16 feb. 2012

Osmakligt budskap? Värva med godis istället för predikningar

Från organisationens Ny Generations hemsida:
Ny Generation-gruppen på Karlfeldtgymnasiet I Avesta satsade stort den 14 februari med hjälp av godisregn, hjärtan på skåpen och biblar.

Gruppen förberedde allt veckan innan satsningen som skulle ske på Alla hjärtans dag. De slog in biblar i presentpapper, klippte ut hjärtan, skrev uppmuntrande ord på dem och köpte godis.

- Skolan sponsrade oss med kostanden för godiset och biblarna beställde vi från NG+, berättar gruppmedlemmen Samuel.

På dagen för satsningen samlades hela gruppen klockan sju i skolan för att förbereda.
- Vaktmästarna tyckte att vi var dumma i huvudet som var på skolan så tidigt, tillägger Tabita skrattande.

Hjärtan med uppmuntrande ord lades in i springorna på elevernas skåp. Inslagna biblar med orden “öppna mig” placerades ut på olika platser i skolan och sedan var det bara att vänta på att eleverna skulle anlända.

Godiset använde gruppen till ett godisregn i det öppna valvet i trapphuset, till allas stora glädje.

Satsningen blev en riktig succé! Många sparade sina hjärtan på insidan av skåpet, flera elever tog en bibel och snacket om godisregnet höll i sig hela dagen.

52 kommentarer:

Lars Torstensson sa...

DETTA BORDE ANMÄLAS TILL SKOLVERKET

Det strider mot regeringsformen 2:2, rätten för alla gentemot det allmänna att slippa ge sin åsikt i religiösa frågor till känna. Den negativa religionsfriheten. När biblar läggs ut i skolan tvingas de elever som tar avstånd från kristendomen att ge denna åsikt till känna genom att tacka nej till biblarna.

Kommer Humanisterna att skicka in en anmälan?

Patrik Lindenfors sa...

Inte jag.

Isidor sa...

Det här skiljer sig på en markant punkt från den aktion nazister nyligen dömdes för, när de delat ut flygblad i elevers skåp bland annat.

Det skiljer sig framförallt på punkten att religion omfattas av yttrandefriheten, till skillnad från Nazistisk propaganda, som anses vara ett brott mot densamma.

En likhet, dock, var att ett av de starka skälen till en fällande dom var just det påträngande i att flygblad delats ut i elevskåp, där mottagarna inte kunnat värja sig mot propagandan. Det är ju oerhört likt det som hände här.

Att ställa upp ett bord, och erbjuda sin livsåskådning är en sak, att på detta viset trycka den i ansiktet på alla, som då explicit måste värja sig, är en annan.

Lars, jag tror det där är väldigt svårt att driva, men man kan ju ändå ha åsikter om vilket ställningstagande skolan gjort som tyckts ha ansträngt sig en hel del mer än de skulle gjort för några andra som ville ut med sitt budskap.

Mattias sa...

"Skolan sponsrade oss med kostanden för godiset..."

Mycket tveksamt, tycker jag.

Nils sa...

Mycket tveksamt, men det är också mycket tveksamt med genuspedagoger på förskolan som landets mest extrema parti, miljöpartiet föreslår.

Isidor sa...

Nils: Genuspedagogerna främjar skolplanen och de demokratiska värdena genom att hjälpa till med begrepp som Allas Lika Värde och barnens rätt att bli bemötta utifrån sin person, inte sitt kön, något som skrämmande många pedagoger inte har den blekaste aning om.

Det är inte konstigare än att ha jurister som hjälper poliser.

Nils sa...

Genuspedagoger gör mycket mer än så och för med sig en hel uppsättning värderingar.

Då ska vi också släppa in pedagoger som inte delar genuspedagogernas idéer.

Isidor sa...

Ja, och eftersom många pedagoger tycker att folk ska behandlas lika oavsett färg ska vi också släppa in lite nazister som tycker att negrer ska åka längst bak i bussen?

