30 jan. 2014

9-årig pojke utsatt för exorcism



Tur att det finns präster ändå. Kom ihåg att det här är en begränsad tro hos en begränsad del av kristenheten: Katolska kyrkan.

21 kommentarer:

Jonah sa...

"When the boy walked up the wall backwards"

Man undrar ju vad som hände här. Och hur går en exorcism till. Satte han ett krucifix i pannan på pojker och inget mer? Vad gjorde han? Det blir att kolla vidare på detta tror jag.

Det finns väl exocister i andra kyrkor än Katolska kyrkan? Senast var det väl någon annan kyrka i Borås om jag inte misminner mig.

Jonah sa...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2546850/Children-possessed-200-demons-levitated-walked-backwards-walls-hospital-staff.html

Här står det mer om vad som sägs ha hänt.

Lokatt sa...

Otroligt. Fantastiskt. Tror prästen verkligen själv på det han säger? Skrämmande.
Mamma Latoya som "sett" barnet promenera på väggarna skulle kanske ta det mera lugnt med det vita pulvret (som pastorn aldrig hört talas om?).
Eller också ville hon bara vara med i teve, hennes styling talar för det. Men prästen... Kan man inte sätta alla de här farbröderna på en trevlig öde ö någonstans. Utan landförbindelse förstås, den får svartrockarna bedja till The Lord om, så har de något meningsfullt att göra.

Lars Torstensson sa...

Vad anser Svenska kyrkan om exorcism?

Jag tror inte att kyrkan har tagit principiell ställning mot denna vidskepliga företeelse. På 1980-talet fanns det en präst i Askim utanför Göteborg som försvarade exorcism. Han hette Paradis! Möjligen hade han också själv bedrivit andeutdrivning, men det minns jag inte säkert. Paradis anmäldes till domkapitlet, men friades.

Jesus själv bedrev andeutdrivning, och med tanke på hur kyrkan idealiserar Jesus blir det nog svårt för den att fördöma exorcism utan att säga emot sig själv.

Måns Tånneryd sa...

Så länge som den katolska kyrkan inte tar totalt avstånd från sådant här trams så kan jag inte förmå mig att ta dem på allvar. Det är precis lika vansinningt som att hävda att en epileptiker är besatt av en demon, att häxor flyter på vattnet eller att barn med kolik är bortbytingar. Patetiskt, löjligt och i den mån man faktiskt utsätter barn för sådant här, kriminellt.

Anders Hesselbom sa...

Måns, skulle du lämna Humanisterna om de sporadiskt bedrev denna typ av verksamhet?

Lokatt sa...

Jonah

"Och hur går en exorcism till."
Jag frågade för något år sedan en katolsk präst om jag själv kunde driva ut en anförvants besvärliga demoner. Men det skulle jag inte alls göra svarade han, det kunde bli livsfarligt! Sen beskrev han kortfattat vad som krävs; man måste vara präst, och auktoriserad andeutdrivare, man måste kunna de speciella ramsorna - och rabbla dem rätt. Faran om jag själv skulle utdriva fanns i det att jag kunde råka säga formlerna i fel ordning, då kunde det ta hus i helvete (nej så sa han inte, men mycket farligt kunde det bli).
Vår dialog var per mail.
Han skämtade inte. Detta gäller alltså Sverige. Prästen hade ett franskklingande namn, "Fader Pierre", ungefär.

Exorcismen i Borås gällde visst en afrikansk familj, med ett barn som drabbats av demoner, även pastorn där ska ha varit från Somalia (?).
Där ser man vådan av att vita missionärer far till oskyldiga fjärran länder och slår i de arma människorna farliga lögner.

Lars Torstensson sa...

Jag har för mig att det har varit två fall av exorcism i Borås i familjer med afrikansk bakgrund.

Jonah sa...

Lokatt

Så när humanisterna ojar sig över att en 9-åring blev exocerad(?) så betyder det då att prästen läste ramsor över honom? Jag tänkte att det var typ "Exorcisten" eller "The exorcism of Emily Rose"-grejer.

