det Gud som gjorde så att grädden räckte till semlorna?

Anonym sa...

Patrik:
Jag tänker, som kristen, angående dina frågor att:

1)Gud är inte ansvarig för det som skedde på Haiti, men Gud var, och är, med alla människor, även, och kanske framför allt, i döden.

2)Nej, det var inte Gud som gjorde att grädden räckte, det får vi tillskriva inköpningsansvarige, men Gud var, och är med, alla människor, i glädjen och i sorgen.

Som troende kan jag, liksom Christer, bli upprörd över så kallad framgångsteologi. En Gud som bestraffar och hyllar. Det leder lätt fel. Samtidigt finns det en naivitet i inlägget. De flesta troende tänker inte så.

Det finns ondska, vanmakt, naturkatastrofer, död, trots Gud. Alla ska vi dö. Men det viktiga för mig är inte att Gud inte förhindrar det utan att Gud finns mitt i det. Som i Jesus.

Jag tror på en Gud som världen ville korsfästa? Och det tänker jag fortsätta med att tro. Hur märkligt är inte det? Cyniskt, tycker jag inte att det är. Möjligen naivt. Men det kan jag ta.

Per Ewert sa...

Bo, tackar för vänligheten... Det var just det jag sa, att det var en lite konstig parallell att dra. Jag anar att Ny Generation inte gjorde den själva, och då kanske man ska vara försiktig med att göra den i deras namn.

Patrik N: 1) När lidande drabbar människan brukar man försöka skilja mellan naturligt lidande och sådant som orsakas av människan. Jag har inte klart för mig relationen här. Men om vi bara tar hur jorden är formad (kom ihåg att jordens inre värmesystem och plattektoniken verkar vara ett viktigt led i livets existens) så är det svårt att säga att någon annan än Gud är ansvarig. Sedan är förstås var och en fri att bedöma vad man betraktar som positivt och negativt i skapelsen.

2) Vet ej. Jag tror att mirakler är möjliga, eftersom universum inte är ett slutet system. Har ingen aning om så är fallet här.

Bo sa...

Per Ewert,

Det jag reagerade på var "För även om Gud tillåter lidande, är det logiskt nödvändigt att han då måste undvika att göra något positivt, om än ack så litet? (Detta alltså alldeles oavsett om ett eventuellt mirakel skett eller ej)"

Någon som för ett ögonblick tror på detta kan inte vara så känslig som du låtsas vara med uttrycket "tackar för vänligheten".

Eric Wadenius sa...

Per Ewert,

-"Det var just det jag sa, att det var en lite konstig parallell att dra. Jag anar att Ny Generation inte gjorde den själva"

Det är exakt det som är problemet. Att Ny Generation, och många andra med den, inte själva anar konsekvenserna av vad de faktiskt säger.

Kristian Grönqvist sa...

Per Ewert

Jag skulle vilja dra parallellen ännu längre.
Om Du stillatigande kan åse ungdomar med tindrande ögon hylla Gud över grädde, trots att du verkligen vet, att det inte är så, är Du då inte delansvarig för ungarnas felaktiga tro.

Det börjar alltid med små lögner...

Det är en parallell med de muslimska imamer, som kallar terrorism för ungdomligt missförstånd av koranens texter, men inte vill ingripa för att rätta till det.

All sorts religiös hjärntvätt är ffa de tysta medlemmarnas skuld, dit hör bl.a. Du.

Mullwarp sa...

"Det är givetvis ofattbart oförnuftigt att tro att grädde kan materialiseras ur tomma intet. Men det är det minska problemet."

Nja, kära artikelförfattare, det är verkligen inte ett litet problem. Precis där börjar det. Fakta ersätts av tro. Kunskap ersätts av tyckande. Övernaturliga eller gudomliga ingripande i form av mirakel anses tänkbara. Att ha en klädsam religiös tro anses på sin höjd som lite naivt.

Frågan är förstås vad religiös tro har med undervisning, med skolväsende eller med uppfostran att göra.

Sven-Erik sa...

Har sällan hört något så naivt och hjärnaktivitetsbefriat som "skolmissionärens" uttalande. Undrar just vilka andra pärlor såna intelligensreserver har att tillföra mer normalbegåvade elever.
Jag kan inte låta bli att misstänka att det är Jan Björklund eller nån annan frireligiös folkpartist som har bestämt att denna ungdomsorganisation är värd att få 34 000 000 av våra gemensamma tillgångar.
De som är ansvariga för detta beslut borde få sparken p.g.a. tjänstefel.
Till carolinajohansson:
Du är kristen säger du och tror alltså på en allsmäktig gud. Att vara allsmäktig innebär att denna gud är direkt ansvarig för om han/hon ingriper eller inte ingriper vare sig det gäller att starta eller förhindra förödande jordbävningar eller att skapa eller inte skapa grädde ur ingenting. Denna gud bär alltså det fulla ansvaret för allt, vare sig han gör så att - eller förhindrar att - saker sker.

BladeRunner sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
L Per E sa...

För varje sekund som går inser jag att vi måste jobba bättre på att motverka indoktrinering. Obs inte hindra eller förbjuda utan motverka. Att leta upp och kritisera såna organisationer som New generation. Att fortsätta våga kritisera SvK osv.
Att jag själv mer och mer undrar hur folk tänker som tror idag. Många utgår för vår svenska gamla tro men hittar på och drar ifrån så den passar in i dagens samhälle och världsbild. Gud är god...så sjutton heller. han är ett monster i alla fall om vi pratar om den gamla guden i GT. Varför vågar inte folk släppa sin hitta på tro. Där kan vi informera mer och mer så folk vågar släppa greppet om Svenska kyrkan och andra betydligt värre organisationer.