Ja, genuspedagogerna för med sig massor av värderingar, värderingar som förskolan enligt lag är skyldig att förmedla redan, men som den kapitalt misslyckas med.

Jurister för med sig en massa åsikter om hur lagar ska tolkas, och därför kanske vi ska släppa in lite bus i polishuset också för att väga upp?

Mattias sa...

Att dagispersonal görs varse att det är lätt att behandla barn olika beroende på hur de är födda, och vad de kan göra för att undvika det är väl väl investerade pengar?

Sedan finns det genusteoretiker med tokiga idéer, men det är väl en annan sak?

Isidor sa...

Det är inte bara bra. Det är lag. Att miljöpartiet vill ha explicita genuspedagoger handlar om att lagen inte följs.

Kristian Grönqvist sa...

Isidor

Frågar Du en pedagog hos pionjärerna (motsvarar kommunistisk scoutrörelse)i Nord-korea får Du höra samma trams som nyss kom ur din egen mun.

Isidor sa...

Nej, det får jag inte. De argumenterar inte för demokrati och allas lika rättigheter och knappast för genusfrågor heller.

Eller vilket trams var det du syftade på?

Läroplanen, som är en detaljering av lagar och förordningar, talar om att genusproblematik ska motverkas. Lika mycket som pedagoger är skyldiga att lära barnen att människor är lika värda oavsett färg, är de skyldiga att lära barnen att de är lika värda oavsett kön. De är också skyldiga, enligt samma regler, att behandla barnen lika, men det gör de inte. De behandlar barnen väldigt olika beroende på kön. Det är inte ok.

Nils sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nils sa...

När mina barn var småp hade jag inte mycket funderingar kring vilken pedagogik som bedrevs på dagis. Misstänker att det är samma med dagens unga föräldrar.

Det är såna här statliga övergrepp som driver på alternativa lösningar och möjlighet att själv välja förskola och skola för sina barn.

Om jag idag hade barn på dagis skulle jag protestera och flytta dem undan genuspedagogerna.

Isidor sa...

Vet du Nils, vi är sällsynt oense. Jag har mina barn på dagis nu, och jag blir helt tokig på hur oproffsigt personalen hanterar de här sakerna, och jag blir också helt vansinnig på de föräldrar som tycker det är ok att deras ungar mobbar andra och använder "tjej" som skällsord. Jag blir också tokig på hur detta, som finns i resten av samhället, och grundläggs så hårt redan på dagis skapar en dokumenterat orättvis värld. Folk som du, som inte bryr sig eller ser problemet, utgör problemet. Genuspedagoger är sannolikt en stor del av lösningen på det problemet.

Hur kan man ha sina barn på dagis och inte bry sig om pedagogiken?

Att kräva att även barn ska lära sig om mänskliga rättigheter, och inte FÖRST lära sig att flickor är dumma och dåliga och inte kan slåss och SEDAN förväntas begripa att det inte är ok att våldta ser jag verkligen inte som något att dra undan sina barn ifrån.

Att jag sedan kommer att behöva lära mina barn att slåss ändå, för att de ska slippa ta skit från dina barn, som uppenbarligen inte behöver lära sig sådant, det är en annan femma.

Isidor sa...

Vidare:
Lika lite som jag tycker att religiösa ska få stå oemotsagda av skolan, eller högerextremister eller vänsterextremister eller extremistextremister, så tycker jag familjekonservativa inte heller ska få stå oemotsagda av förskolan. Dina värderingar (som jag gissar att du har, utifrån dina uttalanden om genuspedagogik) finns det så gott om ändå, att förskolan, även om de får genuspedoger, ändå är underdog i sammanhanget.

Patrik Lindenfors sa...

Jag är helt med Isidor i den här frågan.

Lokatt sa...

Jag hade blivit mer än förbannad om godis-och bibelregnet drabbat mina skolbarn. Och skolan sponsrade! Fy satan.
- Så länge tej, flicka och käring är vedertagna skällsord i vissa grupper är det ingen dum idé med genuspedagoger. Fast de bör nog övervakas och kontrolleras så att inte våra småttingar plötsligt måste omtala varandra och fröknarna som "hen"!