Läste ni vad socialarbetarna sa hade hänt? Kanske var ett par ramsor på sin plats? Om det inte skadar så är väl ingen skada skedd?

Måns Tånneryd sa...

Anders,

Om enstaka tokstollar, varandes medlemmar i Humanisterna, ägnade sig åt slika aktiviteter skulle jag förstås inte lämna föreningen, även om de hävdade att det var påkallat av Humanismen. Men, om föreningens ordförande vägrade att ta avstånd från fenomenet skulle jag förstås göra det.

Problemet med den katolska kyrkan i det här avseendet är ju inte att det finns en och annan knäppgök som utsätter barn för misshandel, även om det förstås är ett problem i sig, utan att påven och kardinalerna inte sätter stopp för det, inte förkunnar att snacket om demoner och att vi människor kan bli besatta av de bara är nonsens.

Måns Tånneryd sa...

Jonah,

att tala om för ett barn att han eller hon är besatt av en demon är ett brott i sig. Att likställa med misshandel.

Lokatt sa...

Har ej ännu läst socialarbetarnas rapport.
"Exorcisten" eller "Emily Rose"- filmerna har jag inte sett, endast korta trailers med i mitt tycke larviga och oerhört barnsliga scener. Där det är meningen att man ska bli rädd, inför en liten gullig flickas hemska förvandling och "besatthet", eller liknande, blir jag mest generad för jag tycker att det är så urbota dumt. Ibland kan jag bli full i skratt, då blir det min magra behållning av filmen.
_ Eller menade du "Rosemarys baby"? Den har jag faktiskt sett. - Djävulen var alltså farsan... Nä, det var tyvärr bortkastade biljettpengar för mig. Fast Mia Farrow är intressant och vacker, det var därför jag gick och såg filmen.

Anders Hesselbom sa...

Måns, jag måste börja med att be om ursäkt för en rörig replik. Jag har inte riktigt hittat orden. Men: Kriminella aktiviteter ska "hanteras med diskretion" i den rörelsen, ja. Medan jag kräver att kriminella aktiviteter inom Humanisterna ska polisanmälas. Varför kommer man inte då till slutsatsen att Humanister har en bättre moral än katoliker som känner till detta? Jag tänker på när Lars Ohly fickrunkar. Är han med i en sekt som har åsikter om självbefläckelse? Knappast.

Jonah sa...

Lokatt

Jag delade en artikel om vad socialarbetare m.fl. sa om saken ovan.

Det jag menade med de två filmerna var att det användes lite metoder som på ett fysiskt sätt gjorde märken på de besatta kan man säga.
Och det jag undrade var egentligen om exorcism är annorlunda än att be för någon. (läsa ramsor på ett rätt sätt)
Om så är fallet så ser jag inte det som misshandel som Måns säger. Eller är det så att präster som ber för folks problem och sjukdomar också misshandlar i så fall? Bön=misshandel är ju lite långsökt tycker jag personligen.

Det som jag ser som intressant i denna historien är ju vad som sägs ha hänt om man läser tidningar etc. Socialarbetare som går ut officiellt och säger att barn sakta glider upp för väggar och tak måste ju väcka lite intresse tycker jag.

Hade jag sett något sådant så hade jag nog inte låtit hela världen veta det eftersom jag säkerligen blivit av med jobbet för att jag måste vare psykotisk eller något.

Lokatt sa...

Präster som ber för någon som råkat ut för problem eller har det svårt - Jag skulle inte kalla det misshandel, men bedrägeri.

Bed aldrig för mig så jag ser det! Jag skulle bli arg och förolämpad och se det som att ni tror att jag är svagsint. Ge hit lite kosing i stället om det är det jag behöver, skaffa en sjukhussäng om det är vad jag behöver. Säg något snällt och servera mig lite mat om jag behöver tröst för att jag förlorat någon. Men bed för satan inte, risken finns att min inneboende armé av rödglödgade djinner i så fall bryter sig ut.
Äsch det där sista var bara på skoj, det finns inga djinner eller demoner. Men mängder av luriga präster finns, håll isär!

