7 mars 2014

"Jag rymde för att dränka mig"

Idag, inför kvinnodagen, berättar Expressen om den förre styrelseledamoten i Humanisterna Sara Mohammads liv och engagemang.
- Min äldre bror var en riktig macho som var beväpnad sen han var tolv år. Han ville gifta sig med en flicka och ordnade ett utbyte med flickans bror som jag skulle gifta mig med. Min bror riktade sin kalasjnikov mot mitt huvud och sa att jag bara hade att lyda.
Hennes farbror sa att "du måste ha respekt för oss och vår heder". Men Sara, flickan som älskade skolan, drömde om att bli skådespelerska och hade läst den egyptiska författarinnan Nawal El Saadawis bok "Kvinnor och sex" på nätterna, visste att det inte gick.
- Skulle jag bli våldtagen i hela mitt liv av den här mannen de valt ut? Jag rymde hemifrån för att hitta vatten där jag kunde dränka mig. Men så kom jag på att jag sett min kusin ha kontakt med en iransk oppositionsgrupp som höll till mitt emot oss. Där gick män och kvinnor hand i hand helt öppet. Jag bad henne hjälpa mig och hon gömde mig.
Fem månader under jord följde.
- Det var helvetet. Jag var så fruktansvärt rädd att bli mördad, absolut varenda sekund.
Men hon ångrade aldrig sitt beslut.
- Jag hade skrivit under min mentala och fysiska dödsdom om jag gift mig med den mannen. Jag hade inte levt med respekt för mitt eget liv.
Hennes pappa löste situationen genom att se till att hennes bror gifte sig med någon annan. Sara kunde återvända hem efter att en sjuksköterska på sjukhuset gjort en oskuldskontroll där hon "petade och kollade" och skrev en lapp där hon intygade att Sara fortfarande var oskuld.
Sara fick utbilda sig till apotekstekniker och gifta sig med en man hon själv valde. Eftersom han var aktiv i vänsterrörelsen Komala kom hon och hennes man till Sverige 1993 som kvotflyktingar genom FN:s försorg.
[...]
Nu 20 år senare arbetar hon heltid med sina hjärtefrågor. Men efter att ha fött sina två barn i Sverige arbetade hon först som städerska och i äldreomsorgen, innan Läkemedelsverket hjälpte henne till ett jobb som apotekstekniker i Hallunda söder om Stockholm. Då hade redan engagemanget mot hedersvåld tagit fart.
- Mordet på Pela blev droppen. Jag ville starta en organisation som skulle få folk att förstå vad det handlar om.
En eftermiddag i februari möts GAPF:s styrelse för första gången efter den framgångsrika dagen på Berns, och seminariet i riksdagen som hölls dagen efter.
De sex styrelsemedlemmarna går igenom de 15 aktuella fall man arbetar med just nu. Sedan ett och ett halvt år tillbaka har Sara Mohammad slutat att ta emot hotade flickor i sitt eget hem ("du anar inte hur många jag har gömt"). Men utsatta hör ofta av sig direkt till henne.
En flicka har smugit fram i pausen under Saras föreläsning i en gymnasieskola, gråtit och berättat att hon är rädd att bli bortgift. En flicka som förts bort till hemlandet har lyckats ta sig tillbaka till Sverige. En 18-åring har ringt Sara eftersom hennes farbror vill gifta bort henne med sin son. Migrationsverket har kommit för ett två timmar långt möte angående en 17-åring som ska utvisas till Pakistan där hon riskerar tvångsgifte.
[...]
- Hon har byggt upp ett enormt förtroende hos de utsatta. Sara Mohammad blir mer och mer lyssnad på och det är aldrig svårt för henne att få politiker att ställa upp.
Före detta jämställdhetsministern Nyamko Sabuni har blivit ordförande för GAPF:s nya insamlingsstiftelse, som ska få ett 90-nummer.
- Jag kommer att ägna min kamp när det gäller jämställdhet och integration till att motverka hederskultur, sa hon under Fadimedagen.
Inför den dagen kallades Sara Mohammad "islamofob" i en attack i sociala medier. I ett rasande påhopp skrev Feministiskt initiativs riksdagskandidat Mehrtab Motavvas att "Sara Mohammad utnyttjar mordet på Fadime för att tjäna sina egna syften".
"En sådan frigörelsesymbol bör inte skändas genom att göras till islamofobiskt vapen och för att köpa förstaklassbiljetter till vita finrum".
Författaren och debattören Dilsa Demirbag-Sten svarade genom att twittra en bild på sig och Sara med texten "Tack Sara Mohammad för ditt engagemang för alla kvinnors rätt till ett värdigt liv".
- Sara har stått pall i 13 år med alla slängar hon fått lida för och alla hot hon fått utstå. Hon är så modig och står på sig. Hon har både djupa kunskaper i ämnet och gör praktiska saker för att skydda flickor. Om man själv tvekar eller har varit rädd är det bara att titta på henne, så får man kraft, säger Dilsa Demirbag-Sten.
Läs hela berättelsen. Det är en förskräckande och fascinerande historia om en engagerad kvinna som gör stor skillnad i samhället. Det är bara att instämma i Dilsas tweet: Tack Sara!