Isidor sa...

Kanske att en sådan hade kunnat vara lite på sin plats, som motpol till "Pojkar kan ju också ha flickfärger!", så kanske vi skulle hamna ganska lagom.

Annars är vi nog rätt överens.

Isidor sa...

Och så gillar jag hur du talar om förskolepersonalen som "Fröknar". ;-)
(Förlåt, men den var liksom gratispoäng.)

Men varför är det så viktigt att övervaka just genuspedagogerna? Ingen skriker om att övervaka Ogenuspedagogerna som idag utgör majoritet och kan härja som de vill, och kalla flickorna söta och pojkarna starka och tuffa.

Nils sa...

Det handlar väl inte om att jag tycker att man ska få mobba eller kalla varandra för kärring.

Där är jag ense med dig Isidor, men genuspedagogerna har högre mål än så. Jag vill inte ha att göra med idiotier som "hen" för då är vi inne på ideologi.

Det är som med Pride, som handlar om mycket mer än sexuellt likaberättigande, jämställdhet mm, det följer med ett helt paket politiska värderingar som hör hemma långt, långt ut på vänsterkanten.

Jag såg inslaget på Rapport eller Aktuellt häromdagen med den manlige förskolläraren som lyste av en skuldmedveten önskan om att vara genustankarna till lags.

I studion var det någon sa att det handlar inte om att gömma dockor och bilar, men det var just vad de hade gjort på den förskola som besökts.

Vill vi komma åt nedvärderande snack om tjejer och kärringar, då ska vi inte minst ge oss på ledare inom ungdomsidrotten.

Tror inte att några välmenande pedagoger på förskolan biter på den trash talk-kultur som frodas t ex inom ishockeyn.

Isidor sa...

Nils, kommer vi in på idrotten, så kan jag nog hålla dig i handen rejält. DÄR är vi skrämmande överens.

När det gäller Pride är vi inte alls överens, men genuspedagogik tror jag vi är betydligt mer överens än jag trodde för en stund sedan, egentligen. Vi är åtmninstone överens om vissa av målen.

Vad vi KAN konstatera är att det inte funkar, det vi har idag. Alldeles för många som arbetar på förskola har alldeles för dålig koll, och det måste det göras något åt. Har du bättre förslag än folk som faktiskt är proffs på just det, så varsågod!

Isidor sa...

Organiserad Lagbollsport är min käpphäst när det gäller genus.

Patrik N sa...

"Tror inte att några välmenande pedagoger på förskolan biter på den trash talk-kultur som frodas t ex inom ishockeyn."

Varför inte?

Isidor sa...

Patrik: Jag håller med precis.
Så många av de värderingar som frodas överallt grundläggs på förskolan, där den mest högljudde Riktige Grabben får sätta ribban och agendan.

Nils sa...

Angående ense och oense.

Genus är inne, genus är framförallt vänster och eftersom jag har invändningar är jag alltså höger och kan automatiskt tillskrivas vissa åsikter som att jag tycker mobbning är OK.

Du tog till och med till nazism och negrer bak i bussen. Är inte det här ett typiskt exempel på det som Bengt Ohlsson tog upp, när man åker med i mittfåran har man monopol på godheten. De andra vill bara ont, är nazister och rasister.

Är det inte dags att lämna den retoriken nu? Det absoluta bottenrekordet nåddes med en ledare av Anders Lindberg på Aftonbladet för en tid sedan. En text som fått resten av debattsverige att känna att nu är det nog (utom Mattias Irving som höjde ledaren till skyarna på Facebook).

Jesper Högström föreslog på Expressens kultursida att det införs en ny Godwins lag: den som först nämner Breivik har förlorat. Förslaget får mitt stöd.

Patrik N sa...

Behöver hockeytränarna stöd av genuspedagoger så går det säkert att ordna.

Patrik N sa...

