13 feb. 2014

Kunskap om Bibelns sagor är inte allt

Det är inte bara i Sverige Bibelundervisning i skolan diskuteras. En studie i visade det sig att brittiska barn mellan 8-15 år inte i speciellt stor utsträckning kände till Bibelns berättelser eller att en känd berättelse kom från Bibeln. En representant från Bibelsällskapet såg självklart detta som ett stort problem. Andrew Copson, från British Humanist Association, satt dock det hela i perspektiv. Barn i den åldern känner förmodligen inte heller till andra antika berättelser och många av de andra är mycket bättre, både som vackra berättelser och sedelärande historier.

3 kommentarer:

Lennart W sa...

För ungarna behöver ju ändå inte lära sig någonting i den nya kunskapsåldern. Allt finns ju i närmaste smart phone.

Det är bara det att det nog faktiskt inte funkar så.

Unknown sa...

Det finns naturligtvis mängder av bättre berättelser, men de har inte varit del av vårt kulturarv de senaste tusen åren.

Även kritiken mot kristendomen blir ju som bekant tandlös och irrelevant utan kunskap.

Anonym sa...

De bibliska berättelserna (GT) har antagligen ett ursprung. Den om Noaks ark liknar starkt det mycket äldre Gilgamesheposet. Andra Mosebok liknar ibland Egyptiska Dödsboken m.m.

Det är så väldigt mycket mer än den judiska historien, som döljs i texterna. Arkeologin tycks säga, att det inte alls finns någon judisk historia bakom berättelserna. Det är allegorier om annat. Somligt ger associationer till schamanism och till en tid då redskap var av sten.

Texterna kan i så fall vara ingångar till vår förhistorias tankevärldar, och ge förståelse för (inte tro på) våra olika religioner och deras släktskap. Jag ger exempel på https://christerbroden.wordpress.com/2013/11/30/ett-varldsarv/

Kulturhistoria är ofta bättre och mer kritisk än vanlig historia, som ofta är politisk.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se