24 kommentarer:

Lokatt sa...

Ja leve alla kvinnors rätt till ett rättvist och likvärdigt liv. I morgon är det Internationella kvinnodagen, köp en tulpan, så får du en ros tillbaka!
Alla, precis alla; gubbar och pojkar,direktörer och generaler, fäder och söner, bröder och soldater vinner i längden på att inse att kvinnor har samma värde som män.
Vi i Sverige har kommit väldigt långt i detta. Nu gäller bara att se till att vi inte backar, tillbaka till urgammal "oskuld och renhet", eller till nymodigheten slöjbärande småflickor, eller till okritisk acceptans av undergrävande tokfeministiska åsikter som hos vissa (alla?) snurriga tanter inom Fi.

Lars Torstensson sa...

"Feministen" Mehrtab Motavvas stärker det patriarkala förtrycket

Hennes attack mot Sara Mohammad är djupt osaklig. Sara är antirasist, och hon är inte alls emot islam i sig. Men hon har kritiserat den fundamentalistiska tolkningen av denna religion, eftersom den främjar hederstänkande, patriarkalism och könsseparatism. Detta stämplas alltså som islamofobi och rasism av en ledande representant för landets feministiska parti. Vilken därigenom sviker feminismen och offren för hedersvåld, och stärker en del av det patriarkala förtrycket!

Vi får hoppas att väljarna ser till att denna reaktionära "ulv i fårakläder" INTE kommer in i riksdagen!

Hon är verkligen ett skräckexempel på en tokfeminist, som Lokatt låter förstå. Att hon uppenbarligen har sin partiledare Gudrun Schymans förtroende säger en del också om henne ...

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

Tycker du använder ett allt för hårt språk i din kritik av Mottavas. Det är dumt att lägga sig på samma låga nivå som de man kritiserar.

Sedan är det inte kritiken mot Mohammad ett uttryck för "tokfeminism". Kritiken har inget med idéen feminism att göra. Kritiken är istället ett uttryck för en occidentalistisk vänster idé där vissa grupper skall beskyddas från kritik. Denna idé verkar dock frodas inom F!.

Lars Torstensson sa...

Ulf G.

Eftersom Mehrtab Motavvas angriper Sara Mohammad i sin egenskap av representant för Feministiskt Initiativ så tycker jag det är solklart att hennes angrepp har har en hel del med feminism att göra. Det har att göra med den rätt absurda form av feminism som Motavvas står för.

Och till skillnad från Motavvas har jag sakliga belägg för min kritik.

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

Jag är ganska säker på att Motavvas skulle säga att hon inte kritiserar Mohammad i sin egenskap av representerar för F!. Jag tror inte du har belägg för detta påstående.

Lars Torstensson sa...

En politiker som framför privata åsikter, som inte delas av politikerns parti, bör då framhålla att det är det hen gör. Det har Motavvas veterligen aldrig gjort. Och FI:s ledning har veterligen aldrig distanserat sig från Motavvas extrema uppfattning.

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

Läs andra henne kommentar till mig (2:a) under denna bloggpost:
http://politifon.wordpress.com/2013/10/07/varfor-kritisera-motavvas-men-inte-dawkins/

Gissar att hon även i denna fråga skulle säga att hon skriver som svensk medborgare.

Lars Torstensson sa...

Motavvas är vald av FI för att sprida sina vilseledande åsikter

På den valkonferens där Mehrtab Motavvas valdes till riksdagskandidat för Feministiskt Initiativ, sa hon så här: "De flesta känner till mig genom mina debattartiklar om våld i namn av heder. Varför jag engagerar mig i den frågan är för att jag, precis som Gudrun Schyman, står inte ut med att högerextremister, rasister, nyfascister använder mäns våld mot kvinnor som en ... de beskriver det som ett integrationsproblem. Ett invandrarproblem. En hederskultur. Det är inte vad det handlar om. Det handlar om mäns våld mot kvinnor. Och jag vill in i riksdagen för att vi ska få ett slut på det här. Våld i namn av heder ska bort, från Sverige, från Europa, från jordklotet. Och jag vill att allt våld mot kvinnor ska upphöra. Och rasisterna ska inte ta ifrån oss den frågan."