"Genus är inne, genus är framförallt vänster och eftersom jag har invändningar är jag alltså höger och kan automatiskt tillskrivas vissa åsikter som att jag tycker mobbning är OK."

Vadå vänster och höger? Är det alls relevant här?

Isidor sa...

Att vara emot genus är att vara emot konceptet Alla Människors Lika Värde, vilket ligger väldigt nära de andra åsikterna jag tog upp som exempel på, för mig, oerhört likartade företeelser. Färg, kön, sexuell läggning är alla exempel på egenskaper vilka, helt ovidkommande, gärna används för att värdera människor.

Jag älskade Bengt Ohlsons debattartikel, och är själv verkligen inte vänster.

Vad gäller mobbningen är det så att väldigt mycket av den mobbning som förekommer är kopplat till de värderingar som genuspedagogik är tänkt att stävja. Är du emot genuspedagogik är du således också implicit för mobbning. Eller åtminstone inte emot det. De maktbeteenden som mobbaren använder är precis de saker genuspedagoger är experter på.

Genus har inget med höger/vänster att göra som jag ser det, generellt (bortsett kanske från att man hittar de konservativa som menar att kärringen hör hemma i köket främst hos kristdemokrater).

Patrik: Jag tror Nils menar att höger och vänster är relevant eftersom han menar att genus är vänster, och eftersom han avskyr allt som är vänster kan han heller inte tycka om genuspedagogik.

Själv håller jag inte med ett skit.

Nils sa...

"Varför inte?"

Om man inbillar sig att vi är oskrivna blad och uppfostran är allt, kanske.

Men även så, kulturen i den världen och aggressionsnivån på isen, "krigstillståndet" i matcher och viljan att till varje pris vinna övertrumfar lätt det som kvinnor på förskolan försökt lära.

Isidor sa...

Nils:
Du tror inte att du kanske blandar ihop orsak och verkan?
Skulle det inte kunna vara så att de är sådana arslen på isen, därför att de fått lov att vara det jämt, därför att de är Pojkar och Pojkar Är Ju Sådana.

Man behöver inte bli alldeles Rosseau för att förstå att det sociala är en stor del av ens personlighet och att en enorm del av det grundläggs i förskoleåldern.

Med genuspedagogik tycker jag dessutom att en hel del andra värderingar som jag ställer upp på kommer med. Rent generellt.

Är din tes nu för övrigt inte "Genuspedagogik är dåligt och borde förbjudas!" utan "Genuspedagogik är meningslöst för det hjälper ändå inte?"

Isidor sa...

Vidare:
Hur många spelar faktiskt hockey? Hockey kan omöjligen vara ensamt ansvarigt för detta.

Fotboll, däremot...

Ulf Gustafsson sa...

Isidor, gillar det du skriver :)

Isidor sa...

Tack Ulf!

Nils sa...

"Är du emot genuspedagogik är du således också implicit för mobbning"

Dumheter. Du är fast i din vänsterretorik. Tror inte du hittar många genuspedagoger hos kristdemokrater eller moderater.

Det är som det här med att Patrik L inte nöjer sig med att vara för jämställdhet utan kallar sig feminist.

I min värld handlar inte jämställdhet om att utplåna könen. När genuspedagoger och feminister vill införa hen då handlar det om mer än jämställdhet och mobbning.

Jag avskyr inte alls vänsterPOLITIK, tvärtom. Vänster handlar i det här sammanhanget mer om vilken sida man står i debatten. Det är vänsterdebattörer som ligger bakom uppdelningen eftersom kritik mot islam, integrationspolitik och genuspedagoger klumpas ihop och stämplas som höger. Då sker ju med automatik samma ihopklumpning från andra sidan.

Isidor sa...

Nä, precis. Du hittar inga genuspedagoger hos partiet som infört Låsfastkärringenvidspisenmedbarnen-bidraget. Sant. Word, som ungdomarna säger.

I övrigt slutar jag nu, för det blev bara precis för dumt.

Patrik N sa...

Nils,

"I min värld handlar inte jämställdhet om att utplåna könen. När genuspedagoger och feminister vill införa hen då handlar det om mer än jämställdhet och mobbning."

