14 feb. 2014

En fatwa som förändrade världen

14 februari 1989 utfärdar Irans ledare Ayotollah Khomeini en fatwa. Det var en dödsdom mot Salman Rushdie och alla som publicerat hans "blasfemiska" bok Satansverserna. Detta var förmodligen den händelsen, vid sidan om Berlinmurens fall, som i störst utsträckning format den värld vi lever i idag.

Fatwan fick förödande konsekvenser för Rushdie, som därefter levde gömd i nästan tio år. Men andra råkade ännu värre ut. Bokens japanske översättare, Hitoshi Igarashi, höggs till döds 1991. Samma år skadades den italienske översättaren, Ettore Capriolo, allvarligt vid ett attentat. I oktober 1993 sköts den norske förläggaren William Nygaard med tre skott, men även han överlevde. Tidigare samma år hade en mobb stormat ett hotell i Turkiet för att komma åt Aziz Nesin, vilken planerade att översätta boken till turkiska. 37 personer dödades vid detta attentat.

Fatwan förändrade också vår idévärld. 1989 var det självklart att boken skulle publiceras trots alla hot. Trots att den bannlyses flera länder. Sedan dess har, av rädsla och hänsyn till kollektiv kränkthet, publicister börjat censurera sig själva eller förhandlat bort yttrandefriheten. Reaktionerna på Satansverserna visade sig framgångsrika. I dag har vi en marknad för kränkthet och olika religiösa och etniska grupper konkurrerar om vilka som kan vara mest lättkränkta och att ha idévärld som inte är mogen att hantera yttrandefrihet.

Det är symptomatiskt att Pengiun, som gav ut Satansverserna, i år har kapitulerat inför påtryckningar från hinduiska sekterister. Förlaget har i Indien dragit tillbaka boken: The Hindus - An Alternative Story, skriven av den amerikanska religionshistorikern Wendy Doniger, då den anses "anstötlig". I Indien är censur av böcker och tystandet av författare ett växande problem.

Läs mer:
Changing landscape of free speech - Kenan Malik
A book censor’s paradise - Salil Tripathi
Penguin's day in court - Mukul Kesavan

22 kommentarer:

Jimmy sa...

Ulf,

Mycket flaggande för Kenan Malik nu för tiden... Tänkte bara om du hade kikat något på hans syn på Dawkins, Harris och vad han kallar för den "auktoritära ateismen". Kanske förtjänar några inlägg? Själv tycker jag inte alla hans argument är bra, men resonemangen illustrerar åtminstone en spricka mellan liberaler och mer auktoritära förespråkare i den ateistiska/sekularistiska fållan.

http://kenanmalik.wordpress.com/2012/08/22/religious-freedom-and-authoritarian-atheists/

http://kenanmalik.wordpress.com/2011/04/14/test-tube-truths/

http://www.kenanmalik.com/reviews/harris_letter.html

http://www.kenanmalik.com/reviews/dawkins_god.html

Ulf Gustafsson sa...

Jimmy,

Ja, det kan vara motiverat. Jag har ett inlägg på gång med kritik mot Harris/Dawkins från samma riktning, men från annan penna.

Nils sa...

Det är skrämmande på flera sätt. Att religiösa känner sig tvungna att till varje pris ska försvara sin tro och skrämmande att vi är så lättskrämda.

Men så blir det när man som vi i väst lyft oss ur misären och bäddat in oss i välfärden. Tryggheten är så viktig, vi är så rädda att förlora den och det gör oss ohyggligt sårbara för våld. Vi böjer oss direkt och av feghet gör vi en dygd av nödvändigheten. I stället för att stå upp för principen vänder vi oss mot den som vågat utmana – han är ju bara ute efter att provocera.

Följden blir att de som vågar stå för sina åsikter, som Rushdie och Vilks, för betala ett högt pris.

Lokatt sa...

Jag skäms över vår, västvärldens krypande, drypande feghet inför islams härjningar. (Jag har läst Rushdies Joseph Anton,som beskriver de tio åren på skräckfylld flykt undan bestialska mördare in spe, som oftast inte hade en aning om vad saken, Rushdiesbok, handlade om)
Varför säger vi inte ifrån, sätter ner foten? Istället för, som vi här i Sverige, betrakta grymt hotfulla sagobokstroende med vördnad och respekt (läs dumhet och rädsla).
"Hijabuppropet" var det senaste i raden av krypande inställsamhet inför en stympande medeltida skräckdoktrin. Skrämmande och beklämmande enfald.