Detta anförande mötte stort bifall på valkonferensen.

Motavvas är alltså vald av Feministiskt Initiativ för att sprida sina vilseledande åsikter. Det är inte alls så att hon bara står för dem privat.

Det bär mig emot att länka till den främlingsfientliga sajten Exponerat, men det är på den som Motavvas framträdande kan ses:
http://www.exponerat.info/chockvideo-fran-fs-valkonferens-mehrtab-motavvas-kandidatpresentation-till-riksdag

Lars Torstensson sa...

Motavvas sprider myten att hederskultur inte finns, och underlättar därigenom hedersförtrycket

Att allt våld mot kvinnor ska bort är förstås något som de allra flesta kan ställa upp på. Men det stötande med Motavvas ståndpunkt är att hon förnekar att hederskultur finns. Hon har i andra sammanhang, ungefär som på valkonferensen, talat om "så kallad hederskultur", d v s hederskulturen, och därmed också hedersvåldet, är en myt. Det skiljer sig inte från annat mansvåld mot kvinnor, menar hon.

Det är emellertid väl belagt, och omvittnat av rader av offer, att hederskulturen är en realitet. Detta framgår också med all önskvärd tydlighet i Eduardo Grutzkys och Lars Åbergs bok Heder och samvete.

Genom att förneka problemets existens försvårar Motavvas givetvis dess lösning, och insättandet av adekvata motåtgärder, och hon förvärrar de drabbades utsatthet.

Lars Torstensson sa...

Hederskulturen ÄR "importerad"

Motavvas förnekande av hederskulturen har sin grund i att hon tror att det är rasistiskt att tala om denna kultur som importerad av vissa invandrargrupper. Just så ser emellertid verkligheten ut. Hederskulturen kännetecknas av att hela släktens heder är beroende av att framför allt kvinnorna inte får gör otillåtna saker med sina kroppar. Den uppstår i samhällen där individen för sin överlevnad är beroende av släktens och klanens stöd, aldrig i välfärdssamhällen. Och hedersmorden utmärks av att hela släkten, män såväl som kvinnor, gaddar ihop sig för att ta livet av någon som anses ha brutit mot hederns bud.

Så ser inte "vanligt" mansvåld mot kvinnor ut.

Men självfallet är inte mäns våld mot kvinnor generellt sett ett invandrarproblem, som Motavvas vid valkonferensen tycks insinuera att motståndarna till hederskultur tror. Vi är emot allt våld mot kvinnor, men vänder oss mot försöken att mörka hedersvåldets speciella karaktär.

Lars Torstensson sa...


Motavvas hjälper högerextremister och rasister

Om man talar om hederskulturen, och kritiserar den, så har man enligt Motavvas gjort gemensam sak med "högerextremister, rasister, nyfascister". Det är alltså i det lägret hon placerar bl a Humanisterna. Det är givetvis en oförskämdhet, och det visar att tokfaktorn i hennes analys är hög. Vi ska vara glada att hon har lämnat Humanisterna; med sådana vänner behöver vi inga fiender!

Motavvas hjälper i själva verket högerextremisterna, genom att jämställa dem med organisationer som Humanisterna, och genom att extremiststämpla alla som bekämpar hederskulturen. Hon vill att de demokratiska krafterna ska abdikera från sitt ansvar i den här frågan, och i stället överlåta den på främlingsfienderna. Det leder bara till att dessa vinner politiska poäng, som de inte förtjänar. De har all anledning att tacka henne!

Resultatet av det förnekande av hedersförtryck som Motavvas står för blir också att många människor som lever i hederskulturer undanhålls rättigheter som är självklara för ursprungssvenskar. Det är också en form av rasism!

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

F! förnekar inte hedersvåld eller hederskultur finns:
http://gamla.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=1172
http://debatt.svt.se/2013/01/25/feministiskt-initiativ-fornekar-inte-hedersvaldets-existens/

Jag undrar också om du läste de citat från Motavvas du klippte in:
"Våld i namn av heder ska bort, från Sverige, från Europa, från jordklotet."

Nils sa...