Du är förstås helt säker på att det är det de vill göra..?

Nils sa...

"I övrigt slutar jag nu, för det blev bara precis för dumt."

Jag är lite tålmodigare, för den punkten passerades redan med ditt inägg 2012-02-16 11:56.

"Du är förstås helt säker på att det är det de vill göra..?"

Nej, det är jag väl inte, men jag har inte hört någon genuspedagog uttala sig mot hen.

Patrik N sa...

Nils,

"Nej, det är jag väl inte, men jag har inte hört någon genuspedagog uttala sig mot hen."

Nu blev det faktiskt jättedumt.

Erik M sa...

För att återgå till inlägget, Per Ewert har kommenterat detta (och kommentarsspåret):

http://vemtanderstjarnorna.blogspot.com/2012/02/forbjud-allt.html

Nils sa...

Han har en poäng, vi kanske ska förbjuda all information från olika intressegrupper utifrån. Varför ska vi släppa in genuspedagoger bara för att de kommer från staten.

Om några år kan staten har helt andra idéer om hur barnen ska styras.

Patrik N sa...

Han har absolut en poäng i att budskap utifrån ska släppas in i skolan så att barnen som dessförinnan fått träning i kritiskt tänkande får exempel att öva på. Han har dock helt fel i att Humanisterna vill förbjuda sådant som det inträffade, där är han bara ohederlig. Se Patrik Lindenfors kommentar nummer två.

Nils sa...

Vilka ska släppas in då?

Många skolor försökte/lyckades stoppa Sverigedemokraternas ungdomsförbund från att besöka skolor.

Patrik N sa...

Alla som håller sig inom yttrandefrihetens gränser ska naturligtvis kunna släppas in. Därmed är det ju inte meningen att skolan ska bli en arena för politisk eller religiös propaganda. Jag tar gärna in Sverigedemokraterna som studieobjekt när barnen ska lära sig att dissekera propaganda kritiskt men det är ju inte för deras skull och för att de ska få sprida sitt budskap (och det gäller för alla). Det är för barnens skull. Jag tror att Sverigedemokraterna skulle vara ypperliga att ta in i en skolklass som tidigare studerat kritiskt tänkande. Att ta in SD eller något annat parti, för partiets skull, är uteslutet alla dagar i veckan.

Patrik N sa...

Jag uttryckte mig kanske oklart. De som släpps in ska släppas in som studieobjekt för barnen. Genomgång före och innan. Inget parti ska släppas in i skolan enbart i syfte att de ska få förmedla sitt politiska budskap. Barnen behöver lära sig hur de kritiskt ska kunna granska de budskap de möter. Sådana budskap möter de varje dag på gatan så sådant lider de ingen brist på. Barnen ska också lära sig att dissekera och kritiskt granska politiska budskap som ges från andra plattformar än partiernas personliga besök i skolan, tex ska de dissekera skrifter och liknande. SD:s kampanjfilm där man ställde pensionärer mot muslimsk invandring är ett utmärkt exempel.

Patrik N sa...

"...före och efter..." ska det förstås stå.

Lokatt sa...

Isidor!
Såg att kommenterade mitt uttryck "fröknarna" om förskolepedagogerna. Äsch jag försökte uttrycka mig lite lustigt, men det var ju himla dumt. Men, svara den som vet, vad kallas de manliga "fröknarna" på dagis? Jag vet ej. Sen tycker jag att eftersom det heter "sjuksköterska" även om en manlig sådan, så varför inte "fröken" om allihop?

Jennie sa...

När jag gick på gymnasiet var jag med i en NG-grupp som gjorde liknande saker. Jag har nu lämnat tron bakom mig och känner att visst måste de få uttrycka sin tro MEN det går för långt när de, med skolans godkännande, får lägga ut biblar i skolan. Godis och uppmuntrande lappar - visst, så länge det inte var bibelord och så länge eleverna inte tvingas "ge något tillbaka" (t.ex. lyssna på vittnesbörd eller nåt). De borde hålla biblarna till sig själva och låta dem som är intresserade i så fall uppsöka dem. Man ska inte behöva bombarderas med religiös reklam i en kommunal skola.