Måns Tånneryd sa...

Lokatt,

Vuxna människor kan leka demonlekar med varandra bäst de vill, det bryr jag mig inte om. Men, barn skall inte behöva höra att de huserar en demon och inte heller behöva genomlida en excorsism.

Måns Tånneryd sa...

Anders,

"Varför kommer man inte då till slutsatsen att Humanister har en bättre moral än katoliker som känner till detta?"

Om man tycker att det är ok, eller rent av bra, att lära barn att de kommer till helvetet om de är elaka eller olydiga eller om man tycker att det är på sin plats att beskylla ett barn för att vara besatt av en demon så har man enligt mig helt klart en "sämre" moral än om man inte tycker så.

Anders Hesselbom sa...

Måns, tack! Visst, nästan alla katoliker är medlemmar på ren slätrian, men det är hög tid att Humanisterna profilerar sig som deras absoluta motpol. Tack för att jag fick testa lite åsikter mot dig.

Lars Torstensson sa...

Jag har tillskrivit Svenska kyrkan och frågat hur den ser på exorcism. Ännu har den inte svarat.

Lokatt sa...

Jonah
Nu har jag läst artiklarna i Daily Mail och de är båda skrattretande och skrämmande. Skrämmande därför att det går att slå i vuxna människor vilken smörja som helst tydligen - polisen har grävt efter något, zoombies? på platsen, betrodda tjänstemän har "sett" de besatta vandra baklänges på tapeten och avsluta med att skutta över farmor, och tonårsdottern brukar levitera hemma - fast just det hade visst bara den mediekåta modern bevittnat..
En tjänsteman hade doppat fingret i en mystisk fuktfläck i huset och senare fått sensationskänslor i fingret och drabbats av panikångest, ha ha ha!
Osv, osv.
Jonah, jag fick för mig att du såg seriöst och lite oroligt på de här berättelserna? Sluta med det direkt! Det är bara larv, bluff och bedrägeri. Skälen till att folk hittar på sånt här är flera.
Men farligt på riktigt kan det bli när andarna ska drivas ut med hårda bandage - eller häxan ska genomgå dränkningssprovet.

Lars Torstensson sa...

Nu har jag fått svar av Svenska kyrkan i frågan om hur den ser på exorcism. Niclas Blåder skriver:

Hej!

Tack för din fråga! Exorcism – som din fråga gäller – är något som, inte minst, synliggörs genom filmer och böcker. När filmen ”Exorcisten” kom 1973 blev det genast en storsäljare och den har hållit sig genom åren och är fortfarande populär att se och anses av filmvetare som en ”bra” film. Genom det genomslag som den filmen fick tillsammans med andra filmer och böcker inom samma genre har den också präglat många människors syn på exorcism. Inom Svenska kyrkan är exorcism ingenting som kyrkan arbetar med. Det finns t.ex. ingen ordning för exorcism i kyrkohandboken eller några officiella personer som fungerar som exorcister. Svenska kyrkan vill istället förstå det negativa, livsfientliga och destruktiva i tillvaron på ett mycket bredare sätt. Kanske kan det den ortodoxe teologen Alexander Schmemann skriver också säga något om hur Svenska kyrkan förstår exorcism: ”Att avsvärja sig Satan är inte att förkasta en mytologisk figur, vars existens man inte ens tror på. Det är att förkasta en hel ’världsåskådning’ av högmod, självtillräcklighet, det högmod som verkligen tagit människolivet från Gud och gjort det till mörker, död och helvete.” (Citerat i Ellverson, Handbok i Liturgik, s. 204 f.). Ibland säger man att en av bönerna i dopordningen har drag av exorcism: ”Gud, du som ensam räddar från allt ont, befria NN från mörkrets makt, bevara henne/honom i ditt ljus nu och alltid.” Men den bönen har många motiv och ska förstås på ett brett sätt, där ”mörkrets makt” är allting som förkrymper människor och gör dem till något annat än de var ämnade att vara från Guds perspektiv.

Vänliga hälsningar!
Niclas

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se