Jo, det är tokfeminism. En annan typ av tokfeminism är att man nu försöker hänga ut politiker och andra som inte vill kalla sig feminist. Var det inte någon som hette Jesus som gjorde likadant, den som inte är med mig...

För egen del skulle jag aldrig någonsin komma på tanken att kalla mig feminist så länge människor som Gudrun Schyman, Maria Sveland och Mehrtab Motavvas gör det.

Patrik Lindenfors sa...

Det är just där jag tycker det går snett. Det finns alla möjliga korkade människor som kallar sig alla möjliga bra saker. Varför ska de bestämma hur begreppet ska användas? Tvärtom bör vi behålla "feminism" i dess ursprungsbetydelse: likabehandling oberoende av kön, med den samtidiga insikten att det är kvinnor som oftast drar det kortaste strået i samhället (vilket är varför man inte kallar sig jämställdhetsist). I den betydelse är jag feminism. "Tokfeminism" tycker jag är ett bättre namn på FI och Motavvas så kan vi behålla "feminism" för normalt jämställdhetsarbete.

Henrik Larsson sa...

Lars T.

Motavvas och F! har sitt perspektiv och du har ditt.
Men det är inget "vilseledande" med det hon säger i videon så vitt jag kan se. Man kan mycket väl ha ett perspektiv där våld mot kvinnor generellt kan ses parallellt eller överordnat hedersvåldsperspektivet utan något problem. Eller kön före klass och etnicitet för att prata förlagor. Detta kan svårligen tolkas som ett försvar för hedersvåld. Varken här eller i F!:s program står något sådant att läsa. Din argumentation är vilseledande och tendentiös även om det kanske inte är avsiktligt. Länkningen hjälpte inte heller direkt även om det då blir skuld via association.
Sorgligt även att som vanligt ingen kvinnlig humanist med moderna feministiska argument synes. Gubbar som pådyvlar feminismen sin substans, nittiotre år efter att Svedala fick allmän rösträtt, sist av de skandinaviska länderna. Guilty as charged.

Lars Torstensson sa...

FI rasiststämplar kritik av hedersvåld enligt vedertagen definition

Ulf G.

Ja, i den artikel du länkar till säger Sissela Nordling Blanco verkligen att FI vill motarbeta även "våld i hederns namn". Jag uppfattade felaktigt Motavvas uttalande på valkonferensen som att det var talet om hedersrelaterat våld hon ville ha bort, eftersom hon anser att hederskultur inte finns, och begreppet "hedersrelaterat våld" därför är missvisande.

Men tydligen är det, med Motavvas ord, i stället så här:

Den 27 juli 2009 skriver Gudrun Schyman en debattartikel i Newsmill där hon hävdar att ”Idén om hedersvåld är rasistisk.” Av rubriken att bedöma är det lätt att få intrycket av att Schyman förnekar existensen av våld i namn av heder. Men ...

... det finns två positioner i den så kallade ”hedersdebatten”: de som ser våld och förtryck i hederns namn som en del av det universella patriarkala förtrycket och de som menar att detta våld beror på kultur. Själv intar Schyman den första positionen, vilket framgår av att hon förklarar mäns våld mot kvinnor som ett könsspecifikt våld som utövas mot dem som bryter mot könsnormerna.

http://feministisktperspektiv.se/2013/03/11/gudrun-schyman-utsatt-for-kampanj-i-hedersfragan

Nordling Blanco skriver också, i den artikel du länkar till:

Samtidigt som vi deltar i arbetet mot alla olika typer av våld, inklusive våld i hederns namn, är det viktigt att ifrågasätta nationalistiska idéer om att det patriarkala våldet går att avgränsa till ”andra kulturer”.

Så långt Nordling Blanco.

Flera kulturrelativistiska skribenter har definierat hedersvåld och -förtryck som allt våld och förtryck som innefattar någon form av heder och skam. Även exempelvis barnaga och föräldrar som stöter bort homosexuella barn för att de skäms över dem. Citaten ovan tyder på att det är en liknande trivialiserande definition som FI har. Man förnekar fortfarande det kulturspecifika, "importerade" hedersförtryck som ligger bakom morden på Pela, Fadime m fl. Att beskriva det egentliga hedersförtrycket som det faktiskt ser ut är enligt denna analys att hemfalla åt en "nationalistisk idé". Och det är en betänklig form av hedersvåldsförnekande.

