26 dec. 2013

Helgläsning: En droppe i havet

Lawrence Shapiro drar lärdom från Humes syn på mirakel och Bayes teorem och kommer till slutsatsen att: no one has ever been justified in believing in miracles in the strict sense. Han hävdar inte att mirakel aldrig inträffat, bara ett ingen har tillräckliga belägg för att försanthålla mirakel.
Do you believe in miracles? You shouldn’t — not in the strict sense of ‘miracles’, anyway. If you’re just using the word as a kind of hyperbole, that’s fine: believe away. People sometimes refer to the ‘miracle of birth’, but they don’t mean that a supernatural agent was involved. They just mean that birth is wonderful and momentous. In other contexts, calling an event a miracle draws attention to its unlikely good fortune. In 1980, the United States Olympic hockey team defeated the Soviet team in a medal round. The USSR had won the gold medal in this sport at every Olympic Games bar one since 1956, so no one expected the US to prevail. Americans now refer to this game as the ‘Miracle on Ice’, and some of them might well believe that God assisted their players. Nevertheless, most who describe that victory at Lake Placid, New York as a miracle mean simply that it came as a huge, and very nice, surprise. I doubt many in the USSR referred to their loss as a miracle, though they will have been just as surprised as viewers in the US.
Läs vidare i Aeon Magazine - A drop in the sea.

9 kommentarer:

Magnus sa...

Undrar om detta inte är att avmystifiera för långt? Saker som helt enkelt är så stora att de är svåra att begripa för oss människor kan vi också kalla mirakel eller mysterium, utan att påföra något övernaturligt.

Som naturalist tycker jag det är en mer sympatisk strategi att på sikt återta fina ord från woo-domänerna än att definiera bort och överge dem. Förvisso får man vara lite taktisk när och hur detta återtagande sker, så att det inte skapar missförstånd i onödan.

Ett annat fint ord som naturalister kan göra anspråk på är andlighet.

Ulf Gustafsson sa...

Magnus,

Man kanske kan göra både och. Använda ordet mirakel för extraordinära händelser där det är allmänt accepterat att inga övernaturliga krafter är inblandade. Och samtidigt hävda att tro på mirakel genom övernaturliga krafter alltid är orimligt att tro på.

Unknown sa...

Att andra än vi religiösa kan vara "andliga" är en självklarhet, men ordet handlar mycket i sin grund precis som med ordet karisma om att vara begåvad med själsligt och intellektuellt djup och förmågor genom den Heliga Anden.

När det gäller mirakel så är det nog som i inlägget att ordet mirakel får bli en liknelse samt en samlingsterm för det okända. Så istället för att söka en naturlig förklaring (som ibland kan vara svåra att finna av naturliga skäl) så prisar man hellre Gud. Alltså en "God of the gaps" i det glada där man vet att man skulle kunna hitta en förklaring, just för att det är kul att lovsjunga Gud, vilket de humanister skulle upptäcka som började med att träffas i kyrkor, vilket nu flera humanister föreslagit. Dessutom är psalmer och lovsång kraftfulla instrument för att övertala och missionera, så skulle humanister sänkas till egna träffar i bakre delen av kyrkorna, så vet vi hur det kommer att sluta: fler kristna och färre humanister, vilket knappast skulle vara ett mirakel, utan helt naturligt och förklarligt, Men helt klart värt att tacka Gud för.

Göran sa...

Är det inte så enkelt som så att mirakler är per definition mirakler tills man inte har någon naturlig förklaring på dem. När man hittat förklaringen så är det inget mirakel längre.
För mig känns teoremet överflödigt.

Lennart W sa...

Är en film på 9:an just nu om miraklet i Lake Placid som heter just "Miracle". Är det denna film idag som motiverar denna bloggpost, eller är detta sammanträffande ett typ... mirakel?

Ulf Gustafsson sa...

Göran,

Nej, så enkelt är det inte. Kan inte tänka mig att tidvatten betraktades som ett mirakel innan den naturliga förklaringen till det fanns.

Magnus sa...

Görel. Gällande andlighet var det nog länge sen kristendomen kunde göra anspråk på att äga ordet. De populära nyandliga rörelserna har gjort ordet till sitt i takt med att kyrkan tappat nästan all sin forna relevans.

Som humanist ser jag andlighet som någonting djupt mänskligt som finns i oss alla. Och jag tror det är ett tragiskt misstag att blanda in påstådda övernaturliga väsen. Det är att förminska människans känsloliv.

Marre sa...

Eller också är människan ännu för 'dum' för att förstå vad ett mirakel är. Vi är trots allt bara människor. Om en medeltidsmänniska skulle få se t.ex en påslagen surfplatta eller en TV-apparat, skulle hon säkert tro att det var djävulen själv som var i farten.

Vi tror att vi är jätteupplysta; vi är upplysta men inte jätteupplysta. Än finns det mycket kvar att upptäcka; häpnadsväckande saker t o m mirakel.

Unknown sa...

Magnus.

Ungefär som med julen då kanske?

Kristus har tagit över julen och andlighet har blivit allmänmänsklig.

Det är alltid trassligt att hålla isär då och nu, jag ber om ursäkt

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se