Lars Torstensson sa...

Arne Ruth: Satansverserna bidrar till framtida utveckling genom att gestalta rätten att tvivla

Arne Ruth skriver i Dagens Nyheter att "människor med muslimsk bakgrund som är villiga att riskera sin tillvaro för att främja en frigörelse från religionen – inom alla konstarter", är "en av de viktigaste utvecklingskrafterna för framtiden". Han hyllar "Satansverserna" som ett bidrag till denna frigörelse genom att verket försvarar rätten att tvivla:

"...romanen erövrar förbjuden mark i förhållande till islam genom att gestalta tvivlets mekanismer konstnärligt."

"I den mån 'Satansverserna' har ett övergripande budskap finner jag det i dess gestaltning av rätten att tvivla."

"... 'Satansverserna' är potentiellt en ... viktig banbrytare i den muslimska världen för författares rätt och vilja att spela fritt med religiösa symboler ..."

I detta har Ruth en viktig poäng, eftersom islam i många länder är en stark reaktionär kraft, som försvårar framsteg och utveckling.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/befria-satansverserna-fran-politikens-bojor

Lokatt sa...

"eftersom islam i många länder är en stark reaktionär kraft"

Jag vill ställa en alldeles seriös fråga: I vilka länder är islam inte en stark reaktionär kraft?
Om de länderna finns, vilket indirekt antyds här ovan, måste de kunna fungera som positiva förebilder. Vilka är de?

Lars Torstensson sa...

Lokatt.

I länder där islam inte finns, eller är svagt, är denna religion inte en stark reaktionär kraft.

Måns Tånneryd sa...

Lokatt,

Jag vet inte riktigt vilken fråga som Lars svar skulle kunna vara ett svar på så jag antar att ni missförstått varandra. Är det inte så Lokatt, att det du undrade var om det finns länder där Islam har ett stort politiskt inflytande men där Islams bidrag till samhällsdebatten inte är starkt reaktionär? Själv kommer jag inte på några men kanske finns de ändå?





Lokatt sa...

Måns Tånneryd

Jo... så var det. Jag grubblade en stund över om Lars skojade med mig, hittade inte logiken i hans svar. Efter ett tag hoppade jag helt enkelt till ett annat ämne där jag kände att jag måste blanda mig i!

Men jag förstår inte hur något land skulle kunna vara svalt muslimskt - det står tydligt i Koranen hur en muslim med absolut nödvändighet måste förhålla sig och den boken är den enda sanna för en muslim, annars är man inte muslim.

Måns Tånneryd sa...

Lokatt,

Visst kan väl ett land vara "svalt muslimskt" på samma sätt som många europeiska länder är svalt kristna. Den springande punkten är väl dock om det finns några exempel på länder där regimen styr landet utifrån en religiös tro, oavsett vilken religiös tro, och det samtidigt är ett land där människor har sin yttrandefrihet och sina mänskliga rättigheter kvar.

Nils sa...

Måns,

”Visst kan väl ett land vara "svalt muslimskt" på samma sätt som många europeiska länder är svalt kristna.”

Det kan aldrig inträffa förrän de islamistiska diktaturerna faller, Iran, Saudiarabien, osv. Dessa stater är själva den moraliska ryggraden åt muslimer/islamister i västländer. Det var t ex inte förrän Sovjetunionen och muren föll som den svenska vänstern motvilligt slutade kalla sig kommunister.

Att Ulf och Patriks ”tysta majoritet” är så tyst är just för att de är relativt få. Vi ser i andra länder som Frankrike, Belgien, Holland och England att när de blir tillräckligt många nöjer de sig inte med att vara tysta. Där har vi Sharia4Belgium, Sharia4UK, osv.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt och Måns,

Är det inte ett Moment 22 över frågeställningen?

Om ett muslimskt land där islam har stort inflytande hade tydliga liberala värderingar (var en postiv förebild enligt er) skulle ni förmodligen inte säga att det landet präglades av islam.

Det skulle i alla fall inte jag säga.

Sverige präglas inte av kristna värderingar. Utan majoriteten av kristna i Sverige har anmanat liberala värderingar. Detta har gjort att kristendomen i Sverige blivit huvudsakligen liberal. Samma sak kan ske inom islam.

Måns Tånneryd sa...