När det gäller genusdiskussionen som uppstod: "Hen" är inte till för att ersätta han och hon. Det är ett tredje alternativ, när könet är okänt eller av någon anledning inte kan/vill avslöjas. Det handlar således inte om att "sudda ut könen" eller göra alla lika, utan att ge ett tredje alternativ när det behövs. Ni kan läsa mer här: http://www.sprakradet.se/12727
http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/hen-upplevs-inte-som-neutralt-an_6825135.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/det-behovs-ett-nytt-ord-i-svenska-spraket_6784859.svd

Lars Torstensson sa...

I STÄLLET FÖR OEMOTSAGD KRISTEN PROPAGANDA, ELLER GENERELLT FÖRBUD, BÖR OLIKA ÅSIKTER FÅ BRYTAS MOT VARANDRA

Nyligen skrev jag in ett inlägg med ovanstående rubrik, och nedanstående lydelse, i den kristna blogg som det länkas till ovan. Det kan också tjäna som en kommentar till vissa av inläggen här.

Det ska inte vara fritt fram vare sig för kristna eller för ateister eller politiska partier att fritt sprida sin propaganda på skolorna. Det strider nämligen mot regeringsformen 2:2. Alla människor - alltså även barn - är enligt denna gentemot det allmänna skyddade mot tvång att delta i bl a religiös sammankomst, och att "giva till känna sin åskådning" i bl a religiöst hänseende (den negativa religionsfriheten). Det är det sistnämnda man tvingas göra, om man som elev blir erbjuden en bibel, och som ateist inte vill ta emot den. Eller om man som kristen inte vill ta emot en ateistisk publikation. Men att ateistiska grupper tillåts propagera fritt på en skola har jag aldrig hört talas om. Det är nästan alltid den kristna religionen som kristna lärare och rektorer ser till att favorisera.

Alternativet till detta religiösa förmynderi behöver dock inte alls vara förbud. Ty skolan är helt oförhindrad att bjuda in företrädare för olika åsiktsriktningar, och låta dem debattera med varandra. Då kan eleverna ta del av argument från olika håll.

Skolan är ingen kyrka, fast vissa kristna vill göra skillnaden otydlig, och den ska inte heller agera som en sådan!

Läs regeringsformen, Per Ewert!

Lars Torstensson sa...

HUMANISTERNA TYCKTE ÅTMINSTONE SOM JAG PÅ 1990-TALET

Patrik N sa:

>Han (Per Ewert) har dock helt fel i att Humanisterna vill förbjuda sådant som det inträffade ...

Vi ville det i alla fall på 1990-talet. Vårt ställningstagande byggde på Rudolf Engströms analys. Han var utbildad jurist, och därtill Humanisternas förbundsjuriskt, och en tid förbundsordförande i Humanisterna, eller Human-Etiska Förbundet, som det hette då. Och vad jag vet har Humanisterna aldrig fattat beslut om någon ändring av denna policy.

I Göteborg hade vi en särskild 2:2-grupp, som jobbade med utgångspunkt från regeringsformen, för att skydda eleverna från religiöst förmynderi. Föräldrar som var upprörda över den religiösa propagandan i den officiellt icke-konfessionella skolan, men inte ville göra sig osams med rektorn på barnens skola, vände sig till oss i stället. Vi lyckades stoppa en del religiösa skolavslutningar.

Lars Torstensson sa...

Nu ser jag att min kommentar på bloggen Vem tänder stjärnorna? inte har blivit publicerad, antagligen för att jag hade missat att registrera mig. Jag trodde att publiceringen var fördröjd för att inlägget först skulle granskas.

Jag ska försöka åtgärda detta hinder.

Lars Torstensson sa...

Det verkar som om jag är spärrad i denna blogg. Jag lyckas inte komma längre än till Förhandsgranska.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se