Per Ewert sa...

Vill klargöra att jag inte är samma person som ovanstående L Per E.

Och kan även passa på att säga att angående lidandets problem så är en av de centrala poängerna med den kristna tron att Gud INTE stillatigande åser lidande. Han blev människa för att själv låta sig utsättas för allt det lidande som människor utsätter varandra för.

I mötet med oskyldig död ger Jesus sitt kanske allra starkaste tecken på sin inställning till detta när han blir lika upprörd som vi själva blir och brister ut i gråt. Han blir alltså arg på döden utan att bli arg på sig själv! (Därefter uppväcker han Lasarus, som ett synligt tecken på att dödens makt inte längre är evig).

I en ateistisk värld är vi ensamma, utan svar i mötet med lidandet och döden. Det är värre.

Ulf Gustafsson sa...

Ung Humanisterna har ca. 1250 medlemmar, vilket också ger dem statliga bidrag. "Reason speaks louder than cream buns"
http://www.unghum.se/uncategorized/1200medlemmar/

Patrik N sa...

Per Ewert,

"I en ateistisk värld är vi ensamma, utan svar i mötet med lidandet och döden. Det är värre."

...men den världen kallas verkligheten. I den värld där du och andra lurar barn och ungdomar att "Gud" fyller på grädde på semlorna när det behövs och att paradiset väntar för de som bara tror tillräckligt mycket härskar indoktrinering, hot om evigt lidande och exkludering av alla icke-troende. I din värld finns utan undantag svar på alla frågor men den världen har ett problem, den kallas inte verkligheten.

Bo sa...

Per Ewert,

Jag stämmer in med Patrik N.

I en ateistisk värld är vi ensamma, utan svar i mötet med lidandet och döden. Det är värre.

Hittepå är inte ett svar.
Hittepåsvaren varierar också.
Vi har tidigare bland kommentarerna fått reda på att lidandet är guds megafon eller guds rättvisa.

Påståendet att gud inte stillatigande åser lidande är löjligt. Vi ser allt som oftast hans inaktivitet. Det är det kraftigaste intrycket han gör idag, hans stillatigande.

Homo Economicus sa...

Det klart att de lade på mer än 0.3 dl grädde. De flesta vet att grädde expanderar när den vispas så att den åtminstone fördubblas i volym.

Anonym sa...

Jag läste den där artikeln nu.

Jag tycker det är psyko att göra detta till ett teodiceproblem.

Om problemet med Ny generation skulle vara teologiskt/religösfilosofiskt så har dessvärre förbundet Humanisterna redan förlorat. Så enkelt är det.

Problemet med grädden är naturligtvis lite mer jordnära.. Inget mirakel hände. End of story.

Vad menar Sturmark med följande:

"Ny Generations konservativa människosyn är inte förenlig med värderingarna i vårt sekulariserade samhälle"

Det låter inte bra. Jag vill ha ett pluralistiskt samhälle med tolerans och frisk kritik.

Kristian Grönqvist sa...

Jag får alltid rysningar när svenskar talar om att det inte finns kollektiv skuld.
Man anklagar tex Islam för terroristerna och då rycker en massa humanister och idealister ut och anklagar allt som rör sig för kollektivt skuldbeläggande.

Men jag undrar?

Att skolbarn tror att Gud påverkar gräddmängden, precis som Per Ewert, är det verkligen skolbarnas skuld?

Är inte det en kollektiv skuld?
Sagoberättarnas, som tycker att religiös tro är "naivt klädsamt",
Skolans, som inte desinformerar folk, trots att det är en läroanstalt, föräldrars som inte förstår att plantera bättre vetande i sin barn?
För mig är det precis definitionen av kollektiv skuld, sen får gärna politiskt korrekta människor och bloggare orera om sin snömos.

Samma sak gäller naturligtvis Islam och terrorismen

Anonym sa...

Kristian,
Jag håller med om att skulden är kollektiv. Den är en arvssynd kan man säga.

Kristian Grönqvist sa...

...och Sentio. Problemet ÄR verkligen religionsfilosofiskt och samhällsfilosofiskt på allra allvarligaste plan.
Är det verkligen värdefullt för mänskligheten att hela tiden gå omkring med en massa låtsasvärdegrunder, som man dessutom är oense om hela tiden och att som politiker tvingas ta hänsyn till fantasier, förutom den bistra verkligheten.
Masspsykos är alltid masspsykos, även när den är vacker...

Anonym sa...

Kristian,
Naturligtvis ska man hålla sig till verkligheten. Det tror jag nästan alla håller med om.

Problemet är ju att sådana som dig hittar på en massa grejer och tjatar om det dagarna i ända. Då uppstår klyftor.

Kristian Grönqvist sa...

Du sade något som jag tyckte var ofantligt roligt nyss. Själv uppfattade Du det inte kanske så, även om Du nog har förmågan att se det.
"Alla är nog överens om verkligheten här?"

Det är otroligt långa trådar, ibland enformiga, i flera år, om ingenting, ifall alla är överens om verkligheten här på bloggen.
Än så länge Årets Understatement.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se