Sara Mohammad har intygat hur detta förnekande, med vidhängande rasistanklagelser, försvårar kampen mot hederförtryck, och hjälper de patriarkala förtryckarna, även om FI säger sig vara emot allt våld mot kvinnor..

Mohammad har också klargjort hur besviken hon är på Gudrun Schyman för hennes ställningstagande i denna fråga, samtidigt som hon håller med Schyman i annat.

Själv förnekar Mohammad inte att hedersförtrycket ofta är patriarkalt, även om det också kan utövas av kvinnor. Men det är kulturspecifikt dessutom.

Lars Torstensson sa...

Henrik L.

Av mina senaste inlägg framgår att FI betraktar det gängse hedersvåldsperspektivet, som bl a GAPF och Humanisterna står bakom, som rasistiskt/nationalistiskt. Det handlar alltså inte om att man ser det som giltigt vid sidan av könsmaktsperspektivet. Det är missvisande.

Rätt många kvinnliga feminister, särskilt sådana med bakgrund i Mellanöstern, och en del även med egen erfarenhet av hedersförtryck, har intygat detta. Och de har faktiskt lyckats att i rätt stor utsträckning vända opinionen, som före mordet på Fadime såg helt annorlunda ut.

Lars Torstensson sa...


Motavvas förtalar både GAPF och Humanisterna

18/1, inför Fadimes minnesdag 21/1, skrev Sakine Madon i en ledare i Expressen:

Den här helgen ordnar Glöm aldrig Pela och Fadime-föreningen, med dess ordförande Sara Mohammad, en minnesstund för Fadime Sahindal som mördades för tolv år sedan. Mohammad kallas på sajten Feministiskt perspektiv för "alibi" åt högerextremister.

Skribenten Mehrtab Motavvas låtsas som att det inte är någon skillnad på att vara religionskritisk feminist, som Sara Mohammad, och på att utnyttja frågan om hederskultur för att hetsa mot invandrare.

Trots att Mohammad har påpekat att hennes kamp inte är "mot muslimer, utan mot islamister, fascister och rasister som är muslimhatare", och trots hennes engagemang för förtryckta, görs ogenerade försök att placera henne i samma fack som hennes politiska meningsmotståndare.

Man skulle kunna tycka att vi har så stora problem med rasism att vi inte behöver skapa den där den inte finns.

http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/ge-inte-sd-makt-over-debatten

Motavvas rasistanklagelser drabbar inte bara GAPF utan också Humanisterna, som har gett Sara Mohammad Hedeniuspriset.

Det är och förblir ohederligt.

Lars Torstensson sa...

Kulturrelativism och "islamofobi-fobi" i FI

För många år sedan hörde jag Gudrun Schyman hålla föredrag om hbt-frågor. Det var en fröjd att lyssna till henne; inget av det hon sa hade jag någon invändning emot.

Senare hörde jag Tiina Rosenberg tala på Världskulturmuseet. Hennes anförande var närmast ett knäfall för islam. Knappt med ett ord berörde hon det omfattande hbt- och kvinnoförtryck som mullor och imamer bedriver! Det var nästan overkligt att notera detta, eftersom Rosenberg vid denna tidpunkt räknades som både "feminist- och hbt-drottning".

Ännu senare hörde jag Sissela Nordling Blanco tala tillsammans med RFSL-basen Ulrika Westerlund under ett möte på West Pride. De båda försäkrade att de fördömde all hbt-fientlighet, även religiös sådan. Men de var samtidigt rörande överens om att ingen religion är "värre" än någon annan, i bemärkelsen mer homofobisk och fundamentalistisk. Islam är alltså inte värre än kristendomen, trots att det veterligen inte finns en enda imam i vårt land som välsignar homopar, medan det största kristna samfundet, Svenska kyrkan, t o m viger sådana par! Uppenbarligen bedömde man islam och kristendomen med olika måttstockar.

Jag tror att sådana kulturrelativistiska och "islamofobi-fobiska" föreställningar har bidragit till att FI har hamnat snett i hedersvåldsdebatten.

För Humanisterna bör det vara en viktig uppgift att försvara hbt-rättigheter, feminism och antirasism, när kulturrelativister och mångkulturalister försöker undergräva dessa förteelser.

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

Jag upplever att Schyman förändrat hur hon uttrycker sig om dessa frågor sedan 2009. F!:s handlingsprogram är ett tydligt tecken på detta.

I detta samtal nämnde hon inte heder, men dock kristendomens och islams förtryck av kvinnor:
http://humanistbloggen.blogspot.se/2013/12/valdigt-mycket-maktovergrepp-inte-minst.html

Lokatt sa...