Ulf,

Jo, visst är det lite moment 22 över det hela. Min övertygelse är att en sekulär stat är nödvändig, men inte nödvändigtvis tillräcklig, för att vi skall få ett fritt samhälle där mänskliga rättigheter upprätthålls. Frågeställningen som jag har, och som jag tror att Lokatt har, är om det finns exempel på icke-sekulära stater (Lokatt nämnde specifikt islamiska men jag vidgar frågeställningen lite) som betraktas som "fria samhällen med mänskliga rättigheter".


Lokatt sa...

Att Gud hatar kvinnor vet vi, men han hatar också barn och pojkar.

Apropå att vara en ren och rätt-trogen muslim så läser jag just nu den unge arabisk-danske Yahya Hassans omskrivna diktverk.
Jag förstår att han blivit hotad till livet för sin modiga öppenhjärtighet och måste ha livvakter när han reser runt och pratar om sin bok, annars också antagligen.

Det är blytunga skildringar från hans liv.Först tycker man fruktansvärt synd om honom och hans syskon, sen blir man (jag) rasande på denna hänsynslösa vandal och rånare som "pissar i storkökets soppgryta" när ingen ser.
Fadern uppfostrar familjen med träpåk och koran, Barnen kissar på sig i skräck (det blir ytterligare slag om man gråter) medan modern "skramlar i köket med porslinet" på döv-blinda skräckslagna slavars vis.

"I skolan fick vi inte prata arabiska, hemma fick vi inte tala danska".
Yahya hinner spräcka ett äktenskap redan som tonåring, den kvinnliga läraren/småbarnsmamman som föll för barnets sängkammarögon fick omedelbart sparken. (Varifrån kommer dessa urblåsta Harlekinroman-höns?)
Boken känns nattsvart, jag har ännu bara läst halva.
Men apropå islams järngrepp, så måste jag ändå skratta (och gråta) åt det här:
Familjen är på bilsemester i Beirut, morfar kör.
I en mötande bil sitter en topless kvinna
"Hon såg ut att njuta av värmen. Då morfar fick syn på henne var han nära att köra av vägen.
Han stannade bilen och bad en bön vid vägkanten.
Bad om förlåtelse för vad hans ögon nyss hade sett."

Lokatt sa...

Ulf Gustafsson

"Samma sak kan ske inom islam."

Ja det är klart att det kan!

Månen kan också trilla ner. Helt omöjligt är inte det heller.

Ulf Gustafsson sa...

Måns,

Sverige åren 1921-1951 tycker jag är ett exempel på en icke-sekulär stat och i övrigt ett hyfsat fritt samhälle.

Lokatt,

På ett sätt trillar månen ner hela tiden. Det är bara det att den missar jorden, eftersom den rör sig framåt samtidigt ;-)

Lokatt sa...

Ifall någon undrar:
Yahya Hassans diktbok finns ännu inte på svenska, men jag är ganska bra på danska. Och har för säkerhets skull ett lexikon.

Lokatt sa...

Ulf G
Månen, hihi!

Unknown sa...

"Om ett muslimskt land där islam har stort inflytande hade tydliga liberala värderingar (var en postiv förebild enligt er) skulle ni förmodligen inte säga att det landet präglades av islam."

Det enda sättet tycks tyvärr vara att balansera islamismen med militärstyre, såsom Turkiet, Algeriet, Egypten, etc. etc.

Islam är ju trots allt 600 år efter, så det kanske kommer en reformation till slut...

Ulf Gustafsson sa...

Krister V,

"Enda sättet"? Flera länder med muslimsk majortiet har intemilitör styre: Turkiet, Bangladesh, Indonesien, för att nämna några stora.

Måns Tånneryd sa...

Krister V,

"Det enda sättet tycks tyvärr vara att balansera islamismen med militärstyre, såsom Turkiet, Algeriet, Egypten, etc. etc."

Nåja, länderna ovan är ju inte direkt några under av frihetlighet och respekt för mänskliga rättigheter. Nä, det "enda" sättet är nog att mota bort det religiösa från maktens grytor och låta det vara en privatsak för var och en att pyssla med för sig eller tillsammans med andra likasinnade. Precis som vi, till stora delar, gjort här i Sverige.

Lokatt sa...

Att tvingas välja mellan att styras av generaler eller religiösa fundamentalister måste vara som att välja mellan att hängas eller strypas.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se