28 maj 2013

"Det har inget med islam att göra"

Ayaan Hirsi Ali skriver i en debattartikel i the Wall Street Journal om reaktionerna efter förra veckans vansinnesdåd där två islamiska terrorister mördade en brittisk soldat på öppen gata i södra London. Hirsi Ali kritiserar huvudsakligen de tama reaktionerna från ledarna för muslimska organisationer. Artikeln avslutas:
This week, Prime Minister David Cameron and London Mayor Boris Johnson have repeated the reassuring statements of the Muslim leaders to the effect that Lee Rigby's murder has nothing to do with Islam. 
But many ordinary people hear such statements and scratch their heads in bewilderment. A murderer kills a young father while yelling "Allahu akbar" and it's got nothing to do with Islam? 
I don't blame Western leaders. They are doing their best to keep the lid on what could become a meltdown of trust between majority populations and Muslim minority communities.
But I do blame Muslim leaders. It is time they came up with more credible talking points. Their communities have a serious problem. Young people, some of whom are not born into the faith, are being fired up by preachers using basic Islamic scripture and mobilized to wage jihad by radical imams who represent themselves as legitimate Muslim clergymen.
I wonder what would happen if Muslim leaders like Julie Siddiqi started a public and persistent campaign to discredit these Islamist advocates of mayhem and murder. Not just uttering the usual laments after another horrifying attack, but making a constant, high-profile effort to show the world that the preachers of hate are illegitimate. After the next zealot has killed the next victim of political Islam, claims about the "religion of peace" would ring truer.
Hirsi Ali har rätt i att det krävs mer än ett allmänt fördömande av våld och förespråkande av demokratiska medel för att lösa konflikter från ledarna för de muslimska organisationerna. (Ett allmänt fördömande är något som krävs av oss alla.) De muslimska ledarna måste också vinna kampen om vad islam huvudsakligen är. Säger man sig tillhöra en fredlig rörelse med samma Gud, samma profet och samma heliga skrifter, samt därtill gärna påpekar att man är en del av världens näst största religion, då måste man aktivt bekämpa de delar av ens tradition som förespråkar våld och andra totalitära medel.

13 kommentarer:

Björn Bäckström sa...

Ulf G!

"De muslimska ledarna måste också vinna kampen om vad islam huvudsakligen är."

Hur blåögd får man vara? Ledarna HAR ju ”vunnit kampen". Det är ju de som befordrar jihad!

Ulf Gustafsson sa...

Björn B,

Du missade helt inläggets sammanhang.

"Hellre blåögd, än blind" - okänd

Björn Bäckström sa...

Ulf G 2013-05-28 21:52

"Bättre blind än blåögd. Ställer inte till så mycket elände" - känd (BBM)

Ayaan Hirsi Ali ondgör sig ju över att "radical imams" inte blir bemötta av "Muslim leaders like Julie Siddiqi". Den som tiger samtycker!

Ulf Gustafsson sa...

Björn B,

Men hade du inte varit blind, hade du vetat att de intet tigit (där av inte samtyckt.)

Julie Siddiqi, representerar the Islamic Society of Britain. Här är deras kommentar:
http://www.isb.org.uk/wp-content/uploads/2013/05/WOOLWICH-TERROR-20131.jpg

Att du missförstår, eller inte försöker förstå, är ett litet elände för mig.

Björn Bäckström sa...

Ulf G 2013-05-28 22:16

Julie Saddiqi skrev sin deklaration den 22/5. Ayaan Hirsi Ali skrev sin artikel 27/5 efter att ha läst Julie Saddiqis deklaration. Ändå hennes kritk i inlägget!

Varför gör jag dig eländig? Ta åt dig av Ayaan Hirsi Ali kritiska omdöme om Islamic Society of Britain i stället för att försvara passiviteten.

Ulf Gustafsson sa...

Björn B,

Du fortsätter missförstå. Jag håller med vad Hirsi Ali skriver här ("Hirsi Ali har rätt").

Nils sa...

Ulf,

vad ska jag säga?

Undrens tid kanske inte är förbi.

Björn Bäckström sa...

Ulf G 2013-05-28 23:09

"Du fortsätter missförstå. Jag håller med vad Hirsi Ali skriver här ("Hirsi Ali har rätt")."

Jag blir så trött...

Du kan inte bara hålla med Ayaan Hirsi Ali och samtidigt ge länken till Islamic Society of Britain för att visa att de inte har tigit utan att kommentera!

OK, om du menade som en reaktion till mitt "den som tiger samtycker" har du naturligtvis "tekniskt" rätt men jag uppfattade din länkning som ett inlägg i försvar av den organisationen. Och som vanligt misstänker jag dig för att försöka hitta "förmildrande omständigheter" in absurdum. Varför gör jag det? Måste ha med dina åsikter att göra!




Ulf Gustafsson sa...

Björn B,

Nej, det beror på att du inte kan läsa innantill, alla din bias färgar dina tolkningar.

Patrik Lindenfors sa...

På förekommen anledning: Vill ni skriva islamkritiska kommentarer så hämta inte ert språkbruk från radiosändningarna i Rwanda strax innan folkmordet. Islamkritik är ok, rent hat är det inte.

Björn Bäckström sa...

Patrik L 2013-05-29 04:05

Va? Hat? Rwanda? Är det den här:

"Hur blåögd får man vara? Ledarna HAR ju ”vunnit kampen". Det är ju de som befordrar jihad!"

"Young people, some of whom are not born into the faith, are being fired up by preachers using basic Islamic scripture and mobilized to wage jihad by radical imams who represent themselves as legitimate Muslim clergymen."

"Preachers" och "Imans". Är de inte alla ledare?

Att det finns en inkompetent "högre" klick ändrar inte förhållandet. De ledare som betyder något är de som predikar i moskéerna.



Patrik Lindenfors sa...

Nej, det var inte det.

John P sa...

Pakistan verkar ha tagit Islams inflytande över rättsväsendet ett strå längre, till nackdel för främst kvinnor, när man nu klubbat igenom att "DNA kan inte användas som främsta bevis när man utreder en våldtäkt".

"Rådet slog under ett möte fast att DNA visserligen kan tjäna som tillägg till redan existerande bevismaterial. Men som främsta bevis menar rådet att man bör vända sig till islamiska lagar."

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se