Jag hoppas innerligt att Motavvas inte hamnar i någon ytterligare maktposition. För mig är hon skrämmande. Jag har slutat att kalla mig feminist, ordet har kommit att betyda saker som jag inte gillar.
Kanske har Gudrun kommit på bättre tankar på gamla dar, som någon antydde. Ja man kan ju hoppas. Men hela det här etablerade feministsällskapet Fi är ingenting för mig, tokfeminister hela bunten känns det som.

Henrik Larsson sa...

Lars T. skrev:

"Av mina senaste inlägg framgår att FI betraktar det gängse hedersvåldsperspektivet, som bl a GAPF och Humanisterna står bakom, som rasistiskt/nationalistiskt."

Det framgår endast att du tycker det.
Länka gärna till något som styrker det du skriver?
Dammsög F!:s webbsajt och idéprogram för minsta hint om att det du skriver har någon distinkt förankring nu.
Tvärtom finns ju tydliga ställningstaganden mot hedersvåld men däremot uppdaterade idéer om hur man skall se på detta som t.ex. genom att använda ett intersektionellt perspektiv. Jag tycker man kan ha förståelse för deras perspektiv. Du verkar utmåla något svartvitt perspektiv sim inte seriöst kan kopplas till F!.

Lars Torstensson sa...

Henrik L.

Jag hänvisar till det citat av Sissela Nordling Blanco som jag redan har återgett ovan:

"Samtidigt som vi deltar i arbetet mot alla olika typer av våld, inklusive våld i hederns namn, är det viktigt att ifrågasätta nationalistiska idéer om att det patriarkala våldet går att avgränsa till 'andra kulturer' ”.

Hedersvåldet grundar sig, enligt vedertagen definition, på en "importerad" hederskultur. Det är inte nationalistiskt att se det så, som Nordling Blanco tror.

Inte heller är det "en så kallad hederskultur", som Motavvas tror. Hederskulturen är högst reell.

Och om Motavvas inte betraktar det gängse hedersvåldsperspektivet, som bl a GAPF och Humanisterna står bakom, som rasistiskt/nationalistiskt, varför buntar hon då ihop Sara Mohammad med rasister, islamofober och högerextremister?

Men det är ju möjligt att inte alla i FI tycker som Nordling Blanco och Motavvas. Och Schyman kan ha bättrat sig sedan hon 2009 påstod att "idén om hedersvåld är rasistisk". Ett uttalande som i hög grad har skadat kampen mot det hdersrelaterade förtrycket.

Lars Torstensson sa...


FI förnekar att en särskild hederskultur finns

Nu har jag läst vad man skriver om hedersvåld i FI:s program. Där står mycket som är bra. Men också en del dåliga saker.

Negativt är framför allt att man talar om "så kallad 'hederskultur' ”. FI tror alltså inte att det finns någon särskild sådan kultur. Det är det gamla förnekandet som så länge har stått i vägen för förståelsen av hedersvåldet, och försvårat kampen emot det, som här fortfarande hävdas i FI:s program.

Partiet skriver också att hedersrelaterat våld inte är "väsensskilt från annat förtryck där maktordningarna kön, sexualitet, släktskap och ålder samspelar och är centrala". I själva verket finns det, som jag har visat ovan, viktiga skillnader, som man inte får nonchalera om man ska kunna hjälpa offren.

Vidare skriver FI: "Vi är kritiska till att i brottsbalken instifta en särskild brottsrubricering för hedersrelaterat våld." Det är konsekvent utifrån vanföreställningen att hederskultur inte finns. Men en sådan brottsrubricering behövs, om hedersförtrycket ska kunna bekämpas effektivt.

Ett partis politik bestäms dessutom inte bara av dess program utan också av hur man lever upp till det, och handlar i praktiken. Genom sina hätska angrepp på människorättsaktivisten Sara Mohammad och GAPF, som har hjälpt otaliga kvinnor att få skydd undan hedersförtryck - och därigenom också indirekt mot Humanisterna - har Mehrtab Motavvas i praktiken motarbetat feminismen, och hjälpt patriarkala hedersförtryckare.

Gudrun Schyman har kanske nyanserat sig något sedan 2009, men hon kan inte komma ifrån det ansvar hon har för att hon backar upp bakåtsträvaren och islamofobi-fobikern Motavvas, och försöker få in henne i riksdagen.

Låt oss hoppas att hon misslyckas - för både feminismens och humanismens